De la 1 mai 1994, motorsportul este mult mai sărac. Ziua în care a murit pilotul brazilian de Formula 1 Ayrton Senna.
Pe 1 mai 1994, pe circuitul de la Imola, Senna se afla la volanului unui Williams-Renault FW16, cu care a plecat din pole-position. În turul 7, brazilianul a pierdut controlul înaintea virajului Tamburello, la o viteză de 307 kilometri pe oră și a lovit zidul de beton cu 233 de kilometri pe oră, după ce datele de telemetrie au arătat că a apăsat frâna în jur de două secunde.
S-a constatat apoi că o bucată din suspensia mașinii, mai exact un pivot, i-a străpuns casca. Când a fost scos din epava mașinii, medicii au stabilit că Senna pierduse o cantitate uriașă de sânge, aproximativ 4,5 litri. În plus, a suferit o fractură de craniu, leziuni ale creierului și o ruptură a arterei temporale. Mai târziu, acesta s-a stins din viață la spital.
La antrenamentele premergătoare calificărilor și cursei, Senna s-a plâns că mașina era mai puțin manevrabilă după ultimele ajustări făcute de mecanici.
În acel viraj de la San Marino, se află acum o statuie a sa.
Pelerinajul continuă și azi, dovezi ale admirației sunt mereu adăugate. Un pilot de neuitat. (sursă foto; Mihai Chiriță, 2022, FB)
Palmares
A fost campion mondial de 3 ori, a luat startul la 161 competiții Grand Prix (GP), a câștigat 41, a plecat din pole-position de 65 de ori.
Prima cursă – 1984 Brazilian GP
Primul titlu – 1985 Portuguese GP
Ultimul titlu – 1993 Australian GP
Ultima cursă – 1994 San Marino GP
Povestea accidentului spusă de Alex Șeremet
28 august 1992, Marele Premiu al Belgiei. Senna la monopostul albastru, distrus, al lui Comas.
În antrenamente, pilotul francez Erik Comas pierde controlul în virajul Blanchimont, probabil la peste 300 km/h. Se lovește violent de parapet, se răsucește și este proiectat înapoi pe circuit.
La câteva secunde în spatele lui era Ayrton Senna. Brazilianul trece de locul accidentului și oprește imediat. Iese din monopstul lui și aleargă spre mașina distrusă. Ajunge primul acolo, observă că Erik Comas este inconștient, cu piciorul pe accelerație. Senna oprește contactul și îi salvează viața francezului – cu motorul turat, mașina lui distrusă ar fi putut lua foc sau chiar exploda, așa cum mai târziu povestea chiar el. Comas era salvat și două săptămâni mai târziu participa deja la următorul mare premiu.
1 mai 1994, Marele Premiu al Statului San Marino – monopostul lui Comas, acum roșu, înghețat la locul accidentului lui Senna, cu elicopterul ajuns la fața locului.
În turul al 7-lea, în cursă, Senna pierde controlul în virajul Tamburello la peste 300 km/h și se lovește violent de parapet. Cursa este oprită și toate mașinile se retrag la boxe. În momentele acelea timpul s-a oprit. Noi am înghețat fără suflare în fața televizoarelor.
Poate, însă, puțin își mai amintesc că, la scurt timp, de la boxe țâșnește un monopost, un nebun. Comentatorii erau siderați (înregistrarea mai jos, în comentariu). Ce se întâmplă? Cum nu respectă regulamentul? De ce este atât de iresponsabil să iasă pe circuit când cursa era oprită. Ba mai mult, merge cu viteză maximă pe circuitul închis.
Mult mai târziu aveam să înțelegem ce s-a întâmplat. Era Erik Comas. Retras la boxe, a aflat motivul opririi cursei – monopostul lui Senna era distrus pe circuit. Comas a țâșnit de la boxe disperat către el, simțind nevoia să încerce să facă ceva, să fie acolo, să ajute, să îi întoarcă gestul. Pe filmări se poate vedea mașina lui Comas ajungând cu viteză la locul accidentului, oprind la câțiva metri de mașina lui Senna și așteptând. Așteptând. Așteptând.
Elicopterul a ridicat trupul lui Senna de la locul accidentului. Nimeni, însă, nici doctorii, nici noi care priveam la televizor îngroziți, nici pilotul francez care voia pur și simplu să-i fie mai aproape, nimeni nu a mai putut face nimic. Erik Comas stătea în monopostul lui într-o neputință disperată, în urma unui gest de prietenie, de devotament, pe care la început nimeni nu îl înțelesese.
Erik Comas a refuzat să participe la reluarea cursei. Acel an a fost ultimul în Formula 1. A decis să se retragă.”
***
Vă las aici și frumoasa evocare a lui Senna făcută de Jeremy Clarkson, prezentatorul emisiunii Top Gear de la BBC.
Citiţi şi
Michael Schumacher a împlinit 50 de ani
Adio fete frumoase la Formula 1!
Fără selfie și glamour la Cannes
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.