Vocea umană – cum s-a schimbat în aproape 100 de ani povestea femeii părăsite pentru alta mai tânără

16 April 2023

Am făcut niÈ™te săpături pe net de ziua mondială a vocii (se sărbătoreÈ™te pe 16 aprilie, vă las câteva informaÈ›ii la final) È™i, din aproape în aproape, am ajuns la piesa de teatru cu un singur personaj scrisă de Jean Cocteau în 1930 – La voix humaine (Vocea umană) È™i la toate actriÈ›ele care au jucat-o pe scenă sau în filme ori doar au înregistrat-o pe disc. O călătorie pavată cu puternice emoÈ›ii.  Vă invit.

Jean Cocteau © AFP – Leemage

“Vocea umană” este despre o femeie recent părăsită ce poartă o conversaÈ›ie cu fostul iubit. El nu se aude, se înÈ›elege ce spune doar din replicile ei. El a părăsit-o pentru o altă femeie – bogată È™i mai tânără – cu care intenÈ›ionează să se însoare. Teribilă poveste.

Berthe Bovy, actriÈ›a pentru care a scris Cocteau piesa. “O femeie agățată de ultimele minute din fericirea ei pierdută” – L’Europe nouvelle, 1930

La începutul anilor ’40, la sugestia actorului francez Jean Marais, Cocteau îi trimite textul “La voix humaine” actriÈ›ei italiene Anna Magnani. Câțiva ani mai târziu, în 1948, Roberto Rossellini adaptează pentru prima dată piesa pentru cinema È™i îi încredinÈ›ează rolul Annei. Care acceptă monologul, dar fără partea amantului, nu voia să vorbească în gol. Cocteau È™i Rossellini rescriu textul. Iese o capodoperă de interpretare, un documentar despre suferinÈ›a unei femei – L’Amore.

sursa foto

În 1964, la un an de la moartea lui Cocteau, actriței Simone Signoret i se propune să înregistreze interpretarea proprie a deja celebrului text. Rămasă singură în cameră, cu telefonul în mână, Simone înregistrează o primă variantă, apoi, tulburată peste măsură de text, renunță să participe la această etalare intimă. I se solicită părerea soțului ei, actorul și cântărețul Yves Montand, un bărbat căruia îi mai fugeau ochii după alte femei  (vedeți episodul umilitor cu Marilyn Monroe din 1960).

Yves Montand și Simone Signoret, New York, 23 octombrie 1959
©Richard Avedon

Marilyn și Yves Montand în Let’s Make Love (1960)

Ascultă banda, sare entuziasmat de pe scaun È™i îi strigă: “Simone, înÈ›elege, e fabulos, nu poÈ›i face mai bine…” Simone va primi marele premiu al Academiei Discului pentru interpretarea piesei lui Cocteau. SuferinÈ›a reală e un bun profesor de actorie.

AscultaÈ›i-o, te trec fiori È™i dacă nu înÈ›elegi franceza… ÃŽnÈ›elegi disperarea, durerea insuportabilă. O femeie care pierde tot dintr-odată.

În 1966, Ingrid Bergman reia rolul într-o adaptare pentru televiziunea suedeză, A Human Voice. Într-un articol din 1967, revista The New York Times salută finețea jocului, un veritabil tur de forță, totul cu delicatețe și nuanțe.

Interpretarea este de Oscar. DisecÈ›ie pe suflet, suferință care trece ecranul È™i îți intră direct în venă. Dacă ai trăit disperarea asta, recunoÈ™ti tot, te simÈ›i parcă mai bine, deÈ™i È™tiai că n-ai fost singura femeie părăsită pentru altă femeie. Iar dacă n-ai fost niciodată trădată mortal, nicio clipă nu gândeÈ™ti că e ceva exagerat. CoÈ™marul femeii care nu mai are la gât colanul tinereÈ›ii È™i părăsită pentru una mai tânără poate fi coÈ™marul oricui… Aici o puteÈ›i vedea pe Ingrid jucând magistral întregul registru al disperării. 50 de minute de spectacol de mare clasă È™i emoÈ›ie.


Interpretarea Ginei Patrichi este impresionantă. Am ascultat-o până la capăt ca într-un vis în care nu simți trecerea timpului. Ce talent uriaș! Ce voce!


teatru radiofonic, înregistrare din 1982, nici o oră nu durează

Apoi am dat de interpretarea din 2012 a Oanei Pellea, pe scenă – aceiaÈ™i fiori. Trecuseră 30 de ani, dar parcă nu trecuseră aÈ™a de mulÈ›i în felul de a fi al femeii părăsite…

Un singur personaj pe scenă ÅŸi un telefon care sună. O femeie care răspunde ÅŸi care e îndrăgostită, care aÅŸteaptă un telefon de la un bărbat de care s-a despărÅ£it. AÅŸteaptă ultimul lui apel, iar în gestul ei simplu prin care ridică receptorul năvălesc toate speranÅ£ele ÅŸi amintirile, laolaltă cu toate regretele ÅŸi spaimele pe care le lasă în urmă adjectivul “părăsită”. Vă las acest scurt fragment din piesa jucată acum 11 ani la Teatrul Metropolis.

Apoi, după încă aproape 20 de ani, în 2021, venim într-un prezent mult schimbat în materie de relaÈ›ii. N-a dispărut suferinÈ›a din dragoste, nu, dar s-a schimbat atitudinea femeii părăsite. O transformare care durează 30 de minute – magnetica Tilda Swinton în filmul scurt al lui Pedro Almodóvar, The Human Voice.

Aceeași femeie privește cum se scurge timpul lângă valizele fostului iubit (care se presupune că ar fi trebuit să vină să le ia, dar nu va ajunge niciodată) și câinele lui, neliniștit, care nu înțelege că a fost abandonat. Dar ceva se schimbă în această adaptare a textului la universul regizorului. Dacă femeia lui Cocteau era demnă, dar aneantizată, total distrusă, femeia lui Almodovar nu sfârșește întinsă pe un pat, ci dreaptă, în picioare, mergând spre viața ei. La boli grave, remedii pe măsură, spun francezii. Iar spaniolul așa a ales, ceva tranșant.

Au trecut aproape 100 de ani de la premiera Vocii umane a lui Cocteau. Timp în care femeia s-a mai întremat psihic și nu mai este dispusă să trăiască asemenea drame. Vă las trailer-ul, veți înțelege imediat diferența. 🙂 E fabuloasă interpretarea Tildei, ca de obicei.

Sper că v-a plăcut călătoria prin aproape un secol de timp. 🙂 Și că, în caz de urgență, spargeÈ›i geamul! AÈ›i văzut unde se găsesc uneltele…

***

Despre Ziua Mondială a Vocii

Ziua Mondială a Vocii, care are loc pe 16 aprilie, este dedicată sărbătoririi fenomenului vocii umane și creșterii gradului de conștientizare cu privire la problemele care afectează sănătatea vocii. Sărbătoarea își propune să demonstreze cât de vitală este vocea umană în interacțiunile zilnice ale oamenilor. Vocea este esențială pentru comunicarea umană eficientă și sănătoasă.

Vocea umană are puterea de a inspira, de a crea sentimente și de a uni indivizi din toate mediile. Are puterea de a ne modela percepțiile și de a ne influența comportamentul, de la vocea mamei care își adoarme pruncul cu un cânt de leagăn până la prezența impunătoare a unui vorbitor motivațional.

Ziua Mondială a Vocii ajută la conștientizarea globală asupra necesității de a preveni problemele de voce, de a reabilita voci cu probleme, de a antrena voci artistice și de a cerceta funcția și aplicarea vocii umane.

Unul dintre obiectivele principale ale Zilei Mondiale a Vocii este de a încuraja toți proprietarii și utilizatorii de voci să învețe cum să aibă grijă de vocea lor, precum și cum să caute ajutor acolo unde este necesar și să sprijine cercetarea privind vocea.

Tema World VoiceDay 2023 – “Lift your voice”
Motto-ul World Voice Day 2023 – “One world, many voices”



Citiţi şi

Edith Piaf È™i Jean Cocteau – o uimitoare intersecÈ›ie de vieÈ›i

Pinocchio

Ediția inaugurală CHANEL NEXT PRIZE și-a desemnat câștigătorii: zece creatori vor împărți un milion de euro

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro