I-am spus-o şi lui. Pozele lui mi se pare una dintre cele mai frumoase şi mai autentice declaraţii pentru arta fotografică din tot ce am văzut în ultima vreme. Nu ca să îl gâdil, că nu are Albert Watson nevoie de complimentele unui reporter ciufulit şi cu gâtul uscat de emoţie, ci pentru că m-am pierdut în mânuirea luminilor, a încadraturilor, a edit-ului ulterior. Din mâna liberă care i s-a dat, au ieşit aceste poze studiate, controlate până în ultimul colţ, unde nu admiri spontaneitatea, ci inspiraţia ghidată de ştiinţă. Dreaming (click pentru fotografii!) se numeşte ediţia 2019 a celui mai iconic calendar al lumii. Sunt patru poveşti despre patru femei, mai mult sau mai puţin convingătoare, mai mult sau mai puţin cusute cu aţă albă. Sunt, însă, patruzeci de clişee lecţie de fotografie. Canonică, reinterpretată, recompusă, dar lecţie.
Cu Laetitia Casta
„Am vrut ca fiecare dintre cele patru personaje feminine principale să joace în propriul ei film”, a spus Albert Watson în repetate rânduri. Ele sunt balerina Misty Copeland, supermodelul şi actriţa Laetitia Casta, actriţa Julia Garner şi supermodelul Gigi Hadid, o înlocuitoare (de lux şi de ultim moment) pentru Monica Bellucci. Fiecare trece din stânga în dreapta cadrului în scurt metrajul ei îngheţat, repetându-şi, într-o oarecare măsură, ego-ul public. Misty Copeland visează să nu mai fie stripperiţă, ci balerină la Paris, Laetitia se imaginează o pictoriţă de succes, Julia priveşte spre celebritate în ipostaza unei fotografe de plante, în timp ce Gigi priveşte… pe geamul penthouse-ului ei luxos, înspre ziua de mâine. Fiecare este dublată de un supporting character, care, în trei cazuri din patru, este notoriu şi… instagramadorabil: balerinii Calvin Royal III şi celebrissimul Sergei Polunin, designer-ul Alexander Wang şi modelul Astrid Eika.
Cu Sergei Polunin la Gală
Nu ştiu cât de multă lume rămâne cu micronaraţiunile dorite de Albert Watson, dar bag mâna în foc că instantaneele cu anatomia perfect voluptuoasă a lui Misty fltrată de apa unei piscine, sau cu zborul ei cambrat într-o rochie de culoarea lavandei, sau cu Laetitia abandonându-se în faţa unui tonomat, sau cu Astrid confundându-şi nuditatea cu rădăcinile unui arbore tropical, sau cu Gigi proiectată pe panorama Manhattan-ului, ei bine, toate acestea bifează caracterul iconic atât de mult dorit de Albert Watson.
Sergei Polunin, Misty Copeland, Marco Tronchetti Provera (CEO Pirelli), Laetitia Casta, Albert Watson, Julia Garner, Astrid Eika, Calvin Royal III la conferința de presă
Palmaresul acestuia se contabilizează în sute. Peste o sută de coperte pentru Vogue. Peste cinci sute de reclame de televiziune. Portrete memorabile, de la Alfred Hitchcock la Mickey Rourke, de la Tupak la Steve Jobs, de la Jay-Z la Christy Turlington, Uma Thurman, David Bowie, John Travolta sau Kate Moss. Cele mai multe sunt alb-negru, dar, în această ediţie a Calendarului, scoţianul nu se fereşte de culoare. Mai mult, o exaltă şi îi rezervă mereu jumătate de poveste, făcându-şi clişeele egal convingătoare.
Interviu cu Albert Watson
Atât Laetitia Casta, cât şi volubila Misty Copeland (căreia Nadia Comăneci i-a fost prima sursă de inspiraţie) mi-au vorbit pe larg despre metasemnificaţia Calendarului din 2019, în care rolul femeii ce îşi depăşeşte condiţia şi devine model este subliniat. Politically correct, aşa o fi, dar cred că frumuseţea intrinsecă a fotografiilor este cel mai puternic mesaj. Crezul lui Peter Lindbergh acum doi ani a fost să arate crema actriţelor lumii despuiate de orice concealer de artificialitate. Tim Walker, anul trecut, a întors-o cu susul în jos pe Alice în Ţara Minunilor, într-un manifest #blackexcellence cum nu se poate mai in your face. Albert Watson a făcut, pur şi simplu, nişte fotografii superbe, care vor rămâne memorabile nu ca parte a unui discurs narativ, ci pentru că sunt coregrafiate de unul dintre cei mai meseriaşi dintre meseriaşi.
Interviu cu Misty Copeland
The Cal 2019 a fost lansat la Milano, într-un eveniment pus în scenă în giganticul HangarBiccoca, spaţiul deţinut de Pirelli şi dedicat artei contemporane. În hăul negru cu lumini de un verde marin, mesele au fost decorate cu lacuri în miniatură pe care pluteau senzuale flori de anghinare. Videowall-urile înfăşurate de-a lungul pereţilor au oferit tuturor participanţilor condiţii perfecte de a vedea atât making-of-ul Calendarului (ataşant la nivel emoţional), cât şi peripeţiile de pe scenă, unde Master of Ceremonies a fost nimeni alta decât… Halle Berry. Filmul ei a fost… uşor voalat, altfel se explică mai greu teroarea prompter-ului, aproximarea numelor proprii şi, la final, momentul apoteotic în care a coborât printre mese, solicitând imperativ şi lungit pe mai multe minute „Dammi un bacio!”. Ceea ce norocoşii de la mesele mai apropiate chiar au făcut şi ceea ce, dacă tot suntem la capitolul visuri, noi, cei doi băieţi de la masa delegaţiei române, am tot sperat.
Isabeli Fontana la Gală
Show-ul a fost dat de stolul de frumuseţi Pirelli trademark, în frunte cu Gigi Hadid, sculpturală într-o rochie Zac Posen, Laetitia Casta, în Azzedine Alaïa, Isabeli Fontana în Versace, Misty Copeland în Roberto Cavalli, Halle în Elie Saab sau Ana Beatriz Barros în Alberta Ferretti. Eu, recunosc, în momentul în care am văzut-o cu ochii mei pe Isabeli, am uitat şi de sughiţurile lui Halle, şi de fervoarea din jurul lui Gigi (Gigi, a destra, Gigi, guardami, Gigi, over here, Gigi, look at me, look at me!, Gigi, super lovely, grazie, Gigi, sei bellissima!) şi… m-am concentrat pe mâncarea excelentă, ce credeaţi?
Gigi Hadid la Gală
Gala Pirelli a fost o petrecere decontractată, cu mii şi mii de Instastories şi fotografii făcute în insulele special scenografiate pentru asta, cu cocktail-uri care mai de care şi cu mult dans, unde, fără probleme şi emfază, puteai să îţi potriveşti pasul cu Sergei Polunin, terestru şi parcă puţin surprins de buzz-ul din jurul lui.
Deco Gală
Chiar dacă mai concentrată decât în alţi ani, lansarea Pirelli rămâne un vis pe care îl trăiesc cu ochii deschişi timp de câteva zile, un film (fantastic) în care joc şi eu un rolişor semnificativ doar pentru mine sau, de ce nu, o poză în albumul meu personal, una dintre cele mai iconice şi memorabile. Făcută nu de Albert Watson, ci doar cu telefonul.
Gașca Pirelli România: Berti Panaiot (Running Mag), Raluca Michailov (Forbes), Andreea Macri, Andreea Berecleanu (Antena 1), Mihaela Ionuș (Pirelli România), Andreea Esca (Pro TV), Marius Constantinescu (TVR), Roxana Voloșeniuc (Elle)
Acest material nu ar fi fost posibil fără sprijinul extraordinar al Pirelli România.
Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂
Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.
Citiţi şi
Bare is Beautiful (Fără fard e minunat)
Două femei care au făcut pace cu îmbătrânirea
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.