Vânătoare… la Curte – The Favourite

11 February 2019

Mădălina DumitracheLuați trei grații, oferiți-le putere, colți și gheruțe și veți obține „trinitatea regală” – o regină și două favorite. Bărbații? În pelicula lui Yorgos Lanthimos, partiturile masculine sunt reduse la starea de aliați de circumstanță, bufoni sau un fel de „prețioși ridicoli”. Cineastul grec s-a afirmat deja, în cinematografia internațională, drept un „copil teribil” (dacă ne gândim doar la The Lobster și The Killing of the Cerny Sacred) care se distinge prin satiră și umor negru, în forme conceptuale. În recenta peliculă, The Favourite, (re-)analizează moravurile din veacul al XVIII-lea și le electrizează într-o dramă de epocă/„dramă în costume”. Așadar, regăsim Anglia de la începutul secolului al XVIII-lea.

Deși se aflau în război cu francezii -, cursele cu rațe și degustarea de ananas – reprezentau activități prospere pentru unii dintre englezi. În acest cadru general, „fragila” regină Anne (Olivia Colman) ocupă tronul (o figură, din dinastia Stuart, fără anvergură, care a domnit în Anglia între 1702-1714). Deși deține titlul monarhic, are parte doar de coroană și de trena din hermină pentru că Lady Marlborough/Lady Sarah (Rachel Weisz) guvernează țara, în locul ei.

0 - The Favourite

În vreme ce are grijă de sănătatea și de fluctuațiile de dispoziție ale Annei, impetuoasa Lady Sarah se ocupă de afaceri și războaie, guvernând din umbră. Când Abigail (Emma Stone) sosește la palat, în postura de servitoare, farmecul ei o cucerește pe Sarah, care o ia sub aripa ei. Astfel, Abigail întrevede o șansă de a se întoarce la rădăcinile ei aristocratice. În timp ce problemele politice devin destul de solicitante pentru Sarah, Abigail are oportunitatea de a deveni însoțitoarea reginei. Prietenia lor înfloritoare îi oferă șansa să-și îndeplinească ambițiile și nu va lăsa nici femei, bărbați, politică sau vreun iepure să îi stea în cale.

2-The Favourite

 

În The Favourite, beția puterii corupe inocența – precis, calculat, ca pe timpii unui vals tragic. Realizatorul excelează în precizia caricaturală, de aceea, printre schimbările de măști, zărim falsitatea, decadența, umilirea și manipularea – tehnici prezente și în lumea de azi -, dar fără peruci și crinoline. Fresca realizată în această peliculă se bazează liber pe faptele istorice. Regizorul are, așadar, grijă să expună acțiunea pe fundalul războiului împotriva Franței și al opoziției parlamentare, devoalând legăturile dintre regină, lady Sarah și verișoara sa, Abigail Hill. Aceasta de pe urmă e, de fapt, doar o sărmană femeie lăsată fără nicio lețcaie de aristocratul ei tată, împătimit al jocurilor de noroc. Bunăoară, Sarah o ia sub protecția sa, o inițiază în reguli, arătându-i care ar putea fi privilegiile de la Curte. Protejata prinde din zbor tehnicile. Adevăratul război se va purta între cele două femei care își vor disputa rolul de favorită a reginei.

2 - The Favourite

În cursa teribilă pentru putere, dificultatea era să pari că „ești la locul tău” în timp ce faci tot ce e posibil pentru a obține încrederea deplină a suveranei. În spatele ușilor închise, de la somptuoasele iatace, regăsim lupta feroce pentru putere, în care programul include atât simțăminte, dar și sex (scenele de alcov ilustrează o sexualitate aproape de scabros). Castelul se transformă într-un veritabil „loc de joacă”, dar și câmp de luptă; nici nu intră în discuție seriozitatea pentru lumea din exterior. Prin urmare, intrigile, loviturile, cuceririle și umilirea – toate se leagă între ele – etalând modurile diferite de a iubi. Apare și iubirea, fie sinceră, fie prefăcută, dar nu e neapărat împărtășită sau duce la momente de singurătate, de mare durere. Poziționându-se între baroc și farsă, Yorgos Lanthimos orchestrează un palpitant concert în care rafinamentul se confruntă cu mârlănia, precum în cazul curselor de rațe de pe ecran. Filmată în slow-motion și contra-plonjeu, secvența expune infantilismul nobililor. În acest regat, degenerarea se extinde, acaparând până la confuzie (cu animalele) oamenii. Distracțiile de la Curte contrastau puternic cu situația dificilă a unei țări epuizate de războiul cu Franța și de revoltele țăranilor suprataxați. Atunci când picioarele reginei sunt oblojite cu carne de vită, nu e vorba doar de gută: în spatele tabloului de Curte, se găsește sursa vanității.

3 - The Favourite

Cele trei portrete (expresive!) sunt perfect servite de performanțele marcante ale actrițelor. Emma Stone (La La Land) interpretează cu aplomb o falsă ingenuă, dulce și crudă, copilăroasă și ambițioasă, perfectă pentru o astfel de comedie. Alături de ea, Rachel Weisz devine liderul politic care îmbină ambiția cu inteligența; autoritatea eroinei (virilizate de context) sporește datorită frumuseții naturale, hieratice, a unei actrițe care a știut să rămână mereu frumoasă în orice postură. Revelația acestei pelicule devine (cvasi-necunoscuta) Olivia Colman, imensă în rolul ingrat al reginei ciclotimice; o descoperim în secvența în care devine prizoniera copiilor-fantomă, pierdută în imensitatea unui castel prea mare și prea gol pentru ea. În această ipostază, actrița îi conferă acestei grații monstruoase toată intensitatea omenescului zdrobit. Dacă regina rămâne în mod fundamental ridicolă, eroina câștigă în complexitate și atinge registre precum nefericirea și melancolia grație Oliviei Colman.

4-the favourite

De vreme ce femeile sunt masculinizate în mod intenționat, bărbații capătă accente feminine prin peruci, ornamente și machiaj extravagant, semnalând o inversare a ordinii patriarhale. Sub costume, regizorul a mascat obscenitatea unor personaje; expune cu calm infamia. Deși aruncă spectatorul într-un vertij al percepției, fără să-și ascundă jubilația, Yorgos Lanthimos schițează în spatele satirei din The Favourite o subtilă reflecție asupra puterii (la feminin) din secolul al XVIII-lea și nu numai.

Regia: Yorgos Lanthimos
Scenariul: Deborah Dean Davis și Tony McNamara
Imaginea: Robbie Ryan
Decorurile: Fiona Crombie, Alice Felton
Costumele: Sandy Powell
Sunetul: Johnnie Burn
Montajul: Yorgos Mavropsaridis
Durata: 120 min
Distribuția:
Olivia Colman – Anne, regina Regatului Unit al Marii Britanii
Emma Stone – Abigail Masham, Baroana Masham
Rachel Weisz – Sarah Churchill, Ducesă de Marlborough
Nicholas Hoult – Robert Harley, Prim Ministrul Regatului Unit al Marii Britanii

Premii, nominalizări:

Premiile Oscar (2019)

Categoria Rezultatul
Cel mai bun film
Ceci Dempsey Nominalizat
Lee Magiday Nominalizat
Ed Guiney Nominalizat
Yorgos Lanthimos Nominalizat
Cel mai bun regizor – Yorgos Lanthimos Nominalizat
Cea mai bună actriță în rol principal – Olivia Colman Nominalizat
Cea mai bună actriță în rol secundar
Emma Stone Nominalizat
Rachel Weisz Nominalizat
Cel mai bun scenariu original
Tony McNamara Nominalizat
Deborah Davis Nominalizat
Cel mai bun montaj – Yorgos Mavropsaridis Nominalizat
Cea mai bună imagine – Robbie Ryan Nominalizat
Cea mai bună scenografie
Fiona Crombie Nominalizat
Alice Felton Nominalizat
Cele mai bune costume – Sandy Powell Nominalizat

Premiile Globul de Aur (2019)

Categoria Rezultatul
Globul de Aur pentru cel mai bun film (comedie/muzical) Nominalizat
Globul de Aur pentru cea mai bună actriță (comedie/muzical) – Olivia Colman Câștigător
Globul de Aur pentru cea mai bună actriță în rol secundar
Emma Stone Nominalizat
Rachel Weisz Nominalizat
Globul de Aur pentru cel mai bun scenariu
Tony McNamara Nominalizat
Deborah Davis Nominalizat



Citiţi şi

Un basm glorios – Poor Things

What’s Love Got to Do with It?

Evadați din propria viață – Joyride

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro