Regizorul român Valentin (Vali) Hotea nu este nou pe scena cinematografică. A debutat în anii ’90 cu scurt-metrajul “Marea Aventură”, un film care descrie, cu o sinceritate pătrunzătoare și un stil fotografic perfect, aventura unui cuplu de tineri.
Povestea este cu atât mai puternică prin felul în care debordează de senzualitate fără a se complace însă în erotism sau sentimentalism explicit în descrierea unei legături romantice.
“Marea Aventură” i-a adus tânărului regizor român în 1994, premiul Arte TV Prix Poitier în Franța. Continuând în această tradiție continentală, poate cel care amintește cel mai mult de cultura franceză este scurt-metrajul “Zăpadă fierbinte”, produs în 2000, de TVR Cinema.
Acest film mi se pare o preluare contemporană a faimosului roman al lui Diderot, Călugărița (La Religieuse, 1796). Însă, dacă romanul lui Diderot demasca corupția ascunsă a vieții de mănăstire aparent pure, filmul lui Vali Hotea face exact opusul.
“Zăpadă fierbinte” descrie într-un stil caracteristic artistic și fotografic prospețimea și inocența călugărițelor, de la cea mai tânără și mai neexperimentată, la cea mai bătrână și mai trecută prin viață. Spectatorii sunt martorii măicuțelor tinere care transportă sicriul îndrăgitei Maici Starețe prin pădure, în mijlocul unei zile de iarnă cu zăpadă. Inițial, femeile par abătute și grave, cum se cuvine unei asemenea ocazii sumbre. Încetul cu încetul, însă, ele sunt trezite la frumusețea senzuală și la bucuria vieții. Cele mai tinere încep să se zbenguie în zăpada strălucitoare cu o inocență copilărească. Iar dacă la început o călugărița mai în vârstă le mustră pentru comportamentul lor “nepotrivit”, până la sfârșitul filmului chiar și ea e pătrunsă de a lor joie de vivre. O celebrare a vieții – așa cum arată acest film subtil şi filosofic – nu contrazice, în mod obligatoriu, respectul față de moarte.
Recent, Vali Hotea a fost distins cu un mare premiu de Centrul Național al Cinematografiei pentru viitorul său film despre viața în România comunistă, numit Roxanne by the Police. Tematica mă interesează în mod secial, pentru că doar ce am terminat propriul meu roman pe acest subiect, Velvet Totalitarianism (Între Două Lumi, Editura Curtea Veche, 2011). Noul film al lui Vali este inspirat atât din evenimente reale (prima lui dragoste pentru o fată pe care o chema Roxana), cât și de hitul anilor ’80 “Roxanne”, al faimosului grup rock The Police.
Am avut plăcerea să citesc câteva infromații despre acest film nou, care promite să fie nu doar o poveste de dragoste antrenantă, dar și o felie de viață, arătând provocările din oricare relație umană intimă, în timpul erei comuniste represive. Filmul este asemănător ca stil cu clasicul german de neuitat, Die Leben den Anderen (2006).
Artistice, sensibile, subevaluate, fotografice şi filosofice, filmele lui Vali sunt menite sa ne capteze atenția, inimile și imaginația. Vali Hotea este o stea în ascensiune în cinematografia europeană, unde regizorii români de film strălucesc de ani de zile.
Citiţi şi
Diana Dumbravă – “Nu oricine poate fi numit actor.”
Aventurile unei (post)romantice într-o epocă (post)comunistă – interviu
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.