Alcoolism, droguri, probleme/traume familiale, relații spinoase – tot ce poate incita un spectator amator de povești complexe – regăsim în pelicula Ava. De la Nikita lui Besson, femeile-mercenar au început să populeze thrillerele. Așa se face că în 2020, șarmanta Jessica Chastain devine o «criminală de elită», în pelicula Ava, difuzată de platforma Netflix. Noua demonstrație a focoasei roșcovane este o dovadă a capacității de a feminiza codurile unui gen de cinema. Amplasat în orașe pline de farmec, unde «țintele» trebuie să fie distruse, filmul amestecă drama de familie, comedia neagră, imagini strălucitoare ale hotelurilor de patru stele, holurilor și barurilor, dar și eufemisme ce țin de zona spionajului cu sânge rece (menite să separe ucigașii de sentimentele lor: asasinii însărcinați cu uciderea străinilor sunt descriși ca executanți care „închid conturi”).
A trecut mai bine de un deceniu de la afirmarea în filmele majore ale cinemaului american (Take Shelter, The Tree of Life), iar excelenta Jessica Chastain nu se dă deloc bătută. Întrupând eroine voluntare aflate în lupta contra dictatelor liberticide de toate felurile, actrița și-a făcut titluri de glorie în Zero Dark Thirty, A Most Violent Year sau Molly’s Game.
În recenta producție, difuzată de Netflix, Jessica Chastain devine un mercenar foarte căutat, care activează pentru o organizație de operațiuni clandestine. În formidabila distribuție, îi regăsim pe John Malkovitch, care îl interpretează pe mentorul și supraveghetorul său, pe fermecătoarea Geena Davis, în rolul mamei eroinei din titlu și pe șarmantul Colin Farrell, managerul organizației din care face parte. În această selectă companie, Jessica Chastain uzează de farmecul personal (îmbunătățit și cu o serie de peruci) pentru a-i sedece pe inamici, străbate tot globul pentru a-și găsi și anihila țintele (întotdeauna personaje extrem de influente).
Jessica Chastain poartă peruci diferite și look-uri ultra-glamour, amintindu-ne de Jennifer Garner în Alias. Totuși, într-o misiune din Arabia Saudită, Ava devine ea însăși prada șefilor săi. Bunăoară, cariera ei capătă o turnură dramatică în momentul în care o misiune eșuează din cauza informațiilor greșite pe care le-a primit. Deja renumită prin faptul că pune mereu la îndoială validitatea țintelor pe care trebuie să le elimine și cu o misiune ratată la activ, Ava e sfătuită să ia o pauză. Așadar, șeful organizației decide să o transforme pe ea în țintă, pentru a se asigura că nimic nu se va întoarce împotriva companiei. Tatăl ei murise de curând, așa că Ava se decide să se întoarcă acasă, la Boston, și să încerce să-și repare (după opt ani), relația cu mama și sora ei, Judy.
Din păcate, anii de înstrăinare au condus la resentimente, prin urmare, revenirea acasă se dovedește a nu fi tocmai fericită. Mai mult, fostul ei logodnic este acum într-o relație cu Judy, sora ei. Bărbatul este implicat într-o rețea subterană de pariuri ilegale, pe care Ava o cunoaște prea bine, încă din anii tinereții sale. Confruntată cu propriii demoni (delincvență în adolescență, apoi dependență de alcool) dar și cu amenințările care vin din cele mai periculoase locuri, Ava trebuie să se salveze pe sine. Dincolo de întrebările pe care le are eroina: «Ce au făcut țintele ei pentru a fi nevoită să vrea să le omoare?», meseria sa (deosebită!) permite protagoniștilor, dar și spectatorilor să călătorească pin multe țări (Franța, Germania, Statele Unite, Arabia Saudită) și să multiplice scenele de acțiune. Discuțiile familiale sună destul de fals, iar secvențele prin care se dorește repararea trecutului par să cerșească empatia publicului. Lipsa de coerență, acțiunea mult prea sângeroasă și o anumită viteză conduc către un final lipsit de profunzime. Există, de asemenea, o importantă sub-temă (deși slab dezvoltată) care are legătură cu dependența. Multe personaje din Ava sunt, fie dependenți, fie în recuperare (de la alcool, droguri sau de la jocuri de noroc). Sugestia e clară: valul de endorfine și violența bruscă pot amplifica sau înlocui parțial orice ar putea face (sau consuma) asasinii în altă parte a vieții lor. Deși are mișcări de ucigașă, Jessica Chastain nu poate bate un scenariu necăjit. Filmul oferă o vitrină pentru abilitățile neașteptate ale artistei-producător, devenind un incomod hibrid între thriller și soap-opera de lux.
Cu toate aceste minusuri, pelicula are meritul de a pune în valoare talentul actriței Jessica Chastain. În sfârșit, întrupează o eroină de acțiune, registru pe care nu-l exploatase pe deplin.
Regia: Tate Taylor
Scenariul: Matthew Newton
Imaginea: Stephen Goldblatt
Montajul: Zach Staenberg
Muzica: Bear McCreary
Producător: Jessica Chastain, Kelly Carmichael, Nicolas Chartier, Dominic Rustam
Distribuția:
Jessica Chastain – Ava Faulkner
John Malkovich – Duke
Common – Michael, fostul logodnic al Avei
Colin Farrell – Simon
Geena Davis – Bobbi, mama Avei
Jess Weixler – Judy, sora Avei
Durata: 97 min.
Pe Mădălina o puteți găsi și aici.
Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂
Trimite-ne un text încă nepublicat, în word, cu diacritice, pe office@catchy.ro. Mulțumim.
Citiţi şi
Un artist al înșelăciunii – Ripley
“Adună-te și trăiește-ți viața!“ Bine, bine, dar cum?
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.