The Danish Girl narează remarcabila istorie de amor dintre Gerda Wegener (Alicia Viklander) și Lili Elbe, născut(ă) Einar Wegener (Eddie Redmayne), artistul danez cunoscut ca fiind prima persoană care-a suferit o intervenție chirurgicală de schimbare de sex, în 1930. Mariajul celor doi artiști s-a aflat mult timp pe teritorii necunoscute celor mulți.
Tom Hooper (King’s Speech) a adaptat pentru ecran romanul lui David Eberhoff, colaborând cu scenarista Lucinda Coxon, și a lansat către marele public o provocare artistică: The Danish Girl. Lucinda Coxon (scenariul s-a bazat pe jurnalul și corespondența lui Lili, publicate în volum în 1933) s-a apropiat de viața lui Lili dintr-o perspectivă psihologică, evidențiind cu finețe drumul sinuos al unui artist către reala sa identitate de gen. Modificându-și numele – Lili Elbe (de la denumirea râului) -, artistul Einar acceptă fluența și se lasă purtat de curentul pe care îl simte înlăuntru. Inițial, totul a pornit de la gluma artistică a soției sale, care avea nevoie de un model feminin pentru a-i poza.
Fragilitatea, delicatețea fizică a soțului ei a îndemnat-o să-i ceară să se deghizeze și să-i devină suport, nebănuind ce torent avea să stârnească. Odată intrat în hainele Gerdei, Einar trăiește o experiență inedită. Răsfățați în cercurile artistice cosmopolite din Copenhaga anilor ’20, cei doi artiști participă la numeroase gale și evenimente, oferind delicioase conversații, mai ales în compania balerinei Ulla (Amber Heard), cea mai bună amică a Gerdei, care-i tachina permanent. La prima ieșire în public, în postura de Lili/verișoară a Gerdei, Einar se confruntă cu realitatea; pe de-o parte șochează persoanele cu care interacționează, stârnind reacții, pe de altă parte, descoperă că este o femeie în interiorul trupului său. Subtilitatea tablourilor îi descoperă pasiuni neştiute și nebănuite. El începe să se îmbrace precum o femeie (costume: Paco Delgado, machiaj: Jan Sewell), să iasă astfel şi în afara casei, în ciuda tuturor greutăţilor şi pericolelor la care se expune. Einar devine Lili Elbe şi, cu ajutorul soţiei aflate mereu alături, are curajul să facă pasul spre schimbări radicale.
Cursa, odată începută, nu mai poate fi oprită. Deși sentimente amestecate îi tulbură starea, Gerda perseverează în a realiza picturi îndrăznețe, uimitoare chiar, cu Lili/Einar. Așadar, după ani de căutări pentru a-și găsi vocea artistică, cariera Gerdei ajunge pe culmile succesului, concomitent cu transformările soțului ei. Permanent străbătută de îndoială și neliniște, tânăra cu gândire liberală se vede nevoită să accepte că soțul ei nu-i mai aparține. Hooper și Coxon convenționalizează puțin povestea, accentuând lupta tinerei soții care încearcă, pe toate căile, să-și păstreze soțul, apoi, devastată, să accepte pierderea. Se pară că Hooper este mai atras de transfigurarera lui Lili decât de transformarea ei; există, totuși, și unele sugestii care denotă dorința sexuală discretă a lui Lili/Einar pentru bărbați. Scenariul oferă numeroase indicii, dar Hooper nu manifestă interes pentru ideea că Einar și Lili se exclud reciproc din categoria „haina îl face pe om” (scenele cu medicii care îl tratau cu metode invazive, iradieri chimice).Totuși, Einar îi solicită, direct, o soluție radicală medicului: „This is not my body, professor. Please take it away!”
Desigur, există scene care trădează opțiunile clare ale tânărului: Einar vizitează și analizează o stripteuză, imitind-o spontan. Cineastul sugerează, prin imagini și gesturi clare, înstrăinarea și separarea fizică a celor doi soți: foia goală agățată între ei de Gerda – înainte de culcare – sau eșarfa de la gâtul ei, lăsată să-i fie luată și purtată de vânt.
Stelele acestei pelicule sunt tinerii actori Eddie Redmayne și AliciaVikander. Dacă performanța sa din rolul lui Stephen Hawking (The Theory of Everything) i-a adus – deja – un premiu Oscar lui Eddie Redmayne, nu ar fi deloc de mirare ca experiența din The Danish Girl să-i ofere și alte premii. Încă o dată, plecând de la un model din viața reală, transfigurează – cu succes – modificările erolui de pe ecran. Presiunile din exterior și din interior, schimbările fizice sunt redate cu profunzime de Eddie Redmayne. Ajutat de directorul de imagine (Danny Cohen) al lui Hooper, androginul Redmayne (Ce pomeți, ce buze și ce membre elegante!) suportă o metamorfoză. Admirăm cu uimire acest „martiriu”, parcurgând traseul fragilei Lili Elbe (după o ședere la Paris și o operație la Dresda) către sine. Totuși, adevărata povară o poartă AliciaVikander fiindcă, în ciuda tuturor fracturilor emoționale, eroina sa își mai iubește soțul. Forța Gerdei este redată impecabil de expresiva artistă suedeză. Poziția de femeie-artist, pusă în umbră de succesul soțului, apoi susținătoare a căutărilor acestuia, care contraveneau profund Zeitgeistului, îi solicită numeroase nuanțe Aliciei. Deși Einar se modifică, pe ecran, soția acestuia este un adevărat arc emoțional, ce indică seismele din străfundul relației lor. În această ecuație, intervine și sprijinul unor prieteni mai vechi: Henrik și Hans Axgil. Carismatica AliciaVikander face personajul său credibil, emoțiile și trăirile de pe ecran fiind expresii ale talentului. Ca o stâncă de neclintit, Gerda are puterea și optimismul de-a trece peste momentele de confuzie, singurătate, nesiguranță și nu se prăbușește. O altă biruință actoricească este cea a lui Matthias Schoenaerts, în rolul dealerului de artă Hans Axgil (o parte din trecutul lui Einar și o parte din viitorul Gerdei). Ca și în performanța sa anterioară – din Far from the Madding Crowd –, nicio secundă vânjosul actor nu lasă privitorul să confunde trăinicia sentimentelor și devotamentul cu slăbiciunea.
Directorul de fotografie (Danny Cohen) a surprins nimbul de lumină de deasupra docurilor daneze, interioarele austere și reci – desprinse parcă din picturile lui Vilhelm Hammershøi – și claritatea de cristal a apei mării. Dominantele cromatice au variat între clar-obscur (mai ales în interioare, design: Eve Stewart) și nunațele reci de albastru, în acord cu muzica compusă de Alexandre Desplat. De-a lungul a două ore, fluiditatea genurilor se confundă cu cea a apei care împresoară Danemarca, iar țipetele lăstunilor și pescărușilor se identifică cu cele ale fragililor eroi/artiști. The Danish Girl din 2015 își găsește calea spre inimile privitorilor dornici de emoție pură.
Regizor: Tom Hooper
Scriitor: David Ebershoff
Scenarist: Lucinda Coxon
Compozitor: Alexandre Desplat
Operator: Danny Cohen
Producător: Tim Bevan, Eric Fellner, Anne Harrison, Tom Hooper
Monteur: Melanie Oliver
Distribuţia:
Alicia Vikander (Gerda Wegener)
Eddie Redmayne (Einar Wegener/Lili Elbe)
Amber Heard (Oola Paulson)
Matthias Schoenaerts (Hans Axgil)
Ben Whishaw (Henrik)
Sebastian Koch (Dr.Warnekros)
Premii, nominalizări, selecţii:
Festivalul de film de la Veneţia (2015) – Leul de Aur, nominalizat: Tom Hooper
Globurile de Aur (2016) – Cea mai bună muzică, nominalizat: Alexandre Desplat
Globurile de Aur (2016) – Cea mai bună actriţă într-o dramă, nominalizată: Alicia Vikander
Globurile de Aur (2016) – Cel mai bun actor într-o dramă, nominalizat: Eddie Redmayne
Premiul BAFTA (2016) – Cele mai bune costume, nominalizat Paco Delgado
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun machiaj, nominalizat Jan Sewell
Premiul BAFTA (2016) – Cea mai bună actriţă, nominalizată: Alicia Vikander
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun actor, nominalizat: Eddie Redmayne
Premiul BAFTA (2016) – Cel Mai Bun Film Britanic, nominalizat: Tim Bevan, Eric Fellner, Tom Hooper
Premiile Academiei Americane de Film:
Oscar (2016) – Cel mai bun actor în rol principal: nominalizat Eddie Redmayne
Oscar (2016) – Cea mai bună actriță în rol secundar: nominalizată Alicia Vikander
Oscar (2016) – Cele mai bune costume: nominalizat Paco Delgado
Oscar (2016) – Cea mai bună regie artistică, nominalizat Tom Hooper
Citiţi şi
Sfaturile unei mame pentru fiul ei căsătorit
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.