The Wonder

23 November 2022

Forța poveștilor – The Wonder

Florence Pugh este acasă în această dramă de epocă ademenitoare. După deschiderea ciudată – și deja dezbinătoare –, această peliculă este o explorare sinceră a credinței și adevărului. Filmul nu începe printre mlaștinile Irlandei, așa cum promite trailerul, ci în lumina dură a unui studio de film. Secvența de deschidere a filmului The Wonder, a lui Sebastián Lelio, începe pe un platou de film contemporan, iar camera se rotește pentru a dezvălui decorul unui Midlands irlandez din secolul al XIX-lea. Vocea lui Niamh Algar este cea care ne ghidează prin contextul pământului devastat de ‘Marea Foamete: „Oamenii pe care urmează să îi întâlniți, personajele, cred în poveștile lor cu devotament deplin. Nu suntem nimic fără povești. Așa că vă invităm să credeți în acesta.”

Cineastul anticipează în mod deliberat imposibilitatea de a suspenda credința în jurul acestei povești. Totuși, trebuie să credem în această poveste, deoarece «Minunea», adaptată după lucrarea omonimă a Emmei Donoghue, se ridică deasupra celui de-al patrulea perete pentru a deveni o peliculă cu o atmosferă aparte. Filmul are la bază colaborarea dintre regizorul Sebastián Lelio și scenarista Alice Birch, care a adaptat lucrarea Emmei Donoghue, din 2016. În cele din urmă, camera se apropie de o navă de pasageri întunecată și mizeră, în care se află Lib Wright, eroina întrupată de Florence Pugh. Acțiunea se desfășoară în 1862. Lib este o asistentă engleză chemată peste mare, în Irlanda, pentru a verifica ‘un miracol’. O fetiță de unsprezece ani, Anna O’Donnell (Kíla Lord Cassidy), trăiește fără mâncare timp de patru luni. Practic, Anna O’Donnell (Kíla Lord Cassidy) supraviețuiește fără mâncare de patru luni.

Lib este acolo doar pentru a raporta ceea ce vede și aude, nu pentru a oferi vreun diagnostic. Ea urmează să urmărească fata timp de două săptămâni și să raporteze comisiei auto-numite de bărbați. Dezbaterea dintre credință și știință trebuie lăsată în seama oamenilor din sat (interpretați, în parte, de Toby Jones, Brian F O’Byrne și Ciarán Hinds). La sosire, Lib descoperă că a fost chemată și o călugăriță pe nume sora Michael (Josie Walker), care ar urma să o supravegheze pe timpul nopții. Când o întâlnește pe fată pentru prima dată, ea spune că supraviețuiește prin „mana din cer”. Mama ei Rosaleen (interpretată de mama reală a lui Cassidy, Elaine) spune că fiica ei nu are nevoie să mănânce. Lib este uluită de stilul de viață profund religios al familiei, scepticismul ei reflectându-l pe al nostru. Ea o verifică în mod obiectiv pe fată, suspiciunea ei crescând pe măsură ce devin apropiate. Apare și un jurnalist, pe nume William Byrne (Tom Burke), dornic să scrie un articol despre fată. Are și el o poveste, care va fi un fir de legătură cu intervenția pe care o va asigura ulterior. Remarcabila Florence Pugh ancorează arderea lentă a atmosferei. Atât Pugh, cât și Burke sunt magnetici, aruncați ca niște faruri în mijlocul întunericului din The Wonder, unde secretele de coșmar și dogmele prosperă

Anna a fost hrănită prin magnetism? Fotosinteză? Molecule de miros? Sau, după cum susține ea, de „mană din cer”? Adevărul despre înfometarea/postul Annei înseamnă puțin pentru poveste. Nici nu este prea greu de ghicit. «Minunea», în schimb, se bazează pe disconfortul enigmatic de a fi atras în cel mai întunecat secret al altei persoane. Pe măsură ce Lib devine mai aproape de fată, suspiciunile cresc.

Indiferent de faptul că se dezvăluie ca un thriller pentru a construi pe această întâmplare neîncrezătoare, The Wonder este mai puțin interesată să afle adevărul Annei. Regizorul s-a axat pe interpretarea modernă a diviziunii dintre faptă și credință, dogmă și prgmatism, ca face ca pelicula să devină o tulburătoare dramă cu ardere lentă. Florence Pugh este controlată în mod uimitor ca asistenta Lib, ancorând propriul nostru scepticism, precum și procesându-l pe al ei. ‘Minunea’ se dezvăluie ferm prin chipul actriței Florence Pugh, în timp ce ea conectează punctele pe baza observațiilor ei. E nevoie să-i privim cu atenție fața în timp ce se dă înapoi sub șocul adevărului când acesta se dezvăluie. Fermecătoarea actriță este ajutată de prezența lui Cassidy în rolul Annei, care oferă o performanță remarcabilă, întrupând o fată prinsă sub greutatea obsesiei religioase. Partitura tensionată și bântuitoare a lui Matthew Herbert propulsează necazul intern, în timp ce folosirea magistrală a luminii de către directorul de imagine Ari Wegner îl face să pară un film de groază.

Directorul de imagine Ari Wegner o încadrează pe Pugh ca și cum ar fi un șoarece care se târăște pringre căpriori, mic și ușor, drapat de umbră. Între timp, muzica lui Matthew Herbert, cu un ton zguduitor, dar efectiv modern, bubuie dedesubt ca un sistem digestiv de pârghii și roți dințate.

Florence Pugh împarte ecranul în ciocnirea dintre știință și credință. După atâtea povești care rulează în jurul celeilalte lucrări a lui Pugh (Midsommar), The Wonder trece prin zgomot cu o putere tăcută, prezentând o examinare intensă, emoționantă și profund emoționantă a credinței, științei, cât și durerea sau pericolele evlaviei extreme, plătite cu un preț teribil.

Deși The Wonder începe și se termină cu o meta-rezoluție, care este persuasivă, regizorul rămâne ferm interesat de dificultatea poveștii. Cea mai mare parte a acțiunii, cu excepția acelei ultime reprize realizate rafinat, rămâne internă. The Wonder este genul de film care ne măgulește pentru că ne lasă impresia că suntem mai deștepți decât majoritatea personajelor sale, dacă nu chiar la fel de deștepți precum regizorul.

Pe Mădălina o găsiți și aici.

Regia: Sebastián Lelio
Scenariul: Emma Donoghue, Alice Birch și Sebastián Lelio după The Wonder de Emma Donoghue
Imaginea: Ari Wegner
Montajul: Kristina Hetherington
Coloana sonoră: Matthew Herbert
Distribuția:
Florence Pugh – Elizabeth “Lib” Wright
Kíla Lord Cassidy – Anna O’Donnell
Tom Burke – William Byrne
Niamh Algar – Kitty O’Donnell / Naratorul
Elaine Cassidy – Rosaleen O’Donnell
Caolán Byrne – Malachy O’ Donnell
Toby Jones – Dr. McBrearty
Ciarán Hinds – Părintele Thaddeus
Dermot Crowley – Sir Otway
Durata: 103 min.



Citiţi şi

Un alt fel de ‘cină de gală’ – The Menu

Rebelul, semețul an 44

41

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro