Suferințele tinerei Sissi în viesparul vienez
Împărăteasa Elisabeta a Austriei se alătură listei lungi de reprezentări ale reginelor Europei în cultura populară, precum Regina Elisabeta, Regina Elisabeta a II-a, Regina Victoria, Maria-Antoaneta și Ecaterina cea Mare. The Empress este o serie bogat montată, care durează puțin mai mult de șase ore. Este cel puțin uimitor din punct de vedere vizual. Cui nu-i place să vadă interioarele uluitoare (nu ratați tavanele pictate) ale unui palat și costumele de epocă rafinate? Realizatorii Katrin Gebbe și Florian Cossen pledează pentru un ritm lent și mențin ritmul mediu al evenimentelor. Dar, în timp ce fac acest lucru, se asigură că intensitatea poveștii rămâne captivantă cu nenumăratele ei intrigi secundare. Nu ne mai surprinde deloc introducerea unui asasin (ilegal), deghizat în doamna de serviciu Leontine von Apafri (Almila Bagriacik) din Transilvania/Siebenbürgen.
Serialul (lansat în septembrie 2022 de platforma Netflix), The Empress (Die Kaiserin), pare destul de robust construit, împărțit în șase episoade. Miniseria aduce în prim-plan povestea unei prințese care va domni peste un imperiu, ce era să se confrunte cu o revoluție în veacul al XIX-lea. Așadar, regăsim povestea Elisabetei de Bavaria – cunoscută în lume ca Sissi și interpretată în acest serial de Devrim Lingnau – o prințesă germană care a devenit împărăteasă austriacă și a luptat din greu împotriva restricțiilor de la Curtea habsburgică. Elisabeta (întrupată de șarmanta Devrim Lingnau) este o ființă rebelă, ce refuză să se limiteze le normele convenționale ale vremii sale; adoră călăria, hălăduiește prin păduri și speră să-și găsească „sufletul pereche” aidoma ei. Desigur, năvalnica Sissi, fiica unui nobil bavarez, nu a aspirat niciodată să trăiască o viață regală. Totuși, printr-o ‘glumă a sorții, este aleasă – în locul surorii sale (Helene) – de către Împăratul Franz Joseph (Philip Froissant) drept viitoare soție. Prin urmare, sturlubatica adolescentă este azvârlită în mecanismul nemilos al protocolului rigid de la Curtea imperială din Viena. Aici, se confruntă, cel mai adesea, cu ambițioasa arhiducesă Sophia (interpretată de remarcabila Melika Foroutan), dar și cu intrigantul Maximillian (Johannes Nussbaum, la fel de strălucitor), fratele lui Franz Joseph.
Sissi a fost renumită mai întâi pentru frumusețea ei (lucru greu de realizat cu toată consangvinizarea după consangvinizare), căsătorită – într-o reală potrivire de dragoste – cu un tânăr împărat extraordinar, conducând un Imperiu care a dominat peste cele mai pitorești popoare din Europa. Sissi a trăit în palate baroc și rococo, mult mai frumoase decât Buckingham și mai elegante decât Versailles. Dar era și capricioasă, independentă, ‘campioana’ părții maghiare a imperiului, iubitoare de poezie și a avut de înfruntat o… soacră complicată.
Primul lucru care îți sare în ochi, în The Empress de la Netflix, este ceea ce vezi: decorurile, unghiurile joase ale camerei, costumele (Karolina Żebrowska) și aerul imperial. Toate aceste elemente sculptează un apel vizual irezistibil pentru sezonul 1. De asemenea, Devrim Lingnau și Philip Froissant, ca pereche principală, oferă performanțe decente, în timp ce portretizează cu succes vulnerabilitățile personajelor respective. Pe ecran, tinerii căsătoriți sunt credibili în postura de năvalnici îndrăgostiți, dispuși să îndure multe pentru a-și alunga nefericirile. Da, există presiunile claustrofobe ale protocolului și ‘dinamica moștenitorului’, dar și a celui de rezervă. Încă din primul episod, spectatorii rămân captivați de acest duo imperial: Sissi și Franz. Alchimia cuplului de amorezi este evidentă. Involuntar, se fac comparații cu The Crown, o altă dramă de epocă de succes, pe serviciul de streaming, dar The Empress are mai multe nuanțe strălucitoare. De fapt, este un spectacol complet diferit, cu unele asemănări tematice comune și cu personaje feminine deosebit de puternice. De asemenea, oricât de multe știm despre familia regală britanică, vizionarea serialului The Crown ne trimite continuu înapoi, la cărțile de istorie, pentru a face propriile noastre raportări. Același lucru se poate spune despre The Empress, dar cu multe picanterii despre viața faimoasei Sissi. Există, totuși, și alte repere: lungmetrajul Spencer (pentru Lady Di) sau Corsage (în cazul lui Sissi).
La suprafață, The Empress pare o dramă romantică, plasată pe fundalul Europei turbulente a secolului al XIX-lea, în special în Austria. Vom regăsi din plin intrigile palatului, mașinațiuni, dar și o revoltă populară. Pare ‘Istorie minus histrionism’. Aflăm despre evenimentele unui imperiu din perspectiva unei femei. S-au făcut numeroase paralele cu seria The Crown: Sissi avea doar șaisprezece ani când s-a căsătorit cu Franz, în vârstă de 23 de ani, Diana avea douăzeci de ani când s-a măritat cu Prințul Charles, de 32 de ani. De asemenea, se spune că nu era complet sigură de căsătoria ei cu Împăratul – a fost văzută plângând, de oamenii care asistau la ceremonial, și străduindu-se să se adapteze protocolului imperial. La fel ca Diana, Sissi era faimoasă și pentru latura ei empatic-umană. De fapt, mulțimile au adorat-o pe Sissi într-un mod care sună similar cu „Di-Mania” de la începutul anilor 1980.
Sezonul 1 din The Empress îl cucerește pe spectator cu o expunere sinceră a aventurilor lui Sissi ca Împărăteasă, deși suspansul nu este tangibil. Ajută mult faptul că acest portret cinematografic este unul incitant. Este știu din istorie că Sissi era renumită pentru spontaneitatea sa și pentru acele decizii instinctive care, adesea, îi aduceau necazuri. De asemenea, soacra sa se recunoaște în acțiunile Elisabetei, ambele fiind cam din același aluat. Există câteva momente de tandrețe între cele două; practic, Sophie nu a vrut ca Sissi să repete greșelile pe care ea însăși le făcuse. Grenul ăsta de relație dragoste-ură pare greu de disecat, dar subtilitățile substanței lor oferă momente de reflecție spectatorilor. În absența unei intrigi clare, dinamica schimburilor dintre personaje rămâne baza. Devrim Lingnau este vârful de lance în ceea ce privește calitatea și greutatea dramatică. Este completată de tripleta Melika Foroutan, Philipe Froissant și Johannes Nussbaum. O adevărată revelație o reprezintă Melika Foroutan, Sophie, mama dominatoare a împăratului Franz Joseph (Philip Froissant), stăpânind arta de a sfâșia bărbații adulți și de a livra ordine care distrug viața cu cea mai blândă voce.
Foroutan este pur și simplu fenomenală relevând actul dublu al unei femei care nu și-a permis niciodată să fie vulnerabilă în timp ce intră în panică în legătură cu revoluțiile din interior. Numai dinamica dintre cele două eroine ar putea fi suficientă pentru centrarea acestei serii.
Totuși, câteva personaje ies din grilă mizând pe o exagerare satirică: Contesa Esterhazy, Johann Strauss și Franz Liszt par personaje din „Alice în Țara Minunilor” – Regina Roșie, Pălărierul Nebun și Pisica de Cheshire.
Acest prim sezon se concentrează doar pe întâiul an al lui Sisi ca împărăteasă, ceea ce înseamnă că respectă ritmurile bătătorite ale basmului romantic, dar fără a ajunge la momentele care încep să-i definească biografia, precum moartea fiicei sale întâi născute, stările depresive și vizitele ei în Ungaria. Chiar dacă însumează doar șase episoade, ne dorim mai mult. Nu este ușor să obții ritmul potrivit într-un film biografic. Mai mult decât basmul, în această miniserie, există atât de multe despre lumea noastră actuală care pot fi înțelese făcând cunoștință cu istoria Imperiului Austro-Ungar și a Europei Centrale în secolul al XIX-lea, o poveste pe care de obicei nu ajungem să o vedem descrisă pe o platformă de streaming.
The Empress este o dramă de epocă convingătoare despre o Împărăteasă care a fost cu mult înaintea timpului său și sperăm că va exista un al doilea sezon. Povestea Elisabetei merită să fie spusă. Deși finalul lasă de dorit, este un «serial obligatoriu», mai ales dacă ești fan al dramelor de epocă.
Pe Mădălina o găsiți și aici.
Realizatori: Katharina Eyssen și Lena Stahl
Nr. de episoade: 6
Muzica: Johannes Lehniger, Lisa Morgenstern, Sebastian Damerius
Distribuția:
Devrim Lingnau – Elisabeth von Wittelsbach, Elisabeta de Wittelsbach, viitoarea Împărăteasă a Austro-Ungariei
Philip Froissant- Franz Joseph I al Austro-Ungariei
Melika Foroutan – Prințesa Sophie, arhiducesă de Austria, mama Împăratului Franz Joseph
Johannes Nussbaum – arhiducele Maximilian, fratele lui Franz Joseph I
Elisa Schlott – Ducesa Helene de Bavaria, sora mai mare a lui Sissi
Jördis Triebel – Ludovika, mama Împărătesei Sissi
Data premierei: 29 sept. 2022
Citiţi şi
Un artist al înșelăciunii – Ripley
Maestro – Simfonie, fără note false, pentru un geniu
O răceală abisală – The World After Us
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.