Mirosul, unul dintre cele mai primitive dintre simțurile omului, poate și cel mai subiectiv, este folosit însă din copilărie pentru a descrie stări, senzații, viața. Se spune că mirosul este doar un cuvânt, parfumul devine însă în mâinile cui se pricepe – literatură. Pentru că el, parfumul, surprinde senzații dintre cele mai diverse și livrează mai departe povești. Poate că acesta e motivul pentru care literatura și parfumul par să formeze o pereche de succes.
Teoretic, oamenii pot să distingă mii de arome, în realitate însă nimeni nu mai are nevoie de o asemenea performanță. Charles Dickens a descris în Marile Speranțe mirosul personajelor sale pentru a sublinia anumite caracteristici ale acestora (de obicei mirosurile neplăcute anunțau o moralitate îndoielnică și/sau o clasă socială inferioară). Charlotte Bronte descrie în Jane Eyre parfumul greoi al Celinei Varens – o combinație între mosc și ambră care e mai degrabă neplăcut decât atrăgător și care-l forțează pe admiratorul său să deschidă fereastra.
În romanele polițiste, unde de multe ori mirosurile specifice devin indicii, obsesii sau chiar declanșatoare de amintiri folositoare anchetelor, simțul mirosului pare să-și fi găsit cel mai bine locul. Coincidență sau nu, în plină dezvoltare a caselor care creau parfumuri în Franța (anii ’30-’40), literatura polițistă folosea din plin personaje care știau să deosebească perfect parfumurile (chiar și unele extrem de asemănătoare) și descopereau criminalul/criminala cât ai clipi. Poirot, detectivul Agathei Christie, are această calitate de a deosebi un anumit parfum dintr-o mulțime și se folosește de talentul său în romanele Răul sub soare, Doamna McGinty a murit. Domnul Poirot își alege de altfel cu mare grijă și propriul parfum, ca pe un fel de semnătură. .
Parfumul lui Patrick Suskind și obsesia personajului principal care vrea să creeze parfumul suprem a devenit poate cel mai olfactiv roman scris vreodată.
Personajul James Bond al lui Ian Fleming are și el un parfum preferat – Floris No. 89, iar fetele Bond poartă cu multă eleganță parfumurile semnate Guerlain și Balmain. Totuși, P&G a preferat să creeze un parfum special dedicat agentului minune și a lansat în 2012 parfumul 007.
Ulise al lui Joyce este încă un roman care abundă în arome, vedeta fiind aroma de citrolămâie a unui săpun pe care personajul principal îl poartă în haină. În romanul autobiografic Persepolis al Marjanei Satrapi, bunica miroase frumos, poartă mereu flori de iasomie în sutien. Și exemple mai sunt, literatura este ofertantă cu noi pe tema asta. Nu e de mirare deci că una dintre metodele de marketing pentru parfum este alăturarea lui în funcție de notele de bază imaginii unui personaj sau unui scriitor celebru. Nu mai demult decât în 2010, Guerlain lansa parfumul pentru bărbați Arsene Lupin, după numele unuia dintre cele mai cunoscute personaje ale francezului Maurice Leblanc.
David Lynch a regizat pentru parfumul Obsession al lui Calvin Klein clipuri în care a folosit citate despre obsesiile îndrăgostiților din literatura lui D.H. Lawrence, Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald și Gustave Flaubert.
Firma poloneză Ah&OH Studio a creat o serie de parfumuri denumită Povești ale parfumului iar design-ul recipientelor este inspirat de literatură, formă de călimară pentru cerneală cu mici capete totemice pe post de capac care amintesc de cele mai cunoscute opere ale scriitorilor George Orwell (spre exemplu Napoleon din Ferma animalelor 1945), De Sade, Poe sau Laclos. Parfumurile încearcă să surprindă latura umană mai întunecată.
Marc Jacob s-a inspirat pentru Coty și parfumul Oh, Lola! din Lolita lui Nabokov și a pozat-o pe Dakota Fanning (17 ani) îmbrăcată într-o rochiță roz și diafană ținând o sticlă de parfum între picioare. Reclama a fost însă interzisă în Marea Britanie, fiind considerată provocatoare și indecentă. Alte parfumuri care se inspiră din literatură: Baudelaire (Byredo Parfums), Gatsby (Pacoma Parfums), Anais (Cacharel) etc.
Și pentru că tot ziceam că există o relație de prietenie strânsă între parfum și literatură, anul trecut, Karl Lagerfeld, împreună cu editura Wallpaper, au lansat parfumul Paper Passion, o selecție de esențe lemnoase, ascuns într-o cutie – carte adevărată alături de texte despre hârtie, semnate de Karl Lagerfeld, Schoen sau Günter Grass.
Citiţi şi
Idei de cadouri pentru femeile care apreciază rafinamentul
BMW Z3 sau Mercedes W140 în 2024? Ghid pentru cumpărători
Parfumurile arăbești actuale: născute în Orient, educate în Europa
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.