Fără să fiu vreun specialist în branding, am avut tangențe – prin natura meseriei – cu domeniul și știu cu ce se mănâncă. Am cunoscut ardeleni care se ocupă exclusiv de așa ceva (Bogdan de la Brânzaș Cluj, Laurențiu de la Brandstory Sibiu) și pot să recunosc de cum deschide gura un profesionist de un închipuit: cu cât sunt mai într-un domeniu, oamenii au capacitatea de a vorbi în cuvinte mai simple despre el, pe-nțelesul clientului. Asta pentru că lucrează mult cu clientul și au învățat să-i citească nevoile și să transmită aspectele subtile ale mesajului. Ori asta nu se face în termeni sforăitori, pentru că omul (chiar dacă, modest fiind, îți poate recunoaște o falsă competență) nu scoate banii până nu-l convingi de rezultat. Iar manipularea excesivă a terminologiei de specialitate poate fi ok în faza de prezentare ori in-house, între specialiști, dar la client nu-și mai are locul.
De-asta m-am mirat de inflația (din ultima perioadă) de PiaRiste. Cum fătuțele abia ieșite de pe băncile școlii, cu coatele încă moi, își înființează o firmă de „marketing și PR” și au succes din prima. M-am gândit la ce relații vor fi având domnișoarele, la cum arată, și chiar mai departe (sexist) la ce alte promisiuni ar fi putut ghici domnii clienți în ochii lor. Până să citesc un studiu despre brandurile clujene, trebuie să recunosc că acest mod de gândire sexist era singurul care-mi furnizase o explicație cât de cât logică. Cum se poate, mă-ntrebam (nu cu invidie, ci de-a dreptul perplex), ca o puștoaică să facă, prin simpla ei prezență (agreabilă, și cam atât) față, ziceam, de una singură, unui eveniment? Să fie vorba de altceva la mijloc – sau poate chiar pe la spate – încolțeau bănuielile mele (sexiste, recunosc iar).
Cum aminteam, a trebuit să citesc un studiu despre brandurile clujene ca să fac legătura; studiu care analiza comportamentul consumatorilor (care ar fi, chipurile, vizitatori – își iau salată din Kaufland, fructe de la Cora și beau cafeaua în Polus Center) și de fidelitatea față de branduri, când mi-a picat fisa. Păi, toate poveștile astea de marketing sunt scrise într-un limbaj aproape exclusiv feminin – fiindcă par ieșite dintr-o minte de femeie. Cică un brand abia atunci devine cu adevărat brand – când vrei să te măriți cu el. Pe bune? Bucătarul sexy de la Knor (înlocuindu-l la ciorbiță pe mustăciosul cu tocăniță), promisiunea către client, asumarea brandului, concurența… am început să văd toată terminologia sub adevărata lumină. Da, crudul adevăr mi s-a revelat abia atunci! Până și termenul de branding ar veni de la un cuvânt de origine indo-europeană ce-nsemna „a fi fierbinte”. To be or not to be hot!
Mi-am amintit de-un banc pe care-l ziceam celor care nu știau face distincție între advertising, marketing și branding, dar acu’ nu-mi prea mai arde de râs, treaba-i prea fierbinte și-am cam picat pe gânduri (lucrez la o teorie a conspirației feminine). Vi-l zic totuși, în loc de încheiere:
Când vezi o fată superbă la o petrecere, te apropii de ea și-i spui: „Sunt un amant fantastic”, acesta este direct-marketingul. Ești la o petrecere într-un grup și vezi o fată super. Unul din prietenii tăi se apropie de ea, arată cu degetul spre tine și-i spune: „Este un amant fantastic”, acesta ține de advertising. Vezi o tipă superbă la petrecere. Când o agăți și-i ceri numărul de telefon ca s-o suni a doua zi să-i spui ”Sunt un amant fantastic”, aplici o tehnica a telemarketing-ului. Ești la o petrecere și vezi o fată… superbă! Te ridici, îți îndrepți cravata, te duci la ea și-i oferi o băutură. La finalul petrecerii îi ții ușa, îi ridici geanta, dacă o scapă pe jos, o conduci acasă și-i spui în treacăt: „Apropo, sunt un amant fantastic”. Acesta nu este decât Public Relations. Ești la petrecere și o vezi pe ea. Ea se ridică, vine la tine și-ți șoptește: „Ești un amant fantastic”. Aceasta este brand awareness.
Pe Marius îl găsiți tot aici.
Citiţi şi
Comunicarea în cuplu este cheia unei relații sănătoase
Părinți reglați emoțional, copii alfabetizați emoțional
Fetelor, femeilor, doamnelor, gagicilor, sexoaselor, zeițelor, sunteți minunate așa cum sunteți!
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.