Prinţesele Disney sunt prezentate într-o serie cinică de fotografii realiste aparţinând fotografei Dina Goldstein: Albă ca Zăpada şi-a ratat căsnicia, Cenuşăreasa e alcoolică şi Scufiţa Roşie obeză.
Poveştile pe care le ascultam şi apoi le citeam de nenumărate ori în copilărie ne-au modelat aşteptările. Ne-au „programat” să credem în obligativitatea unui „happy end” pe care realitatea se încăpăţânează să nu ni-l ofere, aşa că nu ne rămâne decât să ne obişnuim cu frustrările pe care această discrepanţă le hrăneşte necondiţionat.
Aţi recitit, adulţi fiind, vreo poveste cu prinţese obligatoriu fericite? Şi nu aţi simţit nicio urmă de revoltă realizând că această îndoctrinare e cea care ne provoacă anxietăţile prezentului prin distorsionarea înfăţişării vieţii de adult?
Aşa a simţit şi fotografa israeliană Dina Goldstein, astfel că dorit să le aducă pe prinţesele clasice în realitate şi să le împrumute câteva dintre problemele noastre, probleme de care aceste personaje sunt în totalitate străine. Până acum. „Fallen Princesses” este proiectul pe care fotografa l-a dezvoltat în Vancouver şi prin intermediul căruia Albă ca Zăpada, Jasmine sau Cenuşăreasa se confruntă cu destine comune, unele dintre ele tragice, fiind prezentate ca victime ale alcoolismului, ale cancerului ori ale unei căsătorii nefericite. Iar acestea sunt doar câteva exemple.
De altfel, Dina a declarat că a fost inspirată în demersul său fotografic – poate crud şi greu de acceptat – şi de fiica sa şi interesul acesteia acordat prinţeselor care aproape s-a suprapus cu îmbolnăvirea mamei sale de cancer, astfel că juxtapunerea acestor două evenimente a făcut-o să se întrebe cum ar arăta o prinţesă pusă într-o situaţie din viaţa de zi cu zi, în care să se confrunte cu boala, problemele financiare sau îmbătrânirea. Practic, acolo unde povestea clasică se termină, începe povestea imaginată de Dina pentru fiecare personaj în parte: cum ar fi acestea afectate de schimbările fireşti care ar surveni în vieţile lor, de data aceasta însă, vieţi ca mea, ca a ta şi ca a oricăruia dintre noi. Astfel că prima idee a fost una radicală: Rapunzel fără păr din cauza sesiunilor de chimioterapie, în timp ce legendarele sale plete au fost transformate în perucă. A urmat Albă ca Zăpada depăşită de maternitate în condiţiile în care Făt Frumos este ocupat cu berea şi televizorul. O situaţie cât se poate de „normală” în societatea (încă) sexistă a prezentului.
Rapunzel suferind de cancer în timpul unei sesiuni de chimioterapie
Albă ca Zăpada – victima unei căsnicii nefericite
De altfel, mesajul social al proiectului are un impact sporit de contrastul dintre „poveste” şi realitate. Probabil că sensibilitatea noastră nu mai este atât de afectată de imaginea unei femei normale bolnave de cancer sau de a unei mame copleşită de grija copiilor, prinsă într-o căsnicie nefericită, însă, cu siguranţă, simbolurile „fericirii” prin excelenţă puse în aceste situaţii „de viaţă” reuşesc să atragă atenţia, să zguduie, să şocheze, să ne oblige să ne punem întrebări şi să înţelegem că aceste aspecte „normale” ale vieţii nu sunt deloc normale. Cum, de altfel, nici povestea fericirii necondiţionate cu care suntem de mici „trataţi” nu este una benefică „pregătirii” unui copil pentru lumea reală.
De blitzul Dinei nu a scăpat nici Cenuşăreasa – bând într-un bar – sau Scufiţa Roşie , supraponderală, iar pasiunea sa pentru realism este reflectată şi de imaginea prinţesei din „Frumoasa şi Bestia”, Belle, supusă unei operaţii estetice sau de a prinţesei Pocahontas – fată bătrână înconjurată de pisici.
Cenuşăreasa bea neconsolată într-un bar, înconjurată de bărbaţi
Versiunea modernă a Scufiţei Roşii este obeză din cauza sucului şi a mâncării de tip fastfood pe care le duce în coş
Belle este supusă unei operaţii estetice
Pocahontas singură, înconjurată de zeci de pisici, într-o casă deprimantă
Cea mai controversată lucrare însă este cea care o reprezintă pe Jasmine ca pe un soldat modern prins în mijlocul războiului, ceea ce i-a adus autoarei acuzaţia de a fi transformat-o pe prinţesa orientală într-un terorist. Dina însă a ţinut să precizeze că este vorba de reprezentarea femeilor din Iraq angrenate în război.
Jasmine – femeia soldat
Ariel – prizonieră într-un acvariu
Făt Frumos îmbătrânit, fără să fi reuşit să-şi readucă la viaţă frumoasa prinţesă adormită
Protagonista poveştii „Prinţesa şi bobul de mazăre” surprinsă la groapa de gunoi, pe un maldăr de saltele vechi
Toate acestea fac parte din realitatea pe care proiectul prinţeselor „decăzute” ne obligă să o privim în faţă: război, foamete, boli, ratări, obezitate, iluzoria căutare a tinereţii etc.
Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂 Trimite-ne textul pe office@catchy.ro.
Citiţi şi
De obicei, 1 decembrie e despre România
Atenție la clișeele „corecte politic” care manipulează votul!
Să ne mai lăsăm și duși de val…
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.