Dacă te plimbi între arcadele Palais Royal – un loc magic, cu o linişte monahală în mijlocul Parisului zgomotos – găseşti Les Salons du Palais Royal Shiseido. Creat de Serge Lutens pentru Shiseido în 1992 este unul din locurile cult în moda. Serge Lutens este mai mult decât modă, beauty sau parfumuri. Cu un instinct clar pentru geniu, Serge Lutens a revoluţionat conceptul de make up şi parfumeria, trecându-le în domeniul artei. Toată lumea aşteaptă următorul gest a lui Serge Lutens.
L’enfant terribile, Serge Lutens a intrat în lumea modei de lux foarte tânar. La 20 de ani lucra deja pentru Vogue în Paris, creând make-up, hair style şi bijuterii, iar fotografiile regizate de el au fost şocante. La 25 de ani Dior l-a angajat să producă o linie de make-up care a întors pe dos lumea modei. La 30 de ani fotografiile sale erau expuse la Guggenheim Museum în New York.
Shiseido, o linie de modă japoneză interesata să se extindă în Europa şi SUA, l-a angajat în anii ’80 să producă make-up. Stilul neconvenţional i-a adus faimă imediată şi acum produsele make-up ale Shiseido pot fi gasite în majoritatea magazinelor de profil. Serge Lutens a devenit designerul in house Shiseido și a fost lăsat să creeze Les Salons du Palais Royal aşa cum a dorit. Salonul a devenit sinonim cu Serge Lutens.
Pereţii negri şi violet închis, nişe misterioase în pereţi, scara în spirală, o combinaţie de extrem oriental şi expresionism. Atmosfera creată face ca locul să pară o locuinţă excentrică, dar intimă. Serge Lutens îl numeşte “mai degraba un salon rafinat pentru parfumuri decât un boutique“. Artistul este pasionat de orient, are chiar o casă în Maroc şi se inspiră din mirosurile orientale.
Dar cred că ar fi greşit să-l încadrăm exclusiv în nişa parfumurilor orientale. Serge admite că îl atrag mai ales uşurinţa şi libertatea cu care orientalii poartă parfumuri, bărbaţi şi femei deopotrivă, iar parfumurile sale transmit mai ales acest spirit al plăcerii de a mirosi bine şi fără constrângeri.
Lutens a lansat primul parfum sub egida Shiseido ca director artistic în 1981. “Nombre Noir“, dispărut între timp de pe piaţă, este subiect de legendă. Probabil mai există doar câteva sticle în intreaga lume care se vând la preţuri fanstatice. Luca Turin îl numeşte unul din cele mai bune cinci parfumuri din lume. A urmat în 1992, “Féminité du Bois“, tot pentru Shiseido. “Féminité du Bois” este începutul unei abordări care avea să schimbe întreaga lume a parfumurilor. Folosirea într-un parfum feminin a unui ingredient ca lemnul de cedru, folosit pâna atunci exclusiv pentru parfumuri bărbăteşti, a revoluţionat felul în care parfumierii vor aborda parfumurile de acum încolo. Iar Féminité du Bois este un parfum de o feminitate extremă. Serge Lutens – care este doar director artistic şi se foloseşte de parfumieri specializaţi, mai ales Christopher Sheldrake – a mers mai departe cu ideea, aducând în parfumuri combinaţii ciudate la prima vedere, dar care au creat parfumuri foarte uşor de purtat. Toate parfumurile care au urmat sunt sub sigla Serge Lutens.
Constat că mi-e greu sa scriu despre Serge Lutens, dar şi mai greu să aleg un singur parfum, pentru ca sunt fascinată de toate. Există o magie a parfumurilor sale, indiferent daca le porţi sau nu, fiindcă a reuşit să creeze o lume cu totul specială în care vinde visuri din care vrei sa faci parte. De la Douce Amère, care are la baza absintul,
la Ambre Sultan, probabil cel mai bun parfum existent care foloseşte ambra la Boxeusse, piele şi prune. Muscs Koublai Khan este considerat de unii îngrozitor de intim, probabil cel mai sexy mosc. Tubereuse Criminelle, o abordare a florilor albe, începe cu miros de gaz şi se termină cu cele mai ameţitoare tuberoze din lume.
Tânăr…
1971
În 2010, Serge Lutens, suparat pe lumea parfumurilor, a creat antiparfumul, L’Eau. În cele din urma, pâna şi asta a avut sens. Suparată şi eu din când în când pe parfumuri, am ajuns să port L’Eau, care este de o eleganţă extremă în timp ce mirosi a haine proaspăt spălate şi bine călcate.
A urmat Jeux de Peau în 2011, un parfum cu care celebrează amintirile brutăriei din copilărie. Ultimele lansate în 2011: Vitriol d’Oeillet este exact ceea ce spune, un parfum care porneşte de la vitriol. De Profundis este un parfum cu referinţe funerare şi foloseşte crizanteme. Şi toate celelalte.
Mi-aş fi dorit mult să găsesc calea prin care, prin cuvinte, să-l introduc pe Serge Lutens celor care nu-l cunosc încă. Dar în timp ce scriu trebuie să mă resemnez ca nu găsesc nicio soluţie. Parfumurile Serge Lutens se descoperă în contact direct. Descrierile oferite chiar de Serge Lutens sunt destul de scurte, codate, şi nu afli prea multe până când nu ajungi să le mirosi. Multe dintre parfumurile sale au primit din partea experţilor cinci stele, restul 4 şi doar câteva 3. Oricum, până şi cele de 3 stele sunt parfumuri care se înscriu într-o cu totul altă categorie decât parfumurile de masă. Serge Lutens foloseşte ingrediente de calitate în combinaţii cu totul speciale. Mi s-a întâmplat să detectez pe stradă persoane parfumate cu Serge Lutens. Asta este o experienţă! Se vorbeşte mult despre parfumurile de lux. Unii fac încă distincţie între lux şi şic. Pentru mine parfumurile Serge Lutens depăşesc şi luxul şi şicul. Detectându-le olfactiv, în mijlocul străzii, am avut viziunea a ceea ce se numeşte glamour.
Parfumurile Serge Lutens pot fi gasite în afara Parisului în ceea ce se numeşte linia de export, în sticle dreptunghiulare cu spray. Există şi un număr de parfumuri exclusive care se vând numai la Palais Royal de Shiseido, în celebrele borcane clopot. Din fericite, cei care stau în Europa le pot cumpăra on-line. Dar pentru a deţine ceva atât de preţios merită o vizită la locaţia din Paris.
Citiţi şi
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.