E plăcut să visezi, iar dacă visul se-mplinește înseamnă că te-ai întâlnit cu fericirea. Ca un frumos vis apare și filmul Dare To Be Wild. Când omenirea are mari probleme cu mediul înconjurător (încălzirea globală, poluarea, infestarea apei potabile ș.a.m.d.), cinemaul britanic pune la dispoziție soluții. Iată că a existat o poveste reală, ivită dintr-o zonă de nișă/horticultura, care să hrănească imaginația și să pună în mișcare o întreagă echipă de cineaști pentru a lansa filmul-mesaj: Dare To Be Wild. În 2002, Mary Reynolds (la doar 27 de ani) a devenit celebră fiind prima femeie britanică care-a reușit să obțină Medalia de Aur la renumita competiție „Chelsea Flower Show” datorită sanctuarului celtic proiectat și construit de echipa sa. Dorința ei fusese aceea de-a aduce în atenția tuturor frumusețea și autenticitatea, așa cum se regăsesc în acele „countryside” pierdute de marile aglomerări urbane. Tânăra arhitectă a dedicat mult timp și multă energie simplității naturale contrapuse formalismului plat din grădinile urbane. Vivienne DeCourcy a ales această poveste adevărată ca punct de pornire în demersul său cinematografic: de-a rescrie istoria unui triumf răsunător împotriva convenționalismului și-al blazării.
Dare To Be Wild este genul de film biografic inspirațional, care introduce cu bună știință fantezia în planul realității și invită privitorul să îndrăznească mai mult și să tindă spre aspirații mai înalte. Privitorul face cunoștință, de la primele cadre ale filmului, cu micuța Mary, o fetiță înconjurată de zâne și druizi. Cronologia este necesară pentru a pătrunde mai bine sensul viitoarei sale profesii – horticultura: designer de peisaje. Copila de odinioară – Mary Reynolds (Emma Greenwell, cunoscută mai ales din pelicula Love and Friendship) – a fost crescută de tatăl ei (Don Wycherley) cu dragostea pentru habitatul natural, așa cum făceau vechii celți și a învățat-o să-și cultive spiritul de aventură/cunoaștere. Păstrându-și datele inițiale, Mary desenează grădini magice într-un tainic album, apoi ajunge să lucreze alături de Charlotte Heavey (Christine Marzano), în calitate de „garden designer to the rich and fabulous”. Șireata Charlotte profită din plin de talentul nativ al inocentei Mary și preia, fără jenă, multe elemente proiectate de aceasta. Cea mai bună prietenă – Eve (Lorna Quinn) – o avertizase deja pe naiva irlandeză: „Make sure you’re not ripped off”, dar fără efect. Trădată (în idealuri și proiecte) în lumea dură a societății din Dublin, perspectivele erau sumbre, dar Mary are o idee care poate schimba lumea.
Pentru a-și vedea visul împlinit are – însă – nevoie de multe lire sterline (£250,000 – înscrierea la concurs necesita garanția unor sponsori). Așa cum îi șade bine unei comedii romantice (ce-i drept, ivite, dintr-o poveste adevărată), se găsește și resursa financiară prin bunăvoința unor „zâne”. Frumușica Emma Greenwell a fost alegerea perfectă pentru idealista Mary, ilustrând cu mult farmec parcursul anevoios al tinerei artiste, pornite pe demolat idei preconcepute și pe injectat sălbăticie într-un domeniu anchilozat. Rămasă fără „job”, Mary se vede nevoită să intre în competiție cu rivalii/competitorii snobi de la concursul anual„Chelsea Flower Show ”; solicită ajutor colectivității hippie („Green Angels”). Aici, printre veselii și colorații botaniști, îl întâlnește pe expertul Christy Collard (Tom Hughes), care – inițial – i se împotrivește. Chipeșul activist pare mai interesat de reîmpădurirea ținuturilor deșertice din Africa decât de aranjamentele florale din Regatul Unit. Aprigă, în stare să dărâme și munții, Mary – pentru a-l convinge pe Christy să-i acorde ajutorul în planul său – călătorește până în Etiopia. După nenumărate „ups and downs”, Mary se regăsește pe sine mai puternică și gata să o înfrîngă pe „Cruella de Dahlia”, aspirând să devină cea mai importantă decoratoare în materie de horticultură.
Filmările efectuate de Cathal Watters și costumele realizate de Consolata Boyle confirmă imaginea de catalog Vogue a peliculei, astfel continentul negru devine o minunată oază încărcată de culoare și viață, printre orhidee și bisericuțe pitulate printre stânci, à la Out of Africa. Această buclă scenaristică nu a avut ca scop doar filonul romanțios (sudarea legăturii amoroase dintre tineri), ci promovarea ideii de conservare a mediului natural și de irigare a zonelor deșertice, de luptă împotriva încălzirii globale. Bazându-se pe distribuţie, costume și imagine, filmul poate părea un potpuriu de Nu-mă-uita, cu flashback-uri siropoase, cu multe clişee. Scenarista-regizoare – Vivienne Decourcy – a optat pentru o astfel de versiune, conștientă fiind de importanța mesajului și de profunzimea ideii de fond (ecologistă). În acest buchet de clișee din comediile romantice, nu se fac simțite ornamentele roz, fiindcă viorile celților domolesc și cele mai aspre spirite. Strania combinație dintre peisagistică și amor conferă o tonalitate aparte acestei romanțe boho-eco, iar legătura pare de-a dreptul organică. Mesajul central este evident: conservarea mediului natural și păstrarea purității, iar bombardamentul coloristic de pe ecran îl fac și mai ușor de acceptat. Dare To Be Wild poate fi un antidot pentru cinismul care ne copleşeşte în comediile (mai ales americane) actuale, încercând astfel să întărească ideea că dragostea nu a dispărut definitiv, iar natura trebuie conservată/salvată atât cât încă se mai poate.
Regia: Vivienne De Courcy
Scenariul: Vivienne De Courcy
Imaginea: Cathal Watters
Montajul: Nick Emerson
Costumele: Consolata Boyle
Muzica: Colm Mac Con, Iomaire
Efecte speciale: Niall Campion
Distributia:
Emma Greenwell – Mary Reynolds
Tom Hughes – Christy Collard
Alex Macqueen – Nigel Hogg
Janie Dee – Marigold
Christine Marzano – Charlotte ‘Shah’ Heavey
Lorna Quinn – Eve
Alaa Safi – Imad
Michael Hough – Peter
Durata: 100 min.
Citiţi şi
Dragostea doare. Nu, cea interzisă doare
Oamenii vor să fie fericiţi, dar…
Să ne mai lăsăm și duși de val…
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.