În fiecare săptămână, banii contribuabililor sunt folosiţi pentru a plăti transportul cu avionul a sute de politicieni, care fac naveta între oraşele lor de baştină şi capitala federală a ţării. Dar sunt plătitorii de taxe recompensaţi în vreun fel pentru asta? Nu!
Cu toate că starea de fapt nu constituie o ilegalitate, într-o ţară precum Brazilia, unde mulţi dintre locuitori sunt afectaţi de sărăcie, facilităţile de care se bucură politicienii pot fi considerate indecente. Mai ales dacă luăm în considerare că oamenii simpli nu îşi permit zboruri esenţiale pentru viaţa lor, fie că vorbim despre educaţie sau despre efectuarea unor tratamente medicale.
De aceea, Reclame Aqui, principala organizaţie braziliană pentru protecţia consumatorului, a realizat un parteneriat cu agenţia de publicitate Grey, prin care a urmărit să returneze milele de călătorie cu avionul cetăţenilor care le merită cu adevărat, dar nu au banii pentru a le achiziţiona.
Prin intermediul unei platforme numite “Miles for the People”, agenţia a urmărit costurile de deplasare cu avionul ale aleşilor şi le-a convertit în mile aviatice. Informaţia a fost urcată apoi într-un portal mobil, unde brazilienii de rând puteau plasa cereri de mile aviatice către oamenii politici, prin simpla motivare a nevoii de a călători.
Iată cum funcţionează
Când un oficial al Statului dezvăluie câte mile a acumulat, informaţia este apoi confruntată cu o listă de cetăţeni brazilieni care au trimis astfel de cereri. Sistemul asociază apoi politicienii cu călătorii, în funcţie de câte mile sunt necesare pentru călătorie. Odată realizat “match-ul”, un bilet este trimis către călător, iar acesta primeşte o notificare pe telefon. În cazul în care există mai multe cazuri similare, deciziile sunt ordonate în funcţie de urgenţă (spre exemplu, dacă cineva are o urgenţă medicală, va avea prioritate înaintea unei persoane care vrea să ajungă la un turneu sau concert).
Potrivit agenţiei, efortul lor nu a dat roade de la început, din cauza refuzului politicienilor de a dărui milele lor aviatice. Însă, în urma presiunilor exercitate în social media din partea populaţiei, iniţiativa a prins avânt şi a ajuns să fie dezbătută inclusiv în Congres, unde deputaţii Rose Modesto şi Rosana Valle i-au convins pe colegii lor să se implice în proiect.
Până acum, mai mult de 20 de politicieni au utilizat platforma pentru a-şi pune milele aviatice la dispoziţia celor care au nevoie de ele. În plus, a fost lansat un proiect de lege care ar putea interzice folosirea banilor publici pentru asigurarea milelor aviatice pe care politicienii le folosesc inclusiv în scop personal.
Citiţi şi Firea majorităţii
Adriana Matos, director de creaţie la Grey Brazilia, spune că proiectul a fost bine primit în special de noua clasă de politicieni:
“În 2018, corupţia a fost cea mai dezbătută problemă înainte de alegeri. Din acest an, Congresul a primit o infuzie de noi politicieni, care au simţit presiunea exercitată de media şi au înţeles să fie mai responsabili cu cheltuirea banilor publici. Acest context a făcut ca proiectul Miles for the People să fie diseminat rapid, forţând chiar şi o posibilă schimbare a legii”.
Anul trecut, Grey Brazilia a luat mai multe premii cu un proiect creat tot pentru Reclame Aqui. Creativii agenţiei au dezvoltat la acea vreme o aplicaţie numită Corruption Detector, în care cetăţenii erau invitaţi să urce poze ale politicienilor, surprinse în spaţiul public sau în media. Cu ajutorul unei tehnologii de recunoaştere facială, aplicaţia oferea informaţii despre fiecare dintre oamenii politici, inclusiv detalii despre actele de corupţie săvârşite de aceştia, mai puţin cunoscute publicului larg.
Citiţi şi
Alegem Europa sau ieșim din civilizație
Unde ne sunt oamenii sănătoși la cap și la inimă?
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.