Să dăm un rost morții Aureliei Ion

21 January 2014

Adevărat, avem cuie multe împotriva guvernanților. Și oricând se întâmplă ceva foarte rău, cum ar fi moartea unor oameni în condiții tragice, care ne atinge sufletul mai repede decât buzunarul, răbufnim. Dar, ca un blestem, mereu la fel. Pripit, amestecând lucrurile, căzând mereu în capcanele nici măcar abil întinse de televiziuni, ignorând sursele credibile, ușor de identificat fiindcă sunt tocmai cele pe care vizualul le evită. Ne agităm, comentăm, argumentele ne sunt marcate de emoții. Puternice, fără putință de tăgadă. Care se sting treptat… și-apoi uităm. Haideți ca măcar de data asta să nu fi fost degeaba moartea Aureliei și să nu scăpăm din vedere un adevăr care ar putea preveni alte dezastre – Aurelia și pilotul Iovan au murit nu doar din cauze instituționale, de oricâtă dezordine, incompetență, nepăsare s-ar face vinovate, ci, iată, ar exista și niște limitări tehnologice.

Nu am pregătirea de specialitate, dar pot înțelege, așa cum oricine poate, cu condiția ca cineva asta să vrea: să-mi explice cum de-a fost posibil așa ceva. Și, mai ales, ce șanse sunt să nu se mai întâmple. Asta vreau eu să știu: că, dacă mâine pățesc ceva într-o pustietate, nu va trece o veșnicie până să fiu salvată. Dar cum n-am auzit decât bateri obsesive de apă în piua politicului, lucru care ar trebui să trezească automat suspiciuni, m-am uitat și după alte păreri. Și vă invit și pe voi să citiți ceea ce-am citit și eu, și, de-i adevărat ce zic oamenii aceștia, într-acolo să batem apoi, cu folos, și cu vorba, și cu fapta.

aurelia Ion

Pe pagina lui de Facebook, Vlad Mixich a preluat acest text aparținând lui Valentin Haicu:

1. “Dragi prieteni, cunoscuți…,

Am tot vrut să stau deoparte de povestea asta, însă văzând cum tot mai mulți își dau cu părerea, văzând cum se dau verdicte și se propun măsuri belicoase împotriva STS-ului și a altor instituții, am zis că e mai corect să spun parerea, ceva mai informată decât a altora care au comentat pe facebook și prin presă.

Ce se întâmplă când suni la 112? Automat numarul îți este înregistrat și locația determinată atât de bine cât este posibil. Repet: automat!

Localizarea prin GSM: se face printr-o metoda numită triangulație. Pe scurt, fiecare turn de emisie-receptie GSM are o raza de acoperire. Reteaua e gândită astfel încât acoperirea turnurilor să se suprapună. Făcând o intersecție a ariilor acelor turnuri care raportează IMEI-ul telefonului ca fiind în raza lor, se obține o locație aproximativă. În orașe, unde densitatea e foarte mare, precizia este de câțiva metri. În zone foarte slab populate, de multe ori nu este acoperită zona decât de un singur turn. Asta înseamnă că telefonul poate fi oriunde pe o rază de 6 km.

Localizarea prin GPS: are o precizie de câțiva metri. Ea se inițiază uni-direcțional, adică terminalul determină poziția sateliților și își determină poziția relativ la poziția acestora. Telefonul este doar receptor, sateliții nu pot determina poziția telefonului. De altfel, a ajutat foarte mult când unul dintre medici a pornit google-map și a comunicat coordonatele.

Operația de Căutare și Salvare: vorbim de o zonă muntoasă, accidentată, greu accesibilă, noaptea, în condiții de ceață. Cea mai proastă combinație cu putință. Nu-i căutau în curtea școlii!! Și îi căutau pe jos și cu mașinile pentru că aerian nu se putea.

Rugămintea mea: 1. Nu mai vorbiți în necunoștintă de cauză. Wikipedia e pe acelasi internet ca și facebook. 2. Înțelegeți că, DACĂ NU S-A PUTUT LOCALIZA MAI EXACT DECÂT 6 KM, ÎNSEAMNĂ CĂ ASTEA AU FOST LIMITELE TEHNOLOGICE.

Ceea ce s-a întâmplat a fost o tragedie. Să le transmitem condoleanțe rudelor victimelor. Și să ne abținem de la a arăta cu degetul fără ca măcar să ne documentam puțin înainte.”

***

Acum, a doua sursă, la care m-a atras/intrigat titlul. Am intrat, am citit, am înțeles, nu m-am îndurat să scot nimic, așa încât…

2. “Adina Vălean: Costa doar 50 de eurocenți ca avionul prăbușit să fie localizat instantaneu

Atunci când deschidem telefonul mobil, în roaming, primim un SMS care ne anunță că numărul de urgență european este 112. Măsura de informare, obligatorie pentru toți operatorii europeni, a fost inițiată de un europarlamentar român. Adina Vălean a mai introdus o inițiativă importantă, în luna noiembrie 2013. Când va fi adoptată de Parlamentul European, tragedii ca aceea din Munții Apuseni nu vor mai fi posibile. Activarea sistemului GPS se va face automat, de îndată ce o persoană sună la 112.

-Într-un an, serviciile de urgență (ambulanță, pompieri, poliție) înregistrează 3,2 milioane de minute de întârziere la intervențiile din statele UE, din cauza lipsei de acuratețe a localizării. Se pierd sau sunt puse în pericol mii de vieți și se generează suferințe care ar putea fi evitate. Costurile suplimentare pentru sistemele de urgență și de sănătate sunt de circa 4 miliarde de euro, anual, la nivelul UE. Astăzi, localizarea unui apel telefonic prin GPS nu se poate face decât dacă aplicația este activată de către posesorul mobilului.

Precizia localizării: 1 km în orașe, zeci de kilometri, la munte

-Ce înseamnă, ca precizie? Cum se raportează la situația din Apuseni?

-Localizarea prin triangulație GSM, care este posibilă și în cazul telefoanelor obișnuite, sau al celor tip smartphone, cu aplicația GPS închisă, nu este la fel de precisă. Se face prin triangulație și are o precizie de 1 kilometru în zona urbană, de 5 kilometri în rural și de câteva zeci de kilometri în zona montană la care ne referim. Dacă se va face automat, din centrală, după ce o persoană sună la 112, localizarea GPS are o precizie măsurată în metri, nu în kilometri.

-Sunt necesare investiții mari pentru a aplica o astfel de Directivă?

-Costurile operatorilor de telefonie sunt nesemnificative: circa 250 de milioane de euro la nivelul tuturor statelor UE, pentru toate companiile de telefonie mobilă. Ar însemna doar 50 de eurocenți pentru un smartphone.

 -Localizarea nu se poate face decât pentru smartphone-uri?

-Da, dar este un prim pas. Ponderea telefoanelor cu GPS este de 52%, la nivel european, și de 28% în România. Dacă ne referim la tragedia din Apuseni, din cele 7 persoane dacă măcar una avea smartphone, iar sistemul era funcțional, localizarea se făcea instantaneu, iar salvatorii ajungeau cu câteva ore mai devreme. Repet, există tehnologia care face posibilă activarea din centrală: chiar dacă nu ai deschis aplicația GPS, se activează automat, când suni la 112. Operatorul de urgență transmite nu doar solicitarea către Ambulanță sau pompieri, ci și coordonatele exacte. Implementarea acestui sistem ar costa operatorii de telefonie din România circa 3 milioane de euro, o sumă modică. Nu costurile sunt o problemă.

 România ar putea introduce în premieră noul sistem

-Ar putea România să introducă obligativitatea localizării automate, la apelul 112, până la finalizarea dezbaterilor din Parlamentul European?

-Eu am introdus prevederea în Comisia de Industrii, odată cu raportul despre sistemul E Call, care va deveni obligatoriu din 2016. A primit aviz favorabil și va fi dezbătută în plen. Toate grupurile politice au sprijinit inițiativa, are un suport larg și cred că va fi adoptată fără probleme, destul de repede. Nu cred că se va opune cineva sau că nu va fi agreată de statele membre. Dar, introducerea în legislația unei țări membre se poate face și prin conformare voluntară. Am văzut, din păcate într-o situație tragică, de ce este nevoie de localizarea automată GPS, la apelul 112. Poate vom introduce măsura mai repede.

-Unii se tem de fenomenul Big Brother.

-Cu localizare la 112, sau fără, cei care vor să abuzeze, o fac, dacă nu există alte mecanisme de control. Operatorii de telefonie care ar culege datele GPS sunt guvernați de o legislație tot mai strictă și au responsabilitate corporațiile din care fac parte. Sunt companii multinaționale responsabile. Dacă nu vrei să comunici datele GPS, închizi aplicația. Aceasta se activează automat când suni la 112.

 -Ca în cazul accidentelor auto?

-Și sistemul E Call are același scop: transmiterea datelor de la un accident și despre localizarea mașinii, automată, indiferent dacă șoferul este conștient sau poate apela 112. Din 2016, orice automobil nou va fi echipat cu acest sistem.”

***

Avem toate motivele să credem că lucrurile pot fi îmbunătățite curând și cu costuri suportabile, pentru bruma noastră de liniște. Despre oameni, simpli cetățeni sau oficiali, calitățile ori competențele lor, nu acum. Acum e moment de reculegere. Doliul național se poate ține și pentru un singur suflet… În incheiere, vreau să vă spun că nici mie nu mi-s dragi guvernanții și probabil că nu voi apuca unii de care să-mi fie. Dar de data, la vorba filosofului Ammonius Saccas – “Mi-e prieten Platon, dar mai prieten mi-e adevărul.”, aș adăuga-o și pe cea a lui Mark Twain – “Este mai ușor să păcălești oamenii decât să-i convingi că au fost păcăliți”.

3. Update 22. 01.2014 (07:52)

Aici găsiți un filmuleț trimis de un prieten, în care li se face o demonstrație autorităților de cum ar fi putut fi ghidat doctorul Lazăr pentru a-i fi determinată cu precizie locația. (Iată în sfârșit un context în care “locație” este corect folosit…) Comentarii?



Citiţi şi

Am visat-o pe mama

Eugen Ionescu în faţa morţii

Despre moarte și alte nimicuri

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. George / 29 January 2014 19:32

    Mi-a atras atentia acest titlu.
    Cu totii plangem victimele acestei tragedii, dar vad ca nimeni nu isi mai pune intrebari practice.

    Ceea ce mie mi se pare foarte ciudat este urmatorul lucru:
    Ce cauta o studenta in acel avion? Era voluntara? Cam cate cunostinte si experienta in domeniu poate avea o studenta? In ce anume consta acest voluntariat? Exista medici rezidenti in ani terminali, cu cunostinte solide, experienta, pasiune, care ar da orice sa fie voluntari in astfel de interventii medicale.

    Reply
  2. Mirela Baron / 24 January 2014 17:54

    Intrebarea mea spontana :
    Stiati ca exista oameni care au o dezvoltare cognitiva nemasurata ?
    Si ca se poate investi in astfel de oameni care putere sa vizualizeze oameni si locuri prin tehnici simple de concentratie mentala ? Ca pot detecta mai usor decit GPS ul locul cautat?
    🙂 Ce-ar fi sa lucram si cu asa ceva? Nu , nu cu hocuspocus ci cu stiinte fizice.

    Reply
  3. irina popa / 22 January 2014 22:24

    Nici nu stiu ce cuvinte sa folosesc ca sa incerc sa descriu ceea ce simt , nu stiu ce cuvinte sa folosesc ca sa mangai un pic acele suflete care au ramas pustiite in urma acestui copil care a plecat atat de devreme cu atat de multa durere …. de cine sa mai tragem ? cine intelege ceea ce s-a intamplat? cine stie durerea parintilor acestei fete? avem atat de multe … avem telefoane atat de scumpe cu atat de multe functii … si totusi cei care ar trebui sa vina in ajutor nu stiu sa citeasca semnalele lor …. am dat voturi unor oameni care nu stiu sa se foloseasca de ele … noi am ramas tot ai nimanui …. am laudat si ne-am pus speranta intr-un om care l-am crezut cel mai bun exemplu dintre atat de multi doctori …. am respectat fiecare in localitatea lui pe primar , pe politai etc. .. pentru ca ei sunt primii oameni ai satului ….. am trecut cu vederea atat de multe lucruri doar pentru ca nu ni s-a intamplat noua …. si totusi … daca am inchide ochii si ne-am aseza in locul acestor parinti ce am face, ce am simti… ne-ar ingheta lacrimile pe obraji …. DUMNEZEU SA ODIHNEASCA ACEST SUFLET!

    Reply
  4. andree andrei / 22 January 2014 16:47

    Localizarea în telefonia modernă şi cu sistemul GPS se face cu o eroare de 10 metri, indiferent de locul apelului, sistemul de localizare este prin satelit, fapt care dă o mare exactitate semnalului.
    Să nu mai omitem că avionul are sistem propriu GPS şi Cutia Galbenă care emite semnale permanent de identificare.
    Concluzia este că a existat o mare bâlbâială, o lipsă de coordonare, de exerciţiu, o lipsă de interes şi o crasă incompetenţă profesională coroborat cu lipsa dotărilor moderne de intervenţie.

    Reply
  5. Ralucaf / 22 January 2014 0:10

    Cel mai bine ar fi sa asteptam o ancheta facuta sanatos si apoi daca poftiti puteti sa va dati cu parerea in articole, imi pare civilizat si de bun simt. Un lucru este evident, din declaratia D/lui Stroie reiese ca elicopterul Smurd nu a intervenit pentru ca acela vezi draga Doamne era doar pentru salvarea victimelor, dar pentru dansii pare ca oamenii aia aterizasera in munti pentru a face un gratar, o sueta…deci erau in vacanta. In concluzie atata timp cat un responsabil face aceste declaratii aberante si incriminatoare nu putem spune ca Institutiile nu au vina. Condoleante familiei!

    Reply
  6. Dr. Corina Santmire / 22 January 2014 0:06

    Adevarul este ca avem tendinta sa sarim cu parerile fara a avea date – nu ajuta nimanui. Cu cat mai nefondata stirea, cu atat mai mult ne fac placere comentariile. Oameni si-au pierdut viata incercand sa salveze un pacient pe lista de transplant: o tragedie. Singurul lucru decent este sa invatam din acest accident si sa ne perfectionam procesele de salvare, recuperare. Si in loc de comentarii acide, un minut de liniste si multumiri – pentru ce ce-si pun viata in pericol sa o salveze pe-a altora. Tacere. Mi-as dori ca de acum inainte tragediile sa ne uneasca nu sa ne dezbine.

    Reply
  7. Ada / 21 January 2014 23:44

    Nu comentez chestia cu localizarea, nu mă pricep. Dar. Mihaela Cârlan, cum vă explicaţi faptul că trei săteni au ajuns primii la locul accindetului, după ce au auzit ştirea la tv, dar nu primarul sau poliţistul cel mai apropiat sau cine-ar mai fi trebuit să fie în acţiune în zonă când e o urgenţă? În mod sigur cei care au gestionat situaţia din Bucureşti au o mare vină că s-a ajuns aşa de târziu la locul accidentului.

    Reply
    • Mihaela Cârlan
      Mihaela Cârlan / 21 January 2014 23:53

      Dragă Ada, nici eu nu sunt și nici n-am pretins a fi specialistă. Dup cum nici nu apăr vreo instituție. Am dat doar două puncte de vedere care nu prea fac obiectul atenției în acest moment emoțional puternic. ce-o fi fost în spatele neputințelor și dezorganizării, Dumnezeu cu mila. Că astfel de informații nu-s pentru prostime… Cât despre țăranii care au ajuns primii la locul accidentului, vă pot spune că niciun aparat nu se poate compara cu știința muntelui și intuiția lor. Iar curajul, omenia, modestia, acelor oameni simpli ne mai spală nouă, orășenilor, obrazul…

      Reply
  8. maxu / 21 January 2014 23:25

    nu as vrea sa iti stric demonstratia de forta in domeniu dar trebuie: doctorul zamfir a comunicat exact datele gps de pe telefonul sau dar cretinii de la sts si igpr nu le-au utilizat. chiar medicul confirma asta.

    inainte de a posta articole macar studiaza cazul. apoi arata-ne ce cunostinte tehnice vaste ai in domeniu.

    Reply
    • Mihaela Cârlan
      Mihaela Cârlan / 22 January 2014 0:48

      1. mulțumim pentru grija de a nu strica ceva;2. articolul nu este o demonstrație, iar de forță, nici atât; 3. chestiunea cu datele comunicate de doctorul Zamfir este discutabilă fie și pentru motivul simplu, știut de toată lumea care a umblat vreodată cu un smartphone, că nu poți obține o localizare preciză în absența drumurilor – la munte îți apare că ești pe munte.punct.

      Reply
      • e bun articolul da nu prea / 23 January 2014 15:21

        Doamna Carlan, dati cu bata in balta si din lac in putz.
        Localizare precisa se obtine oriunde te-ai afla, chiar si in aer. Noi nu vorbim de cum apare pozitia ta pe harta ci de coordonatele GPS care-s aceleasi si nu trebuie sa ai nici google maps, nici nimic pentru a le obtine. ci doar GPS si aplicatia compass care e by default in orice smartphone. mai mult, poti trimite coordonatele prin sms chiar daca n-ai acces la internet.
        De asemenea se putea interveni cu elicoptere care nu erau obligate sa aterizeze ci doar sa lanseze salvatori de la 20-30 metri.
        Si ar mai fi multe de zis dar nu ajuta la nimic.
        Vor ramane in continuare multi oameni care au placerea ciudata de a-si publica gandurile mai mult sau mai putin corecte, fie ca sunt sau nu in tema doar de a se mandri ca vezi doamne au o publicatie-n marea vasta a internetului.

  9. Ionut Tanase / 21 January 2014 23:18

    Imi permit un singur comentariu: Domnul Dr. Zamfir si-a transmis coordonatele dupa ce le-a localizat prin Google Maps si nu prin GSM. In argumentarea celor spuse vin cu o alta parere foarte pertinenta: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=669634716420841&id=134036616647323. Multumesc

    Reply
    • Maria / 21 January 2014 23:51

      …si mai ales, faptul ca era inca lumina afara, de ce a trebuit sa treaca atatea ore pana sa inceapa cautarile, concret, cei in drept sa o faca, mai ales intr-o zona accidentata si in conditii atmosferice dificile si au pornit in cautare localnicii, padurarii, de ce smurdul s-a invartit 2 ceasuri sa ce…, sa taie ceata cu aripile degeaba? da, este tardiv, sa ne rugam pentru cei disparuti si pentru sanatatea celor ce au suferit cumplit in urma accidentului. Sa iertam si sa iubim oamenii, indiferent cat de rai sunt cateodata.

      Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro