Reverențe în fața Divei – Maria

18 December 2024

Spiritul uman tânjește după iubirea și aprecierea celorlalți. Facem tot ce ne stă în putere pentru a câștiga admirația oamenilor până la punctul de a atinge perfecțiunea într-un anumit domeniu. Sacrificiile din viața privată își spun cuvântul atunci când dorința de a consacra ‘o imagine’ acaparează întreaga viață. Cam despre așa ceva ar fi, la prima vedere, și recenta peliculă Maria a regizorului Pablo Larraín. Și, totuși, secretul îl vom descoperi în finalul celor 124 de minute ale filmului.

Maria, cu Angelina Jolie în rol principal, este cel mai recent film/efort al regizorului Pablo Larraín de a-și construi propriul canon de tragedie din secolul al XX-lea. Peliculele sale anterioare Jackie și Spencer  au fost de apreciat în dorința regizorului de a le umaniza pe eroine expunându-le rănile. Exploatările în zona psihodramelor ingenioase au făcut din acest regizor un atent analist al vieților legendarelor femei din veacul trecut. Astfel, faimoasă pentru crizele ei, Callas este cea care va câștiga. În calitate de cunoscător de operă, Larraín pare să fie mai duios cu una dintre cele mai importante dive ale muzicii clasice, trăsătură care nu s-a întrevăzut deloc nici în Jackie, nici în Spencer.

Filmele centrate pe artiști se concentrează de obicei pe obsesia acestora de a lăsa o moștenire în urmă. Maestro, realizat de Brady Corbet și Mona Fastvold, deși fictiv, ar intra în această categorie. Maria atinge aceste teme ale moștenirii, dar alunecă, mai degrabă, către deziluzia muncii. Acum, cu Maria, despre ultimele zile ale iconicei soprane greco-americane Maria Callas, Larraín își transformă filmele cu „femei istorice” într-o trilogie aproape perfectă, oferindu-ne o uimitoare concluzie a seriei sale.

Bunăoară, ‘diva absolută’, Maria Callas (Angelina Jolie) o cântăreață de operă ultracelebră a secolului al XX-lea, se retrage la Paris după ce a a trăit o viață plină de farmec, cel puțin așa părea în ochii publicului. Debutând în decembrie 2024 pe platforma de streaming Netflix, pelicula Maria o reimaginează pe legendara soprană (de origine greacă) în ultimele ei zile înainte de moarte. Între o serie de interviuri în care încearcă să-și surprindă viața de celebritate și hotărârea de a-și recupera vocea pentru a pleca din nou în turneu, diva ține cont de identitatea și viața ei. Angelina Jolie te face să uiți că te uiți la una dintre marile vedete de film de la Hollywood. Ea întruchipează pe deplin charisma, vocea și sentimentul regretului și dezgustului de sine ale acestei dive, cel puțin conform întunecatului scenariu conceput de  Steven Knight.

Pentru toți cei care s-au temut vreodată să piardă o mare parte din ceea ce îi definește și pentru toți cei care și-au deschis inimile către ceva ce iubesc enorm, fără restricții, doar pentru a vedea diverse forme de cruzime strecurate, această frumoasă ‘imagine’ ar putea fi o mare lovitură. Se simte, din toate cadrele, că Larraín aproape că vrea să o protejeze pe Callas.

În timp ce sfârșitul ei este inevitabil în film – Callas a murit în 1977, la vârsta de 53 de ani -, spectatorul va fi dezarmat, chiar emoționat până la lacrimi. Experimentând grija lui Larraín pentru  divă, pelicula Maria devine, în esență, o poveste plină de compasiune, cu fantome despre persoana iubită, despre pierderi, pe măsură ce viața continuă să se deterioreze și să ne alunece printre degete împotriva voinței noastre.

Într-o postură regală, Angelina Jolie o întrupează pe Callas cu o prezență eterică, înțelegând intensa durere a cântăreței, mai ales după ce și-a pierdut vocea. Angelina Jolie privește  prin lentilele groase și se uită direct în cameră, în vreme ce Callas cântă „Ave Maria” din Otello de Verdi.

Vocea pe care o auzim (atât în ​​aceast cadru, cât și în mai multe arii pe care le-am putea auzi mai târziu) îi aparține cu siguranță lui Callas. Dar asta nu înseamnă că Angelina Jolie nu este acolo, dimpotrivă, o dovedește modul în care își întinde mușchii feței și își angajează întregul corp în acest proces. Este subtilă și face apel la semnificație, așa cum trebuie să fie în timp ce o întruchipează pe Callas.

Celebra soprană a navigat fără efort în gama ei și a atins niște note incredibil de înalte. De pe ecran, se revarsă o muzică simplă și mătăsoasă, simțindu-se un fler artistic interiorizat, portretizat cu stil de Angelina Jolie.  Se pare că în acest nou film, celebra Angelina Jolie oferă cea mai bună performanță din cariera sa în rolul divei, indicând suișurile și coborâșurile lui Callas din ultimele sale zile. Ea plutește în jurul marelui său apartament din Paris, un spațiu întins, elegant, cu nuanțe gotice care o învăluie pe Callas într-un soi de cocon de claustrofobie. (Designerul de producție Guy Hendrix Dyas îmbină în mod miraculos realismul cu melancolia în munca sa.) În acele zile grele, încărcate de suferință fizică, ea caută acceptarea personalului său devotat, în special menajera Bruna (Alba Rohrwacher) și majordomul Ferruccio (Pierfrancesco Favino). Cei doi care aduc multă căldură și umor în film. Pierfrancesco Favino jucând alături de Jolie în rolul majordomului ei Ferruccio, și Alba Rohrwacher  în rolul menajerei Bruna aduc un suflu de sinceritate în film, ei ajung singurul sprijin al Mariei. Vechii prieteni o reconectează pe Maria cu umilința și reamintesc publicului că este la fel de vulnerabilă ca oricine altcineva. Totuși, diva se întoarce spre interior și poartă conversații cu ea însăși când ia un cocktail de medicamente – în principal, Mandrax, personificat inventiv de  junele Kodi Smit-McPhee.

În altă parte, ea se ferește de presa îndrăzneață și de fanii înrăiți. Între timp, ea își amintește atât de glamour, cât și de suferința pe care a simțit-o din pricina unui trecut amoros dureros.

Trecutul a lansat-o, în cele din urmă, într-o puternică poveste de dragoste cu magnatul greco-argentinian Aristotel Onassis (charismaticul actor turc Haluk Bilginer). Serafica Angelina Jolie face toate astea îmbrăcând costumele uluitoare ale lui Massimo Cantini Parrini, atât replici exacte ale pieselor  cunoscute ale celebrei dive, cât și modele personalizate realizate pentru acest film.

Încercând să o cunoască pe Callas, dar și sperând să infuzeze pe oricine cu genul de afecțiune pe care el o resimte pentru divă, Larraín pune în contrast imagini superbe cu locurile de vis din Paris, cu filtre Cinemascop, cu amintirile (flashback-uri) în alb-negru, impecabil realizate de către directorul de imagine Edward Lachman.

Chiar dacă nu este un cunoscător de operă, orice spectator se va îndrăgosti de muzica de operă grație acestei pelicule. Și acesta este poate cel mai mare miracol al acestui film – așa cum și-a propus Callas însăși, Maria aduce opera maselor, nu ca un truc sau un efort înalt, ci ca un act de generozitate și de înțelegere a faptului că arta aparține tuturor celor o apreciază sincer.

În acest sens, în timp ce Larraín împletește intenționat și atent în arii în narațiunea sa – cântece complete în cea mai mare parte, nu fragmente tăiate în mod frustrant – și ne oferă de la Bellini la Puccini și la Donizetti, spectatorul se poate simți ca într-o sală de Operă.

Vom ajunge să o cunoaștem pe Callas până la sfârșitul  filmului Maria? Sau ea va rămâne tot un mister? Cu siguranță, nu acesta a fost scopul acestei biografii cinematografice aparte. Pelicula semnată de Pablo Larraín rămâne o frumoasă odă închinată unei veritabile dive. Cele două ore de vizionare devin o răsplată pentru cei care iubesc cu adevărat arta, alături de La Callas și alături de un regizor care nu vrea altceva decât să ne împărtășească imensa lui iubire pentru ea.

Pe Mădălina o găsiți și aici.

Regia: Pablo Larraín
Scenariul: Steven Knight
Imaginea: Edward Lachman
Montajul: Sofía Subercaseaux
Costumele: Massimo Cantini Parrini
Distribuția:
Angelina Jolie – Maria Callas
Aggelina Papadopoulou – tânăra Maria Callas
Pierfrancesco Favino – Ferruccio, majordomul Mariei
Alba Rohrwacher – Bruna, menajera Mariei
Haluk Bilginer – Aristotle Onassis
Kodi Smit-McPhee – Mandrax,
Valeria Golino – Yakinthi Callas, sora mai mare a Mariei
Alessandro Bressanello – Giovanni Battista Meneghini, fostul soț al Mariei
Caspar Phillipson – John F. Kennedy
Durata: 124 min.



Citiţi şi

Aceste fotografii, aceste momente în timp…

Au început filmările la filmul biografic “Maria”, cu Angelina Jolie în rolul Mariei Callas

“Femeia pe care trebuie să o știm” – trimite-ne povestea ei

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro