Un an de pregătire pentru câteva minute pe covorul roşu. Pentru multe dintre vedetele prezente la ceremonia de decernare a premiilor Oscar, la asta se reduce reactivarea celebrităţii. Covorul roşu reprezintă un spaţiu în care se întâlnesc monştrii sacri cu lumea profană. Seamănă cu un ceremonial din lumea antică, la care participă întreaga cetate. Se vine pentru a vedea, dar mai ales pentru a fi văzut.
Timpul petrecut sub lumina reflectoarelor pare un timp suspendat, susţinut de bliţuri şi zâmbete. În spatele celor câteva minute de paradă trăiesc armate de designeri şi bijutieri, care lansează linii vestimentare, impun culorile anului, scot în lume smaralde şi diamante care nu-şi găsesc locul decât într-o astfel de împrejurare. Armani, Valentino, Versace, Gucci sunt casele de modă care îşi iau cele mai mari încasări din afacerea Oscar. Lux, eleganţă, rafinament, îndrăzneală, extravaganţă…
Cei înstăriţi sunt mulţumiţi, cei snobi sunt fericiţi, ceilalţi, oamenii de rând, se uită ca la un alt film bun, în care actorii joacă roluri din viaţa lor.
Fotografii, ziariştii, reporterii sunt cei care au de lucru înainte, dar şi după evenniment: picanterii, detalii, zvonuri, confirmări, pronosticuri… pe lângă cronica evenimentelor, omul de rând primeşte ceea ce nu şi-ar fi dorit în mod special să afle, dar acceptă pentru că i se oferă la pachet. Nu se vine numai pentru a vedea şi a fi văzut, dar şi pentru a spiona, a atrage atenţia asupra subiectelor şi subiecţilor care ne vor invada cotidianul prin revistele şi emisiunile de mondenităţi. Puseuri de telenovele, care, pentru câteva clipe, ne vor face să compătimim bietele celebrităţi pentru că s-au despărţit, au pierdut vreo proprietate, au avut probleme cu drogurile… Greutăţile lor ni-i apropie, îi compătimim şi ne fac să ni se pară mai mici greutăţile noastre. Anul viitor vom trăi complice emoţiile alături de ei, în timp ce ei nu vor afla nicicând de existenţa noastră.
Citiți și 10 cele mai celebre ținute de Oscar.
Imperiul modei şi imperiul mediatic sunt beneficiarii direcţi ai premiilor Oscar, chiar dacă ei nu primesc nicio statuetă. Urmează imperiul cinematografic, prin încasările de peste an, câştigătorii trofeului şi abia apoi spectatorul de rând, care se alege cu încă o seară în faţa televizorului. Nu am pus la socoteală sumele câştigate de municipalitate şi de industria hotelieră locală pe periada evenimentului. Dacă primele ediţii ale Oscarurilor se desfăşurau, ca un banchet, în hoteluri de lux din Los Angeles, din 1942, numărul tot mai mare de invitaţi a impus alegerea unor săli de cinema: Chinese Theatre, urmat de Dorothy Chandler Pavilion şi Shrine Auditorium, iar din 2002, Kodak Theatre (numit acum Dolby Theatre), care poate găzdui 3400 de persoane. 3400 este numai numărul celor obişnuiţi cu contracte de mii sau milioane de dolari. Pe lângă ei, un număr considerabil de fani invadează oraşul. Şi ei aduc ceva bani, sume domestice, de turişti. În plus, aduc necesitatea firmelor de pază şi protecţie – evident, alte sume! Criza s-a resimţit destul de uşor, prin insolvenţa partenerului principal, firma Kodak. La Balul Guvernatorului, dat după ceremonie, extravaganţa culinară îşi spune cuvântul: în 2011 s-au consumat 7 kg de aur comestibil; în 2012, delicatesele pregătite de mii de bucătari, au fost încununate cu o statuetă de ciocolată, pe care fiecare participant a primit-o la plecare.
De altfel, în fiecare an, chiar dacă nu câştigă statueta, nominalizaţii la categoriile de interpretare şi de regie primesc și ei binecunoscuta sacoșă de cadouri. Anul acesta, valoarea acestei sacoșe este de 125.000 de dolari și cuprinde un voucher de 1.500 dolari pentru trei nopţi la un hotel din Toscana, un sejur de “glamping” (“camping” şi “glamour”), în valoare de 12.500 de dolari, o călătorie cu trenul în regiunea canadiană a Munţilor Stâncoşi din America de Nord, în valoare de 14.500 dolari, un aparat de vibromasaj Afterglow, în valoare de 250 de dolari, un set de cutii cu sare de mare din Marea Mediterană, în valoare de 1.500 de dolari, un vaporizator de 250 dolari, produs de brandul Haze şi, în valoare de 20.000 de dolari, un contract de închiriere pe un an a unui model de automobil Silvercar din gama Audi A4. Organizatorii s-au gândit și la nevoile spirituale ale concurenților și au inclus în sacoșică și un curs de controlare a stării de spirit, pe lângă o şedinţă de interpretare a horoscopului şi o analiză a viselor, oferite de Olessia Kantor, fondatoarea Enigma Life, în valoare de numai 20.000 de dolari.
Prima ceremonie televizată a fost în 1953. În prezent, cheltuielile pentru publicitate la tv se ridică la circa 30 de milioane $ pentru fiecare ediţie. Agenţiile cheltuie sume uriaşe pentru promovare, pentru că intrarea în cursa pentru Oscar acoperă imediat cheltuielile şi triplează încasările la bilete vândute. De aceea, reclama la un film premiat poate ajunge la 10 milioane $, per total, investindu-se peste 100 de milioane de dolari în campaniile publicitare. Este un drum neprevăzut de Academia Americană de Film, o organizaţie non profit, creată în 1927, având doar 36 de membri din domenii diferite. În prezent, Academia are 5.700 de membri şi nu admite cu uşurinţă alţi membri.
Oscarul pentru cea mai bună actriţă în rol principal a fost câştigat de Julianne Moore (Still Alice).
Din 1929, anul primei ediții, ceremonia de decernare a premiilor Oscar nu a fost suspendată decât de trei ori: în 1938, datorită inundaţiilor de la Los Angeles, în 1968, din respect pentru asasinarea lui Martin Luther King şi în 1981, când Ronald Reagan a fost rănit, în urma unei tentative de omor.
În rest, a funcţionat ca un mecanism perfect de armonizare a intereselor financiare. Totul, evident, pentru plăcerea de a privi a spectatorului!
Citiţi şi
În mine locuiesc mai multe femei și le iubesc pe toate
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.