Unii îl consideră un curent trecător, alţii îl numesc evoluţie în comunicare, iar cei care îl practică au pierdut simțul măsurii. Un lucru e sigur: fotografiatul a tot ce mişcă sau staţionează în farfurie ia amploare. Spre disperarea unor patroni de restaurante şi încântarea altora, în baza acelei vechi zicale cu muma şi cu ciuma.
Era o vreme în care suspinam, trecând prin viaţă, pentru că nu puteam să imortalizăm fiecare moment. O cameră de filmat de-am fi avut în pupilă şi nu ne mai trebuia nimic. Acum, dorinţa aproape că ni s-a împlinit și aşa au început site-urile de socializare să mustească de fotografii, din toate momentele zilei, între care un succes nebun au cele cu… mâncare. În Statele Unite sau în alte ţări cu PIB mai generos, fiecare loc de întâlnire a oamenilor a devenit, inevitabil, o întretăiere de unghiuri pentru cel mai bun cadru. Iar restaurantele, mai ales cele de lux, sunt locul perfect din care să transmiţi, nu-i așa? Pui o poză cu nu știu ce delicatesă de câteva sute de dolari și pe urmă stai la pândă pentru like-uri și yammy-uri… Și uite-așa s-a dus farmecul și tihna mesei pentru companioni, ca să nu mai vorbim de vecinii de la alte mese.
Pentru că excesul acesta de zel a devenit stânjenitor pentru clienții mai conservatori care și-ar dori să petreacă o seară liniştită. “Este aproape imposibil să porţi o conversaţie cu sens atunci când în jurul tău strălucesc bliţuri din 5 în 5 minute” este de părere un proprietar de restaurant care a și interzis fotografiatul preparatelor, al căror preț mediu este de 150 de dolari. Un alt patron spune că oamenii se simt jigniţi când li se cere, politicos, să se concentreze asupra mesei, mai ales că, la restaurantul său de 3 stele Michelin, toţi clienţii se aşază în jurul unei mese de 18 persoane, cu chef Cesar Ramirez în centru. Cum să se mai concentreze chef Ramirez la ce are de făcut dacă toate camerele sunt aţintite asupra lui?
În tabăra cealaltă sunt susţinătorii, cum este cazul lui chef David Bouley, care, dându-şi seama că nu se poate opune modei şi că dorinţele clientului sunt uneori mai presus de etichetă, a venit cu propunerea de a face chiar el fotografii, în bucătărie, în timp ce preparară mâncarea, fotografii pe care le trimite apoi pe telefon clienţilor. Dar poate că a făcut-o nu din dorința de publicitate, ci pentru a mai potoli cheful de fotografiat în folosul plăcutei îndeletniciri de a savura felurile savante din farfurie.
Asta se întâmplă peste Ocean, dar și pe la noi, fenomenul e tot așa de răspândit. Doar că, neavând restaurante cu stele Michelin, fotografiile înfățișează tot ce-și poate imagina cineva, și uneori chiar peste, între parcarea de pe margine drumului și bucătăria proprie. De ajungi să te întrebi ce ne lipsește atât de rău, nouă, ca și altora, încât am ajuns niște bieți exhibiționiști. Nu vrem să speculăm, dar poate aveți voi un răspuns mulțumitor.
Citiţi şi
Comanda de mâncare în Popești-Leordeni e mai simplă ca niciodată! Vezi meniul Qzeen
“Ce să fac ca să slăbesc? Ce să mănânc? Dă-mi o listă!” Iată lista doctorului Adrian Copcea
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.