Pe frontul de vest, nimic nou

28 January 2023

Incredibilul roman despre Primul Război Mondial, adaptat de regizorul Edward Berger, este la fel de emoționant ca întotdeauna. Iată că celebrul roman antirăzboi,  Pe frontul de Vest, nimic nou, al scriitorului Erich Maria Remarque primește și o adaptare în limba germană, după versiunile hollywoodiene din 1930 și 1979. Regizorul Edward Berger dă la iveală un film puternic, elocvent și plin de pathos. Există întotdeauna acel plus de entuziasm atunci când un film de război preia perspectiva germană. Actuala ecranizare pare o replică perfectă a peliculei 1917, semnată de Sam Mendes.

Fraza desprinsă dintr-un raport militar a căpătat dimensiuni îngrozitoare: ‘Pe frontul de Vest, nimic nou’/originalul, în germană, «Im Westen, Nichts Neues». Ironic, da, căci frontul de Vest era liniștit doar pentru morți. Interpretarea lui Berger despre această tragedie binecunoscută este sumbră. Accentul său nuanțat și sincer pe propagandă, în contrast cu realitățile sumbre ale vieții în tranșee, este cu adevărat sfâșietor.

Actuala peliculă este o lucrare substanțială, serioasă, efectuată cu migală și concentrare, cu scene de luptă ale căror efecte digitale sunt îmbinate cu expertiză în acțiune. Poate că nimic din ea nu se potrivește cu înfiorătoarea secvență brutală din deschiderea ‘mașinăriei de război’: un soldat este ucis, uniforma este scoasă de pe cadavru, spălată și reparată, apoi distribuită unui recrut. Întreaga dramă este aromată cu această presimțire sumbră a morții.

Bunăoară, evenimentele filmului au loc în etapele finale ale Primului Război Mondial, înfățișând modul în care realitatea războiului demoralizează soldații, prin povestea unui tânăr soldat german. Simultan, urmărim călătoria unui diplomat care încearcă să oprească haosul și să salveze câteva vieți de-a lungul drumului. Așadar, Paul Bäumer, un adolescent naiv, și prietenii săi (Albert și Müller), care nutresc cu toții idei romantice și patriotice despre război, servesc drept personaje centrale ale poveștii. Prin urmare, alimentați de fervoarea patriotică, adolescentul Paul Bäumer (Felix Kammerer) și prietenii săi: Albert (Aaron Hilmer) și Müller (Moritz Klaus) se înrolează în armata germană, în timpul Primului Război Mondial, așteptând cu entuziasm un marș ușor și amețitor spre Paris.

De îndată ce tinerii soldați se confruntă cu realitățile brutale ale vieții de pe linia frontului, moartea și pierderea fac parte din scenariul de groază zilnic. Curând, toate prejudecățile despre inamic, despre ce este bine și ce este rău într-un conflict, se prăbușesc precum un castel de cărți. Pe măsură ce tinerii soldați se confruntă cu ororile bătăliei, grandoarea visată dispare rapid, iar condițiile din tranșee îi fac să își piardă tot zelul cu care intraseră în luptă. Odată cu bătăliile pierdute, se pierde și naivitatea lor.

Deziluzionați și șocați, ei trebuie să realizeze că lupta pentru Germania nu este nicidecum o cauză pur onorabilă, ci doar un măcel. Totuși, până la armistițiu, Paul trebuie să continue lupta fără a îndeplini dorințele conducătorilor militari. Tânărul Paul devine simbolul inocenței ruinate, iar deschiderea lui și prospețimea îi sunt acoperite de o mască plină de sânge și noroi. Aceste personaje viu desenate devin dintr-o dată imposibil de distins: un comentariu, cu siguranță, despre modul în care războiul îi reduce pe tineri la mașini de ucidere sau ținte care nu se pot distinge.

Bäumer se trezește expus la realitățile războiului, spulberându-și speranțele timpurii de a deveni un erou, în timp ce face tot posibilul pentru a supraviețui. Tocmai când se pare că oroarea și tortura s-au terminat și oamenii pot pleca acasă, generalul Friedrichs (Devid Striesow) ia o decizie importantă; nu poate accepta pur și simplu o înfrângere pentru Germania. Tumultul din tranșee este juxtapus cu relatarea mai ortodoxă a politicianului german Matthias Erzberger (Daniel Brühl) și eforturile sale disperate de a pune capăt conflictului pentru a preveni alte morți inutile. Lui i se opun nu doar războinicii francezi, ci chiar instituția militară din Berlin. Așa cum este personificat de generalul Friedrich (Devid Striesow), ei cred că onoarea germană trebuie protejată continuând să arunce adolescenții în ‘mașina de tocat carne’.

Întregul film încearcă să redea războiul ca pe un câmp nesățios al morții, cu uniforme refolosite, distrugeri repetate și zile lungi de foame, epuizare, boală și traume. Asistăm la modul în care iluziile curajului și vitejiei sunt spulberate rapid pe măsură ce actualitatea luptei începe. Practic, vedem cum soldații servesc drept ‘materii prime suplimentare’ pentru ‘mașina de război’. Luăm parte la îndelungi scene de război, cu imagini din tranșee, spre sfârșitul Primului Război Mondial, când reprezentanții germani înfricoșați sosesc pentru a semna capitularea. Astfel, Daniel Brühl joacă rolul politicianului Magnus Erzberger, care a condus delegația germană, iar Thibault de Montalembert îl întrupează pe Mareșalul Foch, respingând cu dispreț orice concesii de salvare. Povestea urmează să atingă un punct culminant după semnare, când un general german furios le declară trupelor sale epuizate și traumatizate că au timp pentru o ultimă bătălie pentru a salva onoarea patriei înainte de ora armistițiului.

Camarazii lui Paul sunt Müller (Moritz Klaus), Kropp (Aaron Hilmer), Tjaden (Edin Hasanović) și, cel mai important, soldatul profesionist – mai în vârstă și mai uzat de griji – Katczinsky, sau „Kat” – cu o performanță  actoricească extraordinară a lui Albrecht Schuch. „Kat” ar putea lesne să întruchipeze figura unui frate mai mare sau chiar a tatălui, în fapt, o «deziluzie protectoare». Raidul lui Paul și Kat, pentru mâncare, într-o fermă franceză devine o aventură zbuciumată; mai târziu, sunt așezați împreună pe bușteanul de deasupra șanțului latrinei (o trăsătură a Primului Război Mondial care apare și în They Shall Not Grow Old  de Peter Jackson). Avem parte și de o confesiune, atunci când analfabetul „Kat” îi cere lui Paul să-i citească cu voce tare o scrisoare de la soția sa, care dezvăluie o chinuitoare tragedie din viața sa privată. Practic, portretul lui Schuch, soldatul veteran, care are o familie îndurerată este o imagine mult mai bogată și mai strălucitoare. Albrecht Schuch oferă o performanță memorabilă în rolul bizarului de optimist Kat, un soldat german fermecător, care va sacrifica totul pentru tovarășii săi. Felix Kammerer poate fi doar un soldat începător, dar portretizarea lui este atât nuanțată, cât și tulburătoare. Eroul lui, Bäumer, nu este copleșit din prima; el încearcă frenetic să-și recapete calmul în primele linii. Fiecare scenă este surprinsă cu o dureroasă intensitate. Această performanță cu adevărat impresionantă reflectă mizeria unui tânăr soldat care trebuie să înfrunte o frică neimaginabilă. Bäumer este în centrul atenției, deoarece fiecare secundă care trece îl îndepărtează de puștiul care a fost cândva. Tjaden Stackfleet și Edin Hasanovic adaugă, de asemenea, o dimensiune suplimentară filmului. Între strigăte și vărsare de sânge, există o secvență frumoasă în care ‘gașca’ fură o gâscă dintr-o proprietate franceză din apropiere, prezentându-i pe acești soldați cât mai bine.

Brutalitatea războiului ajută la evitarea sărbătoririi oricărei componente a războiului, în schimb, ne obligă să ne concentrăm pe luptele zilnice ale soldatului. Filmul devine, astfel, un pios omagiu adus soldaților care au murit în luptă de ambele părți. Muzica lui Volker Bertelmann se simte adesea ca o mașinărie sinistră și furioasă. Imaginea este rece și, în timp ce Paul execută sarcinile și e cuprins de accese de furie și isterie, fața lui este acoperită de murdărie sau cenuşă, ceea ce îl face să pară monstruos, urmare a unui război atât de teribil.

Ca și în cazul adaptării de la Hollywood (din 1930) a lui Lewis Milestone, filmul din 2022 comunică cu fidelitate mesajul lui Remarque despre inutilitatea conflictului. Violența poate fi un iad, dar Berger o scaldă într-o strălucire pulsatorie. Oh, ce război frumos a evocat! Înzestrat cu un design de sunet remarcabil, cu o imagine ca lacrima și o distribuție bine aleasă, All Quiet On The Western Front/ Im Westen, nichts Neues devine unul dintre cele mai reușite filme despre război din ultima vreme.

Pe Mădălina o găsiți și aici.

Regia: Edward Berger
Scenariul: Lesley Paterson bazat pe romanul „Nimic nou pe frontul de Vest” de Erich Maria Remarque
Imaginea: James Friend
Montajul: Sven Budelmann
Muzica: Volker Bertelmann
Distribuția:
Felix Kammerer – Paul Bäumer
Albrecht Schuch – Stanislaus “Kat” Katczinsky
Aaron Hilmer – Albert Kropp
Moritz Klaus – Franz Müller
Adrian Grünewald – Ludwig Behm
Edin Hasanovic – Tjaden Stackfleet
Daniel Brühl – Matthias Erzberger
Thibault de Montalembert – General Ferdinand Foch
Devid Striesow – General Friedrichs
Durata: 147 min.



Citiţi şi

Povestea de dragoste dintre Marlene Dietrich și Erich Maria Remarque

Femei care au scris istorie – Elise Raymonde Deroche

Așa începe al III-lea Război Mondial

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro