Pozițiile de leadership din politică, mass-media, cercetare și IT continuă să fie ocupate de bărbați. Cu toate că numărul femeilor cu studii superioare este mai mare decât al bărbaților, femeile încă sunt discriminate și împiedicate să ocupe poziții de management, și foarte puțini iau în serios această problemă.
Cu toții știm că discriminarea este una reală, iar dezbaterile pe acest subiect continuă să scoată la iveală cauze multiple. Însă una dintre ele, mai puțin discutată, este universală: prejudecățile.
Prejudecățile nu sunt o problemă de political corectness, ci de neurologie. Scurtă lecție despre cum funcționează creierul uman: imaginați-vă că e paznicul de la poarta sediului companiei voastre. O mulțime de oameni intră și nu pot fi legitimați. Care dintre ei intră primii? Cei pe care paznicul i-a văzut zi de zi în ultimii cinci ani. Familiaritatea este criteriul după care creierul ia decizii. Cei străini întâmpină dificultăți la intrare.
Acest lucru se aplică tuturor situațiilor importante în viață. Preferăm oamenii și produsele al căror nume începe cu aceeași literă ca numele nostru. Corina e mai predispusă să bea Coca-Cola, în timp ce Petre preferă să bea Pepsi. O meta-analiză a celor mai devastatoare uragane din SUA dintre anii 1998 și 2005 a relevat faptul că oamenii erau mai dispuși să doneze pentru fondurile de ajutorare dacă numele uraganului semăna cu numele lor. Astfel, persoanele cu numele de Kate sau Katherine erau mai generoși decât cei pe care îi chema Zoe, de exemplu.
Și mai important, ne plac mai mult persoanele care ne seamănă. Există unele dovezi care arată că ne alegem parteneri cu aceeași lungime a nasului și aceeași distanţă dintre ochi. Suntem obişnuiți să credem că extremele se atrag – dar, suprinzător, nu ajung niciodată să se căsătorească. Îi luăm în căsătorie și îi angajăm pe cei care ne seamănă cel mai mult.
Trăim după normele pe care ni le creăm singuri și ne simțim în siguranță cu ceea ce știm și am învățat din proprie experienţă. Așadar, îi preferăm pe angajații care arată și gândesc ca noi. De aceea, în situația ipotetică în care am dori să formăm o echipă, am alege persoane în jurul vârstei de 50 de ani, cu studii superioare umaniste, a căror zi de naștere e în prima jumătate a lunii iunie, dacă și noi ne-am “învârti” în aceeaşi zonă (o prietenă îmi povestea zilele trecute că şefa ei, născută în zodia Taurului, s-a hotărât să angajeze numai persoane născute în această zodie!) Probabil din aceleași considerente, Filarmonica din Viena are numai un singur angajat care nu e de culoare albă.
Predispoziția pentru lucrurile familiare ne orbește și ne împiedică să vedem competență în oamenii care nu arată ca noi, care nu vorbesc și nu gândesc ca noi. E mai comod, dar nu neapărat eficient. N-ai nevoie decât de puțin bun-simț pentru a-ți da seama că, indiferent dacă îți pasă sau nu de echitatea socială, diversitatea este foarte importantă în domeniul afacerilor. Angajează doar oameni care îți seamănă și vei avea parte doar de idei ca ale tale, mentalități ca a ta și relații cu oameni ca tine. Vă veți înțelege de minune și veți privi lucrurile prin același spectru îngust.
Dar dacă ne dorim ca afacerea noastră să beneficieze de o gamă mai largă de oameni talentați și competenți, trebuie să reconsiderăm conceptul de succes și să-i oferim o deschidere mai largă către multiple interpretări. Nu putem renunța la prejudecăți, căci sunt parte din natura noastră umană, dar am putea schimba rolurile din când în când, controlându-le noi în loc să ne lăsăm controlați de ele.
Citiţi şi
Viața trepidantă a unui om de afaceri aflat mereu între două avioane
Zavaidoc: iubire și muzică în anul 1923. Un roman insolit, semnat de Doina Ruști
Ești gata să devii o super femeie la job? Iată secretul eficienței
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.