Chiar dacă nu pare, mare parte dintre trendurile comerciale sunt dictate de societate şi de realităţile cu care aceasta se confruntă. În prezent, grija pentru mediu şi reducerea cheltuielilor sunt două dintre curentele cel mai des îmbrăţişate cel puţin de către populaţiile ţărilor europene, iar asta se răsfrânge şi asupra marilor afaceri, care încearcă să găsească noi modalităţi de a-şi mulţumi clienţii. Iată, conform unui raport Euromonitor, care sunt cele mai importante mega trenduri detectate în 2019.
1. Detoxifierea tehnologică
Tot mai mulţi utilizatori de tehnologie dezvoltă frici precum Nomofobia (teama de a nu avea telefonul prin preajmă) sau FOMO (Fear of Missing Out/ Teama de a rata ceva). De aceea, tot mai multe persoane încearcă să se vindece printr-o cură de detoxifiere tehnologică, iar asta se traduce prin mai puţin timp petrecut pe telefoanele mobile sau pe alte dispozitive. În aceste condiţii, marketerii vor fi nevoiţi să îşi concentreze eforturile pe găsirea unor oferte ce aduc valoare în viaţa utilizatorilor şi care să nu fie pur şi simplu sărite cu privirea. Mai mult, ei vor avea de luptat şi cu reglementările tot mai aspre în ceea ce priveşte confidenţialitatea datelor.
2. Stilul de viaţă sănătos
Anterior, un stil de viaţă sănătos însemna diete şi exerciţii fizice, însă acum noţiunea înglobează şi grija pentru sustenabilitatea alimentelor consumate sau cea pentru sănătatea mintală. Tot mai mulţi oameni îşi îndreaptă atenţia către tehnologii care îi ajută în noul lor scop, iar previziunea este aceea că jucătorii din industriile producătoare de mâncare sau băutură, ba chiar până şi cei din domeniul oftalmologic, vor trebuie să creeze tot mai multe experienţe personalizate pentru clienţii lor.
3. Traiul etic şi sustenabil
Conform statisticilor Euromonitor, aproximativ 28% dintre cei intervievaţi se simt mai bine după ce cumpără produse provenite din surse etice şi sustenabile. Un brand care a înţeles foarte bine acest trend este IKEA, cu ale sale politici prietenoase cu mediul, dar este de aşteptat ca multe alte companii să urmeze exemplul suedez. Mai ales că 39% dintre respondenţi susţin că ar cumpăra mai puţin în favoarea unor produse de calitate. Aşadar, este de aşteptat să vedem din partea companiilor o abordare ceva mai minimalistă, mai transparentă şi mai eco-friendly.
4. Reinventarea shopping-ului
La nivel european se estimează că procentul total al utilizatorilor de smartphone se va ridica la 72% până la finalul anului 2019. În consecinţă, cumpărăturile online vor înregistra la rându-le o creştere, iar de aceea companiile vor fi nevoite să depună eforturi suplimentare pentru ca experienţele online să fie ireproşabile. Tehnologia 5G şi Inteligenţa Artificială vor fi doi factori extrem de importanţi în acest proces de adaptare la nevoile tot mai specifice ale consumatorilor.
Citiţi şi Schimbul de generaţii care sperie toate brandurile
5. Cererea de noi experienţe
Dorinţa tot mai mare a oamenilor de a experimenta lucruri noi a forţat marile branduri să devină creative şi să îşi asigure astfel loialitatea clienţilor. Raportat la prezent, peste 65% dintre respondenţi mărturisesc că pun pe lista de priorităţi protejarea mediului şi că îşi doresc o experienţă relaţionată cu brandul cât mai unică. Spre exemplu, agenţiile de călătorie vor pune accentul mai puţin pe găsirea unei destinaţii inedite, ci mai mult pe interacţiunea cu comunităţile locale şi cultura acestora. Este de aşteptat ca Inteligenţa Artificială să aibă şi aici un rol foarte important.
6. Retragerea clasei de mijloc
Criza financiară din 2008 a produs o scădere a veniturilor persoanelor din clasa de mijloc, iar asta se resimte chiar şi la 11 ani distanţă de la acel moment. Tot mai multe persoane din această categorie au acum alte obiceiuri de consum şi priorităţi, însă reprezintă în continuare un segment important din economie. De aceea, marketerii vor fi nevoiţi să găsească oferte şi experienţe atractive pentru a-i readuce în joc pe oamenii mai puţin dispuşi să arunce cu banii.
7. Orientarea către „Premium”
Consumatorii au preluat controlul asupra obiceiurilor de cumpărare, astfel că acum aşteaptă de la branduri servicii personalizate şi convenabile, un accent mai mare pe un stil de viaţă sănătos şi produse sau experienţe care să li se potrivească perfect. Ca trend principal în acest context se întrevede o colaborare între industria FMCG (bunuri de consum cu circulație rapidă) şi cea farmaceutică, care sunt de aşteptat să cerceteze şi să lucreze împreună pentru a găsi produse potrivite noilor cerinţe.
8. Modificarea graniţelor pieţelor de consum
Pieţele asiatică şi africană sunt într-o continuă creştere, iar marile companii nu rămân insensibile la acest trend. De aceea, este de aşteptat să observăm tot mai multe politici adaptate comunităţilor locale.
Citiţi şi
UMOR! Lucruri care sunt diferite în Europa (după americani)
Patru semne că ești afectat de căldură și remediile recomandate
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.