Dacă The Favourite a fost printre peliculele tale îndrăgite și ai admirat prestația Oliviei Coleman (premiată cu Oscar pentru rolul principal), este posibil ca și (noua) serie produsă de Hulu să ți se potrivească: The Great. Așadar, avem de-a face cu o abordare, în cheie satirică, despre ascensiunea Ecaterinei cea Mare – de la intrusă la conducătoarea cu cea mai lungă domnie din istoria Rusiei – și relația ei explozivă cu soțul Petru, împăratul Rusiei. Bunăoară, Tony McNamara, scenaristul nominalizat la Oscar al filmului The Favourite, ne oferă o călătorie atipică, anti-istorică, prin Rusia secolului al XVIII-lea. The Great/’Ecaterina’ este o dramă satirică, de comedie despre ascensiunea Ecaterinei cea Mare (Elle Fanning), din intrusă la conducătoarea cu cea mai lungă domnie din istoria Rusiei.
Primul sezon este povestea fictivă, distractivă și anacronică a unei tinere idealiste, romantice, care ajunge în Rusia pentru o căsătorie aranjată cu mercurianul împărat Petru. Deși visează la iubire și soare, ea se lovește de o lume periculoasă, depravată, întoarsă pe dos, pe care ambițioasa tânără ar vrea să o schimbe. Nu trebuie decât să-și omoare soțul, să învingă biserica, armata și să câștige curtea de partea ei. În concluzie, este vorba despre o poveste „modernă despre trecut” (secvența introductivă adaugă un asterisc la titlul său: „O poveste adevărată din când în când”). Narațiunea cinematografică acoperă numeroasele roluri pe care le-a jucat ‘Ecaterina’ de-a lungul vieții ei: ca iubită, profesoară, conducătoare, prietenă și luptătoare. Distribuția se bucură de aportul fermecătoarei Elle Fanning și de cel al șarmantului Nicholas Hoult în rolul Țarului. E posibil să nu fie niciun alt actor care să se distreze la fel de mult ca Nicholas Hoult în noul său serial de televiziune, unde ajunge să întrupeze un conducător de tipul «bărbat-copil ».
Realizată, ca și pelicula lui Yorgos Lanthimos /The Favourite, în maniera unei povești ca un război psihosexual, și această producție este o poveste în tonuri acide despre monarhiile din secolul al XVIII-lea, cu un punct de vedere profan și actual. Materialele de presă ale filmului (producție Hulu) includ un pocal de vodcă, o punte de cărți și reguli pentru… un joc de băut. Ficțiunea de inspirație istorică are un vădit anacronism comic, în maniera celui lansat de Sofia Coppola odată cu Marie-Antoinette (regalitatea văzută ca o analogie pentru adolescența punk-rock). Ba mai mult, rolul principal este interpretat de o actriță care a făcut parte și din distribuția de la The Beguiled (Regia: Sofia Coppola).
În cele zece episoade, regăsim o Rusie feudală, lăsată în urmă de iluminism, situație pe care Ecaterina ar dori să o atenueze. Producătorii concentrează atenția asupra unei curți imperiale în care nobilimea se juca de-a sofisticarea, în vreme ce iobagii trăiau în robie, iar depre educație nici nu se punea problema. Deși e vag bazată pe datele istorice, seria are multe calități: montajul rapid, ce conferă modernitate, distribuție bine alesă, cu sensibilități pentru tușele modernizante ale viziunii regizorale, costume de mare finețe și o scenografie impecabilă – totul degajă multă energie.
Fanning și Hoult sunt atât de pricepuți să-și folosească potențialul lor dramatic și comic, încât doar acesta ar fi cel mai bun argument pentru a viziona serialul. Începută ca un fel de poveste a Cenușăresei, istorioara de pe ecran zugrăvește dezamăgirile unei fete cu idealuri romanțioase, dar dornice de ascensiune socială, virează apoi spre caricatural. Dezamăgirile tinerei educate îi smulg cofesiuni amuțitoare: „Sunt prizonieră. Sunt măritată cu un idiot.” Nici reacțiile doamnelor de la curte nu sunt mai prejos: o îndemană să bea vodcă sau chiar să se sinucidă. Desigur, meta-comentariile fiecărui personaj mențin energia la cote înalte și conferă o doză de sarcasm discuțiilor despre căsătorie, despre sex, dar și despre istorie; surprindem modul în care viața personală dintre cei puternici tind să afecteze milioane de oameni sub stăpânirea lor.
Hazul spumos și schimbările rapide de tonalitate, de la comic coroziv la grotesc (biciuiri și schilodiri, hărțuiri și agresiuni sexuale, animale ucise doar pentru „sport” sau din răzbunare/defulări) sunt întreținute de abilitatea interpretărilor artistice, îndeosebi ale lui Hoult și Fanning, care izbutesc să fie ticăloase și naive, amuzante și furioase în egală măsură. The Great devine «o poveste a unei căsnicii teribile într-un teribil teritoriu la un moment îngrozitor».
Poate fi privită și ca povestea unei femei care și-a dorit să schimbe cursul propriei sale vieți, dar și al altora. Mizeriilela care e supusă într-un mariaj sortit eșecului îi alimentează dorința de răzbunare, dar și de eliberare. Dacă în realitate, Ecaterina a ajuns în Rusia la paisprezece ani și a suferit aproape optsrezece într-o căsnicie plictisitoare, în film, tânăra e mai coaptă la debarcarea pe tărâmul rusesc: are deja nouăsprezece, iar la douăzeci își lansează lovitura de stat. Țarul era, în realitate, plictisitor și (posibil) impotent, dar în producția de televiziune, apare ca un nătâng șarmant, chiar cuceritor, extrem de egoist, dar în regulă cu virilitatea. De asemenea, faptele istorice sunt în neconcordanță cu cele zugrăvite pe ecran și în ceea ce privește camarila imperială (în serial, Grigory Orlov devine un „aliat-cheie” pentru Ecaterina). Neglijată de răsfățatul ei soț, Ecaterina se ambiționază și, împreună cu slujitoarea ei Marial (Phoebe Fox) și noul aliat, contele Orlov (Sacha Dhawan), începe să pregătească lovitura de stat.
The Great rămâne o farsă istorică despre o femeie-monarh, o peliculă care prezintă o viziune modernă despre capriciile naturii umane, duse până în pargul nebuniei. Aici, și dragostea și puterea devin, „a foolish game”/un joc nebunesc.
Realizator: Tony McNamara
Imaginea: John Brawley
Montajul: Anthony Boys
Muzica: Nathan Barr
Costumele: Emma Fryer și Holly Waddington
Distribuția:
Elle Fanning – Catherine the Great, Ecaterina
Nicholas Hoult – Petru al III-lea al Rusiei
Phoebe Fox – Marial
Sacha Dhawan – Grigory Orlov
Charity Wakefield – Georgina Dymov
Gwilym Lee – Grigor Dymov
Douglas Hodge – Generalul Velementov
Bayo Gbadamosi – Arkady
Sebastian De Souza – Leo Voronsky
Durata unui episod: 45-55 min.
Citiţi şi
„Fă ceea ce trebuie!” – Juror #2
Babygirl – Nicole Kidman într-un rol extraordinar
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.