Titlul filmului e deja o butadă, iar un remake nu mai deranjează pe nimeni. Era nevoie de o echipă bine calibrată pentru un astfel de proiect. Prin urmare, A Star Is Born (2018) îi aduce împreună, pe marile ecrane, pe doi dintre cei mai apreciaţi artişti ai momentului. El e frumușel, are succes și nu e nimeni altul decât actorul Bradley Cooper, nominalizat la Oscar, iar ea este superstarul Lady Gaga, aflată la primul ei rol principal în calitate de actriță. Așadar, producţia reprezintă debutul lui Bradley Cooper în postura de regizor și, totodată, o a patra versiune a cunoscutului scenariu A Star Is Born, după cele realizate, anterior, de William A. Wellman (în 1937, cu Janet Gaynor și Fredric March), George Cukor (în 1954, cu Judy Garland și James Mason, o veritabilă capodoperă) sau Frank Pierson (în anul 1976, cu Barbra Streisand și Kris Kristofferson).
Dureroasa poveste de dragoste este centrată în jurul muzicianului Jackson Maine (Bradley) care o întâlneşte pe tânăra aspirantă Ally (Lady Gaga) şi se îndrăgosteşte de ea pe loc. Deşi nu mai spera să devină cântăreaţă vreodată, Ally cucereşte publicul imediat, după ce, la unul dintre concertele sale, Jack o convinge să urce pe scenă. Pe măsură ce cariera lui Ally intră pe o pantă ascendentă, povestea lor de dragoste se degradează, iar Jack se simte tot mai singur în interminabila lui luptă cu demonii interiori. Bradley Cooper se dovedește un realizator destul de abil în a filma scenele de concert. Povestea starului eclipsat de protejata sa urmărește toate punctele din „caietul de sarcini” aflate și în primele trei versiuni cinematografice.
Jackson Maine (Cooper) reprezintă genul de vedetă country-rock care umplea stadioanele, un soi de Springsteen, dotat cu fizicul unui „Marlboro Man”, dar și „închinător al lui Bachus”. După un concert, aterizează într-un bar cu „drag-queens”/travestiți. După un «La Vie en rose» intonat de o tânără cu o voce specială, Jackson rămâne fascinat de Ally. Chelnerița cu glas de aur nu se considera deloc atrăgătoare și de aceea – credea ea – nu se aflase niciodată în atenția producătorilor. Tânăra plină de franchețe, spontană și talentată îl tulbură pe Jackson atât artistic, cât și sentimental și ajunge, treptat, protejata lui. Amândoi se-ndrăgostesc unul de celălalt, iar Ally va fi propulsată de Jack în fața unui public care o va adula. Interesant în această reactualizare a mitului lui Pygmalion este faptul că artistul-regizor a filmat scenele într-o comunitate în care anturajul tinerei părea o adevărată trupă de „îngeri păzitori”. Chiar dacă interpretarea lui Ally / Lady Gaga (machiată precum o damă de bordel) i se păruse – la un moment dat – „cheap”, Jack realizează că este, într-adevăr, uimitoare. Dintr-un singur schimb de priviri, se declanșează îndrăgostirea. Dibăcia regizorală a lui Bradley Cooper se regăsește și în aparent simplul contracâmp. Bunăoară, cel care multă vreme se cantonase în zona comediilor romantice demonstrează că într-o peliculă și scenele cantabile pot transcende toată energia personajelor. Cu siguranță, secvența-cheie este cea în care Lady Gaga avansează printre luminile în egală măsură ardente și lugubre încercând să presteze acel «La Vie en rose» printre niște travestiți. Chiar dacă a vrut să se joace, pe alocuri, cu așteptările spectatorilor, cineastul aflat la debut regizoral semnează o melodramă clasică, dar încărcată cu pasaje percutante. Proiectul unui remake (după musicalurile din perioada 1937-1954) situat în microcosmosul hollywoodian datează de mai bine de un sfert de veac. Probabil, era nevoie de un cuplu care să electrizeze (iar) publicul. Bradley Cooper întrupează cu succes jumătatea masculină a unui duo plin de glamour și le propune fanilor săi descoperirea talentului muzical pe care îl posedă. Pe de altă parte, Lady Gaga se menține la cotele cu care și-a obișnuit deja admiratorii. Melodiile interpretate (îndeosebi „Shallow” de la primul concert în duet) de starul feminin garantează o mare parte din cota de succes/încasări a peliculei.
În ceea ce privește interpretarea actoricească a celebrei Lady Gaga (propusă dintr-un business-plan bine ticluit) nu e nici ea mai prejos, fiindcă starul se joacă cu imaginea pe care o afișează – un fizic departe de canoanele industriei de gen (mainstream). Pe măsură ce Ally se transformă într-o vedetă pop, similitudinea cu Lady Gaga trece lejer în zona autoderiziunii. Artista se rezumă la o păstra pe eroină în schemele clasice ale scenariului și nu îi conferă nimic din fragilitatea necesară pentru a deveni mai credibilă. Cam același gen de reproș i s-ar potrivi și lui Bradley Cooper, chiar dacă paleta sa e mai bogată în nuanțări. Astfel, relația cu fratele lui (întrupat de Sam Elliott, ce de obicei, ireproșabil) nu e suficient exploatată, iar adicția de alcool se regăsește prea puțin printre cele 135 de minute ale lungmetrajului. Deloc insipidă, melodrama emoționează grație scenelor muzicale, îndeosebi concertele, iar cuplul Jackson & Ally poartă în sine un soi de utopie romantică și artistică, în pofida inerentelor clișee. Cuplul de pe ecran deschide multiple căi de interpretare dacă avem în vedere integritatea, onestitatea deloc negociabilă.
Îndrăgostiții separați de glorie și de ravagiile alcoolului se poziționează pe traiectoria melodramei clasice și nu lasă pe nimeni indiferent. Într-adevăr, Bradley Cooper a mizat corect pe forța degajată din dragostea conjugată cu muzica. A Star Is Born nu deviază de la ruta sa: Jackson Maine se va sacrifica din pricina slăbiciunilor, iar protejata sa – o madonă vulcanică, dar mereu vulnerabilă – va rămâne un model de bunătate și de virtute.
A Star Is Born
Regia: Bradley Cooper
Scenariul: Eric Roth, Will Fetters, Bradley Cooper (adaptare după scenariul de la A Star Is Born de William A. Wellman, Robert Carson)
Imaginea: Matthew Libatique
Decorurile: Karen Murphy
Costumele: Erin Benach
Montajul: Jay Cassidy
Muzica: Julia Michaels, Julianne Jordan, Lady Gaga
Distribuția:
Lady Gaga – Ally
Bradley Cooper – Jackson Maine
Sam Elliott – Bobby
Andrew Dice Clay – Lorenzo
Rafi Gavron – Rez
Anthony Ramos – Caporal Mendoza
Dave Chappelle – George « Noodles » Stone
Ron Rifkin – Carl
Durata: 2h16
Citiţi şi
Este rar ca bărbații să aleagă lângă ei o femeie profundă
Maestro – Simfonie, fără note false, pentru un geniu
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.