“Nu mai merg la toaletă până nu se rezolvă problema accesului la surse de apă pentru 780 de milioane de oameni”. Asta spune Matt Damon, alături de alte celebrităţi de la Hollywood, într-o încercare cu iz satiric de a face auzită o problemă serioasă.
La o primă vedere, ideea lui Matt pare ipocrită şi subţire. Să construieşti o povestioară amuzantă, să inviţi la o „grevă” ridicolă şi să aduci situaţia în derizoriu e şocant. Dar ce încearcă să facă Matt, unul dintre co-fondatorii fundaţiei Water.org, ilustrează perfect zicala cu scopul care scuză mijloacele. E conştient că sunt puţine voci în lume care să se facă auzite mai bine decât cele ale vedetelor americane. Ştie şi el, aşa cum ştiu mulţi alţi militanţi pentru cauze aparent pierdute de la Hollywood, că deţine un instrument imbatabil: atenţia presei. Iar atunci când atragi sute de camere de filmat şi de microfoane la fiecare pas, ai de ales între a le lăsa să te aştepte la uşa unui bar sau a le lua după tine în mijlocul lumii reale, în satele sărace, printre oameni contemporani cu tine, dar expuşi bolilor şi mizeriei crunte aşa cum tu şi cei de pe urmele tale nu aţi fost vreodată.
Citeam în urmă cu ceva timp, înainte să se discute pe tema mastectomiei, un editorial cu titlul „E timpul să o luăm pe Angelina în serios”. Faptul că o asociem pe actriţă cu cel puţin două informaţii – numărul mare de copii adoptaţi şi vizitele frecvente în colţurile sărace ale lumii – e consecinţa unor acţiuni gândite. Mulţi nu vor să o ia în serios, scria autoarea, pentru că Angelina dă impresia unei regine care se joacă cu băţul într-o băltoacă de noroi. E prea frumoasă ca lucrurile pe care le spune şi le face să fie credibile, dar asta spune mai multe despre noi decât despre ea. Cât de mult îi pasă cu adevărat şi cât face e aproape irelevant, comparativ cu vizibilitatea faptelor ei. Aşa auzi şi tu, anonim cu acces la internet, apă curentă şi trei mese pe zi, că lumea nu se rezumă la tine, mai ales dacă eşti un adolescent care se uită la filme şi citeşte reviste glossy în căutare de bârfe şi ţi se va părea „cool” ce face ea. Dacă eşti un om cu mintea limpede, dar care nu are cum să ajungă până departe, în miezul problemelor, poate că, prin intermediul ei, mai afli câte un lucru şi îl transmiţi mai departe. Dacă eşti un om cu bani în căutare de faimă, vei şti pe ce butoane să apeşi şi de unde să începi. Iar dacă ai mintea limpede, eşti conectat la prezent şi ai şi mijloace materiale suficiente, atunci poate că vei face mai multe după ce o vezi pe femeia asta frumoasă care călătoreşte printre cadavre vii şi bebeluşi cu o speranţă de viaţă de câteva zile decât dacă găseai pe birou un studiu de 500 de pagini despre „lumea a treia”. Poate nu cumperi jumătate din pădurea cambodgiană ca să o salvezi de la dezastru, cum a făcut ea, dar măcar te încrunţi, îţi pui probleme şi cauţi soluţii de bun simţ.
Iar ideea lui Matt Damon e aceeaşi. Diferă metoda. Matt, Jessica Biel, Jason Bateman, Richard Branson, Olivia Wilde şi ceilalţi care se vor mai alătura campaniei glumesc pe o temă serioasă şi sunt perfect conştienţi că şarada atrage mediul online ca un magnet. Milioanele de vizualizări de pe internet sunt o dovadă. Dar, spre deosebire de un clip amuzant cu pisici sau un dans isteric, e foarte posibil ca măcar 1% dintre cei care văd mesajul şi intră pe Water.org să filtreze gluma de realitate şi să rămână cu o idee sau să pună deoparte câţiva lei (dolari, euro, lire) şi să-i trimită unde trebuie. N-ar fi prea mult, nu-i aşa?
Citiţi şi
Cum să îți menții încrederea în tine după o mastectomie
Reverențe în fața Divei – Maria
Aceste fotografii, aceste momente în timp…
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.