Mad Men a avut premiera în SUA pe 19 iulie 2007 şi a ajuns deja la sezonul cu numărul 4. Creat de Matthew Weiner, scenaristul responsabil pentru sezoanele 5 şi 6 din Sopranos, Mad Men este cel mai vizionat/premiat serial dramatic la ora actuală. Refuzat pe rând de HBO si Showtime, Weiner a vandut ideea (în stadiu de spec încă din anul 2000) celor de la American Classic Movies (ACM) pentru care Mad Men este primul serial dramatic produs.
Inspirat din viata fascinantă a publicitarilor de pe Madison Avenue, Mad Men radiografiază cu sfinţenie societatea americană a anilor ’60. Printre vapori de whisky, martini, gin şi fum de Lucky Strike se conturează bărbati puternici, misogini, femei casnice în pragul depresiei sau al emancipării, o Americă a ideilor, dornică de autocunoaştere şi afirmare. O lume în care direct marketing-ul, PR-ul, product placement-ul sunt abia descoperite şi campaniile publicitare încep să scrie istoria.
Weiner împleteşte perfect ficţiunea cu evenimente şi personalităţi reale garantând autenticitatea produsului final. O serie de personaje gravitează în jurul lui Donald Draper (John Hamm) Creative Directorul agentiei fictive Sterling Cooper, acţiunea pendulând între viaţa de familie şi viaţa de birou, între drame existenţiale şi drame profesionale.
Costul de producţie al fiecărui episod se ridică undeva la 2 milioane de dolari şi asta se vede în scenariu, distribuţie, decoruri, costume, props – fiecare secundă de film are în spate o echipă dedicată de research căreia nu îi scapă nici un detaliu. Fumatul ar fi unul dintre ele, fără de care Mad Men ar fi fost “o glumă” în opinia lui Wiener – actorii sunt nevoiţi să fumeze constant (ţigări medicinale) pentru a reda cu exactitate spiritul lacom al societăţii consumeriste aflată la început de drum.
Genericul serialului face referiri vizuale la North by Northwest şi Vertigo – omagiul pe care Wiener îl aduce lui Hitchcock – pe piesa instrumentală obsedantă RJD2 – A Beautiful Mine.
De la lansarea din 2007 Mad Men a reuşit să câstige consecutiv premii Emmy si Golden Globe pentru: cea mai bună serie dramatică, cel mai bun ansamblu, senariu, regie sau actor (John Hamm). Mattel a produs păpuşi Barbie bazate pe personajele principale Don şi Betty Draper, Roger Sterling şi Joan Holloway, Zippo a produs brichete Mad Men şi Bananna Republic s-a implicat în promovarea sezonului 3 printr-o colecţie de costume inspirate de serial. Mad Men îşi intinde mâna publicitară dincolo de anii ’60, dincolo de ecran.
Primul sezon Mad Men poate fi urmărit la TVR şi ca o mică paranteză de final: deşi este un serial în care predomină lumea bărbaţilor, începând cu sezonul al treila, 7 din cei 9 scriitori din echipa Mad Men sunt femei.
Citiţi şi
Rutina adusă la rang de artă – Perfect Days
„A trecut! Și eu am contribuit puțin!“
Harababura planetară – Don’t Look Up
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.