“Ți se vede breteaua de la sutien!” “Ți se vede sutienul prin bluză!” E de bonton să ți se vadă? E, atunci când chiar asta e ideea – lenjeria ca ținută de zi. Când ce se vede e operă de artă, când acesta e conceptul – a misterului revelat în doze decise de purtătoare. Nu e îndrăzneală ridicolă, nu e faux pas. E atitudine, e manifest artistic, e declarație de feminitate sigură pe ea, e lux la vedere, fără ostentație.
conceptul “lingerie as daywear” (campania pre-fall 2017)
E priceperea femeii de a purta cu grație și naturalețe o piesă de artă, e la fel de greu, cumva, cu a merge neșovăielnic pe tocuri cui. E despre cum îți porți trupul și darurile. În ce “foiță” le învelești.
E despre nevinovăția perlei nude, perfectă în toate imperfecțiunea neobservabilă ochiului profan și în unicitatea familiară cunoscătorilor.
E despre femeia La Perla. Întruchipată de câteva exemplare splendide, care inspiră și dau curaj celor mai puțin convinse că pot fi la fel.
Victoria Beckham, 2007, poartă “corsetul” Cage
Madona, 2013, cu Marvin Gofin – Like A Virgin (MDNA Tour)
2014-2015 fall-winter collection, Taylor Swift
2014, Mariacarla Boscono
2014, Liu Wen
2014, Malgosia Bela
2014, Cara Delevingne
Carioca bra graphic couture
2015, Naomi Campbell
Britney Spears, 2016
Colecția Extended Intimacy, SS 2016 cu Mariacarla Boscono (bruneta), Natasha Poly și Liu Wen – sutiene, bustiere, rochii de seară și costume de baie, toate au luat o identitate nouă și au devenit centrul atenției în înfățișare. Lenjeria intimă la vedere, “haine” care trebuie arătate în toată gloria lor rafinată.
Fotografi – Mert & Marcus
Kendall Jenner, primăvară vară 2017 (prima colecție ready to wear a Juliei Haart ca director de creație La Perla)
Kendall Jenner, toamnă 2017
Natasha Poly, primăvară-vară 2018, Macao, China
La Perla a fost prezentă la Sands Macao Fashion Week în toamna lui 2017. Inspirată de pietre și geneza lor, Julia Haart a prezentat 68 de ținute din colecțiile ready-to-wear și haute couture.
Dacă îți place ce-ai văzut până acum, să vedem când și cum a început totul…
Ada și fiul ei, Alberto Masotti, fondatorii La Perla.
Motto-ul Adei: “fără compromisuri la calitate și inovație!”
Începuturile… 1954, atelierul de corsete din Bologna al Adei Masotti supranumită “foarfecele de aur” pentru perfecțiunea tăieturilor și croielilor ce urmăreau fidel linia corpului.
Primele corsete oferite magazinelor spre vânzare erau elegant așezate în cutii căptușite cu catifea roșie, ca niște bijuterii. Numele La Perla a venit firesc, ca cea mai luxoasă, feminină și armonioasă creație a naturii. Ada a creat emoție înainte de a vinde produsul și asta a rămas filosofia brandului. Piesele de lenjerie nu erau doar pentru a acoperi, a susține, a modela, în cel mai intim contact cu corpul, ci aveau acea aură emoțională și acel potențial senzorial care îndemnau la visare, care hrăneau bogata imaginație a femeilor. Cromozomii ADN ului La Perla au rămas de atunci frumusețea, meșteșugul practicat cu artă, cunoașterea profundă a corpului femeii. La care s-au adăugat în timp fuziunea dintre modern și tradițional, identitatea italiană, etica – plusuri care disting toate creațiile La Perla.
Anii ’60, anii flower power
Europa era în plină revoluție feminină, moda devenea altceva în mare viteză, schimbările șocau, iar declanșatoarea lor – Mary Quant se bucura de o popularitate extraordinară. Fustele se scurtau, pantalonii se strâmtau, femeile se simțeau tot mai libere și mai stăpâne pe imaginea lor. Deodată, lenjeria și moda nu mai puteau sta separate. Ada Masotti a simțit pulsul și s-a lăsat dusă de valul inspirator, păstrând exigențele tehnicilor croitoriei de lux care o consacraseră. Așa au apărut expuse pe rafturile magazinelor de haine primele seturi de lenjerie în culori îndrăznețe, cu imprimeuri florale, pe lângă cele tradiționale – alb, negru,bej. La Perla devenea un jucător de marcă în lumea modei, iar lenjeria intimă, dintr-o necesitate practică, un accesoriu apreciat de femeile tinere care voiau să arate sexi și neconvenționale. Sunt anii în care se lansează sofisticata colecție Maison – mătase și dantelă aplicată printr-o tehnică specială – rămasă un clasic la fel de elaborat și dorit și azi, dar și prima colecție de bikini și costume de plajă (1965).
Finisaj manual, colecția Maison
Anii ’70, revoluția sexuală…
Marea revoluție a tinerilor din anii ’60 a continuat și în deceniul următor. Era timpul eliberării sexuale, al protestelor și angajării pentru drepturile femeilor. Direcția în care mergea societatea cerea o altfel de lenjerie intimă – care să dea purtătoarelor o formă cât mai naturală. Și cum n-a fost decât un mit arderea sutienelor în 1968 – acel protest n-a avut loc!, femeile nu doreau deloc să renunțe la sutiene – a venit de la sine întoarcerea la materiale fluide, ușoare, confortabile, lejere, la dantelă și transparență, atribute ale feminității care dorea să seducă.
Femeile anilor ’70 erau subțiri, dinamice, cu bustul mic și picioare interminabile. O plăcere să le “accesorizezi”. Și La Perla a făcut-o magistral, scriind din nou istorie. În 1972, Ada o angajează ca designer pe nora sa, Olga și inovațiile curg. În 1978, La Perla lansează lenjeria din dantelă elastică. Perfectă pentru a acompania moda rochiilor mulate sau care curgeau fluide pe lângă trup…
Anii ’80, power dressing
Un deceniu al decadenței și al hedonismului marcat de dorința de a reuși cu orice preț. Moda feminină a îmbrățișat extremele: costumul din timpul zilei purtat de o armată tot mai numeroasă de femei de carieră contrasta cu extravaganța ținutelor de seară cu fuste înfoiate, umeri largi, culori super strălucitoare.
Succesul lenjeriei intime e legat de noile interese ale femeilor – fitness și frumusețea trupului. Puterea imaginii. Reclamele din anii ’80 sunt apariții languroase, poze ale abandonului în decoruri luxoase și senzuale. Șic, romantic, feminin. Anticipare. Femeia e încă un obiect al dorinței… În 1983, La Perla lansează prima pe piață body-ul din dantelă elastică, precursorul noului tip de lenjerie special creat să fie arătat/vizibil – body-urile “under-jacket”.
Femeile încep să înțeleagă importanța lenjeriei intime, deloc mai mică decât a hainelor care o ascundeau, și urmează o perioadă de maximă înflorire a afacerii. La Perla e deja un brand faimos în toată lumea, cu colecții pe cele mai prestigioase piețe. Urmează rafinarea mesajului, a imaginii. La Perla decide că e momentul să pună în mijlocul spectacolului femeia elegantă și seducătoare. Lenjeria, ca instrument de putere. Ce femeie nu știe sentimentul acela de “nimic și nimeni nu-mi poate sta în cale” dat, deloc paradoxal, de ceva care nu se vede… sau se vede doar ca un teaser de personalitate?
Anii ’90, Blurring boundaries (ștergerea granițelor)
Stilul La Perla ține pasul cu timpul și se schimbă semnificativ în doar câțiva ani. Hedonismul dispare, accentul major pe aparență al anilor ’80 este înlocuit cu revenirea la simplitate, la valorile solide ale modei și la forme mai restrictive ale stilului și eleganței.
Lenjeria începe să vorbească aceeași limbă cu hainele și o nouă femeie se întrupează: strălucitoare, dinamică, prezentă, conștientă de puterile ei de a seduce în sensul acela lipsit orice echivoc ignobil. Modelele au atitudini sigure, se uită direct în camera de filmat stăpâne pe ele, poartă accesorii asocialte mai mult cu ținute de exterior, contextele sunt mai puțin intime. Mesajul devine limpede și imperativ: “be yourself”. Femeia devine, din obiect, subiect al dorinței.
În 1994, La Perla revoluționează din nou lumea lenjeriei prin lansarea sutienului Sculpture ce devine rapid simbolul conștiiței de sine, al unei întregi noi filosofii a stilului. Stilul natural, puritatea formelor și armonia proporțiilor au fost atributele cheie care l-au transformat rapid într-un adevărat fenomen al modei. Ideea de lenjerie intimă ca haină de purtat la vedere revine în forță și Sculpture devine ceva ce trebuie avut și purtat de către toate femeile dornice să combine stilul personal cu toate valorile contemporane importante. Eleganța nu mai era prerogativul exclusiv al dantelei și al tulle – ului, ci era reprezentată de creații cu stil armonios, făcute din alte materiale moi, plăcute la atingere.
toamnă iarnă 1996
Decizia de a face un pas înainte și de a pune în lumină relația dintre femei și limbajul lenjeriei e foarte proaspătă. Strategia de comunicare caută să reflecteze visurile și emoțiile femeilor care sunt libere să aleagă, care nu mai vor să intre în lumea fanteziilor masculine, ci vor s-o creeeze și s-o împartă, trăindu-și viețile și relațiile exact cum așa cum hotărăsc ele.
În 1997, La Perla lansează nu atât o nouă imagine cât o nouă lume a imaginației. Pentru prima dată bărbații devin parte din scenele în care femeile sunt și actrițe, și regizori, și în care, pentru prima dată, fac dovada că stăpânesc arta de a fi parteneri de “păcate”.
Colaborarea cu fotograful italian Marino Parisotto se concretizează în publicarea a trei albume fotografice ce portretizează noul stil La Perla. Succes absolut! “Senso”, dedicat lumii corsetelor, cu amețitoare proiecții ale unei elegante forme de erotism feminin. O călătorie în regatul seducției ce va continua cu imaginile din colecția de primăvară-vară 1998 și cea de costume de baie din albumul ” Tropico”, și “Swing”, dedicat lumii fitness-ului.
2000, Made in Italy
Azi: evoluția unei revoluții
“Nimic nu aduce mai multă autenticitate valorii unui brand decât istoria sau rădăcinile lui.”
La Perla are deschis peste 30 de noi magazine proprii în toată lumea pe lângă cele mai vechi, reamenajate. Mai jos, imaginea magazinului cu trei etaje din Londra, de pe Old Bond Street, din vecinătatea boutique-urilor Alexander McQueen, Dolce & Gabbana și Bottega Veneta.
Unde există și un serviciu made-to-measure care întreține vie ideea de atelier și meșteșug artistic, emoția unicatului lucrat de mână, uneori cu fir de aur, și unde exclusivitățile poat ajunge de la 1.300 £ la 33.600 £ pentru un body cu mânecă lungă. Luxul, cum am spus de nenumărate ori, costă. Justificat. Și de migală, și de firul de aur de 18K, și de cristalele Swarovski aplicate manual, dar mai ales de creație. Personalizarea și adaparea la măsura clientului e un trend global în lumea modei. La Perla doar ține pasul.
crearea unui sutien push up filigran made to measure
cristallo nero made to measure body la perla
“Astăzi, luxul e definit de noțiuni precum timpul. Ia timp să creezi un articol care folosește anumite tehnici – să produci dantelă pe un război de țesut din secolul XIX și să o modelezi pe corp. Acesta este adevăratul sens al cuvântului lux în zilele noastre.” Este crezul celor care au condus La Perla prin timp. “Lenjeria de lux e mult mai mult decât suma părților sale menite să susțină fizic corpul. Femeile au o relație specială cu aceste piese și pentru că ele le susțin și emoțional. Se creează acea legătură intimă, complicitatea, care le sporesc încrederea în feminitatea și senzualitatea lor.” Nimic mai adevărat…
***
Compania a fost condusă de Ada Masotti din 1954 până în 1981. În 1982 moare și afacerea e continuată de fiul ei, care, deși medic, a decis să se dedice complet creșterii brandului. Va fi președintele La Perla până în 2008, când va vinde afacerea unei companii americane din San Francisco, investitoare în branduri de lux. În 2013, La Perla trece în proprietatea antreprenorului Silvio Scaglia, și de atunci atenția întreagă a fost îndreptată spre consolidarea identității brandului. În 2016, director de creație a fost numită Julia Haart.
Julia Haart a colaborat și înainte de 2016 pe partea de accesorii, Julia având propriul brand de pantofi.
“Fiecare decolteu înseamnă libertate. Fiecare fustă mini e un “fuck-you!” spunea Julia într-un interviu acordat după prezentarea colecției de la Macao, în octombrie 2017. Ca răspuns la mentalitatea conform căreia o femeie agresată sexual e vinovată pentru felul în care se îmbracă. “O femeie n-ar trebui să sufere pentru că e frumoasă. Bărbații ne-au pus în crinoline, ne-au închis în cuști și ne-au spus “stai liniștită și arată bine”. Gata cu aceast ridicol!”
***
Vă anunțăm cu mare bucurie că s-a redeschis pentru a treia oară un boutique La Perla în București, vis a vis de GUCCI, pe Calea Victoriei. Să fie cu noroc și cu cliente care apreciază toate minunățiile care l-au făcut celebru în toată lumea.
La Perla (site-ul)
La Perla (pagina de Facebook)
Citiţi şi
Coco Chanel despre Christian Dior, răutăcisme de altădată
Top 4 materiale recomandate pentru rochiile elegante
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.