Bijuteriile ce aparțin americanului cu studii de istoria artei și filozofie la Harvard ilustrează cel mai bine zicala: daca vrei ceva cu adevărat, aștepți atât cât este nevoie.
În lumea bijuteriilor de lux, JAR (Joel Arthur Rosenthal) este copilul teribil ce nu respectă regulile, iese la joacă în loc să-și facă temele și studiază când alții se duc la culcare. Cunoscut drept un bijutier frustrant de excentric, JAR este în același timp creatorul unor bijuterii unicat de un rafinament și o fastuozitate rare, depășind în eleganță și ingeniozitate celebritatea unor branduri consacrate precum Cartier sau Van Cleef & Arpels.
Evident, acest lucru are legătură cu faptul că a obține o bijuterie semnată JAR este o misiune aproape imposibilă. Magazinul său din Place Vendôme nu funcționează după regulile obișnuite, nu are program, nu primește decât anumiți clienți. Bijutierul nu se folosește deloc de publicitate, accesul la creațiile sale fiind limitat de către stările sale creatoare. Nu produce mai mult de 70-80 de bijuterii pe an, iar la acestea nu ajung decât persoanele privilegiate. Nu prin putere financiară, ci prin ambiție și înțelegere față de moodul creatorului. De altfel JAR în sine este un personaj, despre care nu se știu prea multe lucruri. Nu apare la evenimente publice, nu comunică deloc în mainstream și nu este deloc interesat de dezvoltarea unui brand personal. Jumătate dintre produsele sale sunt comenzi speciale și directe, iar restul sunt propriile sale creații cu un design unic ce sunt deseori trimise înapoi în atelier pentru a prinde o formă finală, pe care artistul să o accepte. Ceea ce, ca în cazul tuturor marilor artiști, nu este niciodată posibil.
Bijuteriile sale au devenit celebre grație culorilor vibrante și formelor organice. Compusă din combinații de metale semiprețioase, înnegrite după o tehnică specială, fiecare piesă conține o piatră prețioasă strălucitoare, minuțios prelucrată de mână într-o formă neașteptată. Monturile pietrelor sunt așa de fin lucrate că par invizibile. Ceea ce vezi la final este doar o gradație a culorilor și a formelor bijuteriei: o floare, o insectă, un animal mitologic.
Iar această muncă îl determină pe creatorul magician să-și rezerve dreptul de a selecta clientela. JAR nu face altceva decât să-și urmărească propria-i viziune, nu caută sa-și mulțumească clienții. Nu este condiționat de toanele lor, ci de ale sale.
Rezultatul: Nu oricine poate intra în posesia unei bijuterii JAR, și nu din cauza banilor, ci pentru că testul constă, de fapt, în felul în care câștigi simpatia creatorului. Judecând după numărul de produse limitate puse la vânzare într-un an, puțini sunt cei care reușesc. Dar exact această exclusivitate atrage ca un elixir dorința de a declara cu mândrie “I’m wearing a JAR”. Astfel, JAR reușește fără să încerce prea mult să promoveze un brand cult, care atrage exact prin inaccesibilitate susținută de o artă unică: aceea de a fi individualist, dar recognoscibil în același timp.
Citiţi şi
Upgrade Education sau despre cum ajung elevii români studenți la Harvard, Yale, King’s College
Bijuteriile de aur: o istorie de fascinație și putere
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.