Înainte de ’89, de nevoie și nu din dorința de a salva planeta, învățasem să nu aruncăm aproape nimic. Toate școlile aveau plan la hârtie. Existau anumite zile în care aduceam de acasă ziare, reviste, agende, calendare, caiete ori cărți vechi, cartoane, le predam la punctul de colectare, unde erau cântărite și apoi se afișa clasamentul. Cu sticlele și borcanele curate, fără etichete, neciobite făceam altceva – bani de buzunar, le duceam la centrele de colectare care erau peste tot. Despre haine ori încălțăminte, știu că cele purtate, dar încă bune, puteau fi vândute la așa zisele târguri de vechituri sau la consignații. Greu ieșea ceva din circuit atunci și numai când chiar nu mai era de purtat. Au trecut anii și planeta se resimte după toate excesele industriilor care fac haine, accesorii și încălțăminte. Așa că ne întoarcem la reciclare, refolosire sau la schimbarea destinației unor articole și la un consum mai responsabil. Companiile încearcă să găsească noi căi de a reduce gunoiul, de a folosi mai puține resurse și de a aplica modelul circular de afaceri.
Deconstruirea (dezmembrarea) încălțămintei și a îmbrăcămintei pentru a reutiliza componentele materiale în producerea de articole noi dă o nouă viață produselor nedorite. Se scutește astfel utilizarea de țesături și fibre noi și ajută la deturnarea acestor produse din drumul lor spre depozitele de deșeuri.
Brandul Patagonia, de exemplu, declară pe prima pagină a site-ului că în noua colecție “numai dinții de la fermoare nu au fost reciclați”. Fiecare articol din linia “unică” de îmbrăcăminte și accesorii (sacou, cămașă, vestă, geantă) a fost refăcut în Los Angeles, SUA, din alte 3-6 articole Patagonia care nu mai puteau fi reparate.
Între timp, gigantul german de articole pentru sport Adidas a introdus a doua generație a primului său pantof de alergare performant 100% reciclabil. FutureCraft Loop Generation 2 este realizat folosind un amestec de materii prime noi și componente reciclate ale încălțămintei inițiale – și poate fi reciclat 100% în fabricarea următorului model.
Colecția „Restore” a retailerului suedez de modă H&M a fost lansată la începutul acestui an și constă în piese restaurate provenite din lanțul mărcii COS sau returnate de clienți. Îmbrăcămintea a fost reparată și curățată într-un atelier special de reînnoire, făcându-le potrivite pentru a fi din nou vândute.
Practica de a da o nouă destinație și de a recondiționa bunurile care au fost deja folosite are potențialul de a ajuta industria modei să funcționeze într-o manieră mai durabilă, îndepărtându-se de modelul tradițional „take-make-waste”. Cu toate acestea, deși ambele tendințe înseamnă, în cele din urmă, că se produc mai puține articole și păstrează produsele în afara depozitelor de deșeuri, ele reprezintă totuși doar o picătură în ocean în comparație cu cantitatea enormă de haine noi care continuă să fie produse.
Doar 3,4% dintre consumatori folosesc schemele de reciclare ale vânzătorilor pentru a scăpa de hainele nedorite, ceea ce ar putea descuraja extinderea unor astfel de scheme.
Ceilalți jucători din acest sector ar trebui să țină cont de eforturile colegilor lor și să li se alăture. Fie că este vorba despre o singură colecție sau un obiectiv pe termen mai lung pentru viitor, opțiunea de a-și recondiționa sau restaura articolele de îmbrăcăminte este esențială pentru a ajuta industria să se îndrepte către un mod de operare mai circular. Cunosc un mic antreprenor care chiar ar fi interesat să “recircule” uniforme ambulanta sau uniforma bucatari. Dacă știți cumva pe cineva, lăsați-mi un mesaj. S-ar bucura. 🙂
Citiţi şi
Cum poți avea mai multe ținute din mai puține haine
Cum să alegi haine elegante și confortabile? Descoperă 3 sfaturi utile
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.