Uma! Nicole, à ta droite! Helen! Madame, bougez! Uma! Peter! Nicole, Helen, one together! Urlă. Cinci minute și mai bine, fotografi și cameramani urlă cât îi țin DSLR-urile pentru a obține o întoarcere de cap, o privire frontală, cadrul perfect. În afara vreunei premiere de film high profile sau a Săptămânii Modei, nu ai ocazia de a prinde în același eveniment, în același context, în aceeași poză trei dive hollywoodiene de asemenea calibru. Nicole Kidman – perfectă în alura ei de porțelan, cu bucle ingenios făcute să pară neglijente, cu siluetă fumigenă, cu ten și chip ușor criogenate sub țurțure de bisturiu. Uma Thurman – savant ciufulită, lebădă neagră, în rolul personajului gășcos, dar cu pisiceli de ingenuă. Helen Mirren – sexy în cel mai neașteptat mod, sculptată în trăsături dure, antagonice cu dantela neagră care i se ascunde suba taior, cu glumele la purtător și spirit pișicher în vorbe. Lângă ele, aproape ponosit, mimând candoarea, cel care, de niște decade bune, face și desface aura iconică a femeii: Peter Lindbergh. 29 noiembrie 2016, Hôtel Salomon de Rothschild, arondismentul 8, Paris. Se lansează ediția 2017 a Calendarului Pirelli.
Peter Lindbergh fotografiat de Marius Constantinescu (foto: Andreea Macri)
„Când lucrați cu actrițe atât de importante, atât de cunoscute, vă interesează ca ele să joace un rol sau să se apropie cât mai mult de propriul personaj?”. Apucasem să îi adresez lui Peter Lindbergh această întrebare într-o întâlnire pe care o avusese cu delegația română prezentă la eveniment cu o zi în urmă, la Ritz. Împreună cu noi, reprezentanții Greciei, Spaniei și Portugaliei. M-a privit cu surâs bonom. „Interesantă întrebare. Prezența aparatului de fotografiat presupune, deja, un anume fel de a fi în propriul corp. Pe de altă parte, felul în care le-am fotografiat – nu neapărat nud, ci dezgolite, mai degrabă – înseamnă acces direct spre sufletul lor, fără bagajul machiajului sau al jocului”. „La ce vă uitați prima dată când întâlniți o femeie?”, a plusat Andreea Esca. „N-o să mă credeți, nu? La ochi. Am văzut cele mai frumoase corpuri din lume, cei mai armonioși sâni, cele mai voluptuoase șolduri, cele mai zvelte picioare. Mă uit la ochi. Iscodesc sufletul prin ei”.
Delegația română la lansarea The Cal 2017. De la stângă la dreapta: Mihaela Ionuș (Pirelli), Andreea Macri, Ioana Chira (Harper’s Bazaar), Berti Panaiot (Running Mag), Liviu Voiculescu (Pirelli), Andreea Esca (Pro TV, A-list Magazine), Marius Constantinescu (TVR), Roxana Voloșeniuc (Elle) și Raluca Michailov (Forbes)
Ediția 2017 a The Cal iscodește sufletul în alb, negru și o infinitate de griuri al câtorva dintre cele mai charismatice și cameleonice actrițe. Nicole Kidman, Uma Thurman, Charlotte Rampling, Helen Mirren, Robin Wright, Lupita Nyong’o, Kate Winslet, Léa Seydoux, Penelope Cruz, Jessica Chastain, Rooney Mara, Alicia Vikander, Zhang Ziyi și Julianne Moore. Singura străină de torentul de lumină rece al reflectoarelor este Anastasia Ignatova, profesoară de teorie politică la Universitatea de Stat din Moscova. După ce, în ianuarie 1990, semna (la modul cel mai propriu) începutul perioadei de glorie a super-modelului (cu o copertă British Vogue fotografiată în Meatpacking District din New York, cu Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington și Cindy Crawford în Levi’s și topuri Giorgio di Sant’Angelo), treizeci de ani mai târziu și două ediții de Calendar în spate (fără a mai menționa și numărul din 2014, omagial, migălit împreună cu Patrick Demarchelier), Lindbergh consfințește renunțarea la frumusețea plastică și roz tip Barbie. O face prin intermediul unor fotografii de o emoționantă simplitate, în care negrul adânc, aproape organic, se dă la o parte de pe trupuri imperfecte, de pe riduri, de pe unghii nefățuite, de pe pistrui și piei frecate de ani. „Eu știam că în Calendar sunt femei goale”, râde Helen Mirren la conferința de presă. „Drept pentru care, am înghițit în sec și m-am dezbrăcat. Peter mi-a dat o pătură, cea în care apar în poze. Apoi mi-a spus: Vreau să fii COMPLET goală! Să îți văd dinăuntrul. Rar m-am simțit mai dezbrăcată!”
Divele și Lindbergh la conferința de presă
Lindbergh e un maestru al alb-negrului. În fotografiile sale, non-culorea capătă carne, textură, rugozitate. Contrastele sunt accentuate, dar pozele au această notă certă de natural, de spontan, de privire aruncată pe fugă. „Nu fac scamatorii din soft-uri. Oricine lucrează cu mine știe asta”, clamează iconoclastul fotograf. „Vreau emoția nepervertită, vreau să curăț măcar fotografia, dacă nu și femeia, de brizbrizul artificial”. Calendarul se cheama „Emotional”, pentru că drumul până la impresia care se înșurubează în memoria afectivă, în interpelarea unei priviri (chiar și de actriță notorie) e direct. E afect.
Peter Lindbergh și Marius Constantinescu
Parcă în onoarea unui parfum pierdut al cinematografiei în alb-negru, petrecerea de lansare a Calendarului s-a desfășurat la Cité du Cinema, în Saint-Denis, care a fost, în seara de 29 noiembrie, cel mai protejat obiectiv din toată Franța. Invitații, cam o mie la număr, s-au bucurat de orhidee albe și couture negru, în care rochia verde negură a Umei Thurman a părut doar o iluzie. Filmul a fost omagiat nu doar de Lindbergh și cele trei grații ale acestuia (cărora li s-a alăturat și Charlotte Rampling, la fel de inexpugnabilă cum o știm), ci și de Orchestra Filarmonică din Asti care, sub bagheta oscarizatului Nicola Piovani („La vita è bella”) a făcut o călătorie muzicală prin coloanele sonore ale unora dintre cele mai memorabile filme, de la „Portocala mecanică” la „Pirații din Caraibe”.
Autorul pe covorul roșu (adică acolo unde nu are ce să caute)
Dincolo de uluiala (din care nu mi-am revenit pe de-a-ntregul) de a sta la masă cu de-alte Ellen von Unwerth, Chantal Thomass, Elie Saab sau Franca Sozzani la o aruncătură de băț, de a trece cu grație din Verrerie de la Grand Hotel Intercontinental în clubul de la Ritz, de a recunoaște etichete de șampanie și de a uita etichete de haine, experiența lansării Calendarului Pirelli (cel mai cunoscut calendar de pe mapamond) este locuirea unei alte vieți timp de trei zile. Una în care îți potrivești pașii cu lumea cea mare, în care asiști cum o mașinărie gigantică de marketing și comunicare funcționează ca în manualul de instrucțiuni, în care totul e controlat impecabil, iar tu ai toate condițiile și nu trebuie decât să îți faci meseria. Ceea ce fac și eu.
Launching dinner la Cité du Cinema
Din 2007, de la celebra ediție Inez van Laamswerde și Vinoodh Matadin, am documentat, jurnalistic vorbind, fiecare ediție a Calendarului Pirelli. Încă dinainte de a visa că voi lua parte la o lansare internațională a acestuia, știam că este un artefact cultural solid, inovativ și referențial cum puține altele mai sunt. Dar a fost minunat să iau parte la o lansare internațională. Povestea se scrie altfel atunci când treci și tu prin cadru.
Acest material nu ar fi fost posibil fără sprijinul extraordinar al Pirelli România.
Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂
Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.
Citiţi şi
Aceste fotografii, aceste momente în timp…
“Nu mai vreau să am orgasm!” Cum?!?
Bare is Beautiful (Fără fard e minunat)
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.