Pasiunea, gelozia, trădarea și răzbunarea sunt ingredientele de bază din recenta producție semnată de Ridley Scott. La o lună distanță după lansarea peliculei The Last Duel, cineastul revine cu o saga familială: House of Gucci (adaptare după cartea The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour, and Greed , scrisă de Sara Gay Forden și publicată în 2001). Filmul devine o paradă a ținutelor grandioase, care întrețin intriga și contribuie la autenticitatea atmosferei vizuale. Celebrul cineast descrie, într-un academism de rutină, ascensiunea și decăderea acestei familii, inseparabil legată de lumea luxului.
Bunăoară, în 1978, la Milano, încântată de fluierăturile admirative ale angajaților tatălui ei, șeful unei firme de transport rutier, Patrizia Reggiani începe să-și consolideze poziția socială. Înzestrată cu o puternică personalitate, tânăra face tot posibilul de a-l seduce pe timidul și stângacele Maurizio Gucci, pe care îl întâlnește la o petrecere. Încet-încet, vor constitui un cuplu pe cât de diferit, pe atât de atrăgător. Tatăl lui Maurizio se înfurie de-a dreptul la auzul veștii că cei doi tineri intenționau să se căsătorească, considerând-o pe fată doar o oportunistă. Acest fost actor, învăluit în nostalgia vremurilor sale bune, își alungă fiul de pe proprietatea familiei. Totuși, voluntara Patrizia izbutește să ia legătura cu Aldo, unchiului soțului ei. Acesta din urmă locuiește în New York, de unde conducea «Casa Gucci». Odată refăcute conexiunile, Patrizia îl convinge pe Maurizio să preia controlul prin toate mijloacele. Cu o regie destul de convențională, Ridley Scott narează incredibila istorie a familiei Gucci, timp de două decenii, ajutat de o distribuție de lux, în centrul căreia se regăsește regina actuală a muzicii pop.
Din fericire, realizatorul poate conta pe talentul cântăreței Lady Gaga, remercabilă ca actriță mai ales în A Star Is Born, pentru a întrupa excesul Patriziei, farmecul ei otrăvitor și hotărârea ei. Alături de ea, îi regăsim pe Adam Driver, în rolul lui Maurizio, Jeremy Irons (Rodolfo) și Al Pacino (Aldo), dar și pe un Jared Leto (Paolo) metamorfozat. De asemenea, o secondează cu brio Salma Hayek (în rolul complicei/clarvăzătoarei Pina) și Camille Cottin (întrupând-o pe rivala Patriziei).
Filmul prezintă vâltoarea din familia Gucci printre decoruri somptuoase, de la catedrala din Milano până la Lacul Como, trecând prin reședințele luxoase, ale familiei Gucci, din Roma, Elveția și New York. Etalarea rochiilor fastuoase, a ochelarilor supradimensionați și a bijuteriilor sclipitoare se armonizează perfect cu aparițiile charismaticei Lady Gaga. Așadar, regizorul american s-a înconjurat de o mulțime de vedete, iar Lady Gaga se achită admirabil de rolul de „văduvă neagră”, condamnată la 29 de ani de închisoare. Iubitoare, cochetă, ambițioasă și dominatoare, cântăreața și-a tot schimbat coafurile și nuanțele părului, adoptând un apăsat accent italian. Adam Driver întruchipează cu talent toate fațetele victimei, Maurizio Gucci, un bărbat complex. Rezervat, el se retrăsese din treburile imperiului familiei, dar a fost angrenat de soție și a devenit un adevărat lider în domeniul afacerilor. Cuplul Lady Gaga – Adam Driver ilustrează pasiunea care te conduce rapid de la dragoste la ură.
Ca și în alte filme ale sale, Ridley Scott fructifică decorurile naturale din Italia, desenând un amestec de cultură clasică (esențiale, aici, corurile din operele lui Puccini), decor transalpin și imagini pitorești, chiar de bufonerie. E suficient să auzim accentele actorilor pentru a înțelege că toată lumea – soți, frați, veri – se devorează reciproc, în această farsă familială. Maurizio Gucci și Patrizia par să se vampirizeze reciproc, hrănindu-se fiecare cu energia de la celălalt. Grație acestui duo actoricesc (Lady Gaga -Adam Driver), regizorul ilustrează caracterul unei femei-monstru, nesățioase în furia ei de a poseda.
Ridley Scott semnează o frescă de familie, în care excesul nu are limite. Actorii par să se elibereze de toate limitele, oferind o întruchipare (uneori, excesivă, dar niciodată dezamăgitoare) a imaginii de bling-bling, care însoțește brandul de lux.
Bazându-se pe o regie artistică luxoasă pentru a camufla lipsa evidentă de inspirație, regizorul își lasă actorii să (se) joace ca ‘diavolii’. În egală măsură, saga familială, thriller, poveste de dragoste, dar și relatarea unui incident sângeros care a zguduit Italia, House of Gucci rămâne unul dintre filmele ale cărui două ore și jumătate se scurg repede, oferind spectatorului impresia că a fost martor al unui eveniment gigantic.
Pe Mădălina o puteți găsi și aici.
Regia: Ridley Scott
Scenariul: Roberto Bentivegna, Becky Johnston
Imaginea: Darius Wolski
Montajul: Claire Simpson
Costumele: Janty Yantes
Muzica: Harry Gregson-Williams
Distribuția:
Lady Gaga – Patrizia Reggiani
Adam Driver – Maurizio Gucci
Al Pacino – Aldo Gucci
Jeremy Irons – Rodolfo Gucci
Jared Leto – Paolo Gucci
Durata: 2h37
Citiţi şi
Un alt fel de ‘cină de gală’ – The Menu
Charlie Chaplin și Oona O’Neill – o dragoste considerată imposibilă, dar care a biruit timpul
O răceală abisală – The World After Us
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.