Fotografiile dintr-o expozitie îți îndrumă neștiut pașii către o anume fotografie. Pentru a descoperi că aceasta oferă o varietate de itinerarii spre celelalte fotografii pentru vizitatorul fascinat de opera lui Horst P. Horst. Ceva te îndeamnă să reiei vizitarea expoziției încă o dată, și încă o dată, și încă o dată…
În ultima fotografie, obiectivul e focalizat pe o suprafață roșie care doar ce a fost despachetată. Oare ce e înăuntrul cutiei? Un cadou? Mâna delicată a unei femei pare a vrea să scrie cu un creion, oare ce? Urări sau mulțumiri admiratorului ei? Îmi atrage atenția brățara ei din aur cu diamante. Inima îmi bate și zâmbesc încântată. Design-ul rafinat ce ascunde un mic ceas dreptunghiular e inconfundabil. Ceasul de mână este mai mult o brățară foarte feminină. Cadranul pare mai mult o piatră prețioasă. Mă aproprii de fotografie: am intuit corect. Acum creionul poate scrie Cartier pe suprafața despachetată și roșie.
Vogue 1942, Model purtând pe mână o brățară-ceas din aur cu diamante și un inel cu safire, rubine și diamante de Cartier
© Horst Estate / Condé Nast / Prin curtoazia Bernheimer Fine Art Photography
Arte frumoase, copie digitală
Aceasta este expoziția “Fashion in Colour” la Galeria Bernheimer în München, pe Brienner Straße. Toate fotografiile expuse și semnate ale lui Horst P. Horst sunt splendide și culorile lor îmi trezesc dorința de a vedea și mai mult. Aceasta este a treia expoziție organizată de Galerie în colaborare cu Horst Estate Miami/Florida. Datorită unei reprezentări exclusive în Europa, cu excepția Marii Britanii, Galeria Bernheimer expune 28 de fotografii ale celui care a fost fotograf șef al revistei Vogue în anii 30’. Horst P. Horst e considerat decanul fotografiei de modă. Expoziția este o premieră în prezentarea fotografiei color realizate prin procesul Kodak Kodachrome introdus în 1935.
American Vogue Cover, 15 mai 1941
© Horst Estate / Condé Nast / Prin curtoazia Bernheimer Fine Art Photography
Arte frumoase, copie digitală
Pătrunzând în elegantele saloane ale Galeriei Bernheimer, vizitatorul este întâmpinat de supermodelul Muriel Maxwell purtând o broșă Trabert Hoeffer & Mauboussin (1940). De la jumătatea anilor ’30 până în anii ’40, casa americană de bijuterii Trabert Hoeffer a colaborat cu casa pariziană Mauboussin și a creat piese excepționale de bijuterie de lux.
Horst P. Horst
Muriel Maxwell, tocă de Lilly Daché
Bijuterii de Trabert și Hoeffer-Mauboussin 1940
© Horst Estate / Condé Nast / Prin curtoazia Bernheimer Fine Art Photography
Arte frumoase, copie digitală
Fotografiile expoziției par a fi fost alese pentru a pune în evidență piese de bijuterie cu diamante, rubine, safire și perle care au alcătuit dintotdeauna codul eleganței eterne.
Barbara “Babe” Cushing Mortimer Paley,
Rochie de Traina-Norell, 1946
© Horst Estate / Condé Nast / Prin curtoazia Bernheimer Fine Art Photography
Arte frumoase, copie digitală
Ele reflectă, de asemenea, revenirea unor anumite tendințe în modă și bijuterie, precum și inspirația din obiecte antice din aur (Cathrine Deneuve, 1984; Jane Fonda, 1959), broșele și podoabele de cap. Impresionante sunt brățările din aur cu pietre prețioase și podoabele de păr ale Tiffany & Company (1940) care apar în următoarea compoziție fotografică.
Ajungând la a treia fotografie, vizitatorul este cufundat într-o sursă adâncă de feminitate, delicatețe și eleganță. Cercei misterioși în formă de aripi de înger purtați de modelul Loretta Young scânteiază de sub pălăria cu boruri largi.
Horst P. Horst
Loretta Young, New York, Rochie de Falkenstein, pălărie de Lily Daché, 1941
© Horst Estate / Condé Nast / Courtesy of Bernheimer Fine Art Photography
Digital Fine Art print
Această fotografie, precum și cea înfățișând bijuterii numai din diamante, creații ale lui Harry Winston a găsit cheia expresiei feminității prin uniunea dintre bijuterie și flori roșii cu petale abundente (Rochie de Henri Bendel, bijuterie de Harry Winston, 1948). Îmbrăcămintea luxuoasă și bijuteria fină pun în valoare frumusețea modelelor.
Pentru Horst P. Horst, o femeie trebuie să stea în prim-plan în timp ce podoabele ei se lasă ghicite și căutate de cei care au curiozitatea detaliilor prețioase. Fotografia care îmi place cel mai mult e cea a lui Susann Shaw purtând șiraguri de perle ca podoabe de cap sau coliere. Horst P. Horst a fotografiat-o pe Susann Shaw la vremea la care a fost produs muzicalul “Cover Girl” cu Rita Hayworth.
Susann Shaw, 1943
© Horst Estate / Condé Nast / Prin curtoazia Bernheimer Fine Art Photography
Arte frumoase, copie digitală
Bijuteria masculină e prezentă în fotografia lui Yves Saint Laurent purtând brățări și butoni din aur la reședința sa Chateau Gabriel at Bénerville (1983).
Componenta contemporană a expoziției este accentuată de fotografii prezentând vestimentație și bijuterii de influență chinezească (Mme. Wellington Koo, 1943), indiană (Rochie de Jean Dessè, 1952) și orientală (Helen Bennett, Ansamblu de Bergdorf Goodman, bijuterie de Olga Tritt, 1939).
Fiecare fotografie este o oglindă a feminității ce mă poartă către o paletă de culori complementare bine alese, cu compoziții expresive și în special, femei frumoase. “Moda este o expresie a vremurilor. Eleganța este cu totul altceva”, era perspectiva de lucru a lui Horst P. Horst.
Plecând din galerie, două fotografii îmi rămân în minte. Una dintre ele o înfățișează din nou pe Muriel Maxwell prezentând accesorii moderne (Muriel Maxwell, Ansamblu de Sally Victor, geantă de Paul Flato, ochelari de soare de Lugene, 1939).
Cealaltă transmite secretul feminin al încrederii în sine într-o compoziție alb-negru cu brățară de aur: modelul zâmbește, lasă în urmă un fundal semnat “lacul lebedelor” și pășește elegant și încrezător înainte. (Rochie de Mollie Parnis, fundal de Marcel Vertès, 1953). O aluzie la fotografia alb-negru care are preponderență în lucrările lui Horst P. Horst. O conlucrare excelentă a albului și negrului pentru a comunica mesaje esențiale ca stil de viață.
Citiţi şi
100 de ani de la nașterea lui Marcello Mastroianni – povestea unei legende
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.