Halloween este o sărbătoare celtică, foarte veche, cu oarecare rădăcini religioase, care începând cu secolul al XIX lea s-a răspândit ajungând astăzi să fie celebrată aproape în întreaga lume. Pe parcursul vremurilor s-a pierdut întru totul caracterul și simbolistica religioasă, devenind, mai degrabă, o formă de promovare a morbidului având în centru tema morții. O sărbătoare cu strigoi, lilieci și vrăjitoare, carnavaluri și parade care s-a dezvoltat mult în timp, devenind o tradiție respectată cu strictețe în special pe continentul American. Dovleci ciopliți în chip de felinar împodobesc casele și mesele în data de 31 Octombrie. Costumele de Halloween sunt la mare căutare la sfârșitul lunii Octombrie. Măști, schelete, fantome, vrăjitoare, lilieci ce se dezlănțuiesc în toiul nopții într-un spectacol terifiant.
„A scary Halloween!” – este urarea cea mai răspândită a zilei.
Dar ce înseamnă, de fapt, toate acestea? Unde ne duc și ce ne aduc petrecerile vrăjitoarelor și ale ciudățeniilor imaginare? Noi nici nu știm ce se sărbătorește. Am preluat totul de-a gata. Deși nu conștientizăm acestea, sunt instrumente care ne controlează trăirile, emoțiile, ne invadează timpul și spațiul, ne conduc în iluzoriu, într-un cerc vicios îmbibat de fantasme care nu alt rol decât acela de ne face să cheltuim. Mesaje și reclame care țipă spre noi și ne induc în eroare „am speriat prețurile”, „reduceri înfricoșătoare” în slujba milioanelor de dolari, euro, roni… și toate monedele pământului. Idei de genul „e un bun prilej de sărbătoare pentru copii” ne duc la gândul că nu e nimic rău, că e doar un prilej de distracție… și cu toate acestea, mulți se îmbogățesc.
Halloween nu este altceva decât o imensă mașinărie publicitară care controlează o bună parte a lumii. Este un imens interes ca sărbătoarea să se extindă pe tot globul, pentru ca toată lumea să consume, de fapt. Şi nici nu e nevoie de mare reclamă. Odată ce tradiția s-a împământenit, profitul vine an de an. Este un mecanism care te face să crezi că e o zi de distracție și că servește nevoile tale, că se întâlnește cu punctele tale de interes, dar, în realitate, multe companii se îmbogățesc. Şi încep de la copii, pentru ca apoi să le controleze toată viața. Şi pe a lor și pe a urmașilor lor. Copiii sunt prinși cel mai ușor de mirajul Halloween și încă de la grădiniță sunt formați în spiritul sărbătorii. Toți copiii participă la astfel de serbări cu strigoi și vrăjitoare, de parcă ar fi incluse în programa școlară. Face deja parte din educație. E o tragedie ca un copil să nu ia parte la acest eveniment și să nu aibă costumație adecvată. Ar fi imediat marginalizat. S-ar simți copleșit de tristețe, i s-ar știrbi personalitatea. Este un abuz care se comite cu bună știință asupra personalității lor în formare. Halloween a creat o dependenţă pe care părinții sunt în incapacitatea de a o controla. Ei trebuie să scoată bani grei din portofele pentru această distracție.
Halloween afectează personalitatea, fiind, mai degrabă, un curent anti educațional, iar noi îl privim doar ca pe un banal prilej de recreere. Nu este altceva decât un prilej de maimuțăreală de pe urma căreia mulți fac profit. Costumații, accesorii, dovleci ciopliți, mâncăruri tradiționale și dulciuri specifice sărbătorii, produse fel de fel ambalate în negru și portocaliu, reclame cu mesaje clare, parcuri de distracție, case bântuite, tunelele groazei, emisiuni, povești cu fantome, filme horror, seriale… toate scot bani din buzunare. Este o industrie care crește an de an. O sărbătoare care vinde și care tinde să devină din ce în ce mai populară.
Pe Bianca o găsiți cu totul aici.
Citiţi şi
Despre farmecul burghez al discreției
Stelian Tănase – De ce nu mai vor venețienii turiști
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.