Inspirat din amintirile unei experiențe similare, Pieces of a Woman încearcă să explice, cu luciditate, cum o pierdere poate declanșa o cascadă de atrofieri. Construit natural, pe un ton intimist, cu bucăți de melodramă, filmul urmărește parcursul unui cuplu care își pierde unicul nou-născut după primele minute de viață. Kornél Mundruczó pare genul de regizor care caută mereu să provoace. E suficient să ne amintim de filmele White God (2014) – un coșmar hitchcockian despre o răscoală în masă printre toți câinii dintr-un oraș sau de Jupiter’s Mood (2017) – o parabolă fantezistă despre un refugiat sirian care are capacitatea de a zbura după ce a fost împușcat de un polițist de la Imigrări.
Majoritatea filmelor sale au fost filmate în Ungaria, dar această nouă dramă, cu scenariul lui Kata Wéber (care le-a scris și pe cele de la White God și Jupiter’s Moon), este primul său film în limba engleză, ambientat într-un oraș american nedeterminat (dar filmat în Quebec). Este o dramă emoțională teribilă, directă și uneori chinuitoare despre moartea unui copil; vedetele (Vanessa Kirby și Shia LaBeouf) regizorului beneficiază de tot timpul necesar pentru a zugrăvi durerea fără margini. Suntem inconfortabil de aproape de teritoriul lui Lars von Trier sau poate și de cel al lui Atom Egoyan.
Pieces of a Woman începe, de fapt, cu un bărbat. Sean (Shia LaBeouf) lucrează la construirea unui pod în Boston, dar în curând părăsește locul de muncă pentru a fi acasă alături de partenera sa, Martha (Vanessa Kirby). Cei doi tineri așteaptă nașterea primului lor copil. Evenimentul va avea loc acasă, dar, din păcate situația nu decurge conform planului. Majoritatea părinților, obstetricienilor și moașelor ne vor spune că nu este ceva neobișnuit. Bebelușul vine când vrea, chiar dacă moașa este deja pregătiră pentru ’nașterea de acasă’. Dar, după câteva minute tensionate, țipetele de durere ale Marthei cedează primelor strigăte ale bebelușului. Părinții sunt extaziați. Moașa înlocuitoare (Molly Parker), un substitut pentru alegerea inițială a cuplului, eliberează un oftat de ușurare. Dar momentul fericit este de scurtă durată. Ceva merge teribil de greșit și toată lumea își ține respirația în timp ce paramedicii se reped la ușa apartamentului. Kata Wéber, scenarista, și-a bazat tragedia din scriitură pe experiența pierderii copilului ei cu Mundruczó, partenerul ei (creativ) pentru peliculele White God și Jupiter’s Moon. Pentru a treia colaborare, echipa scenarist-regizor a săpat adânc, dezgropând durerea cauzată de privirile incomode și izolarea care vine odată cu pierderea unui prunc. Pieces of a Woman este puternic-dureros, mai ales atunci când explorăm acele tăceri cavernoase și analizăm o astfel de durere de neimaginat.
Devine mai puțin interesant atunci când perspectiva se întoarce către povestea din perspectiva lui Sean. Scenariul introduce o listă de verificare a comportamentului său autodistructiv, care mai completează inima poveștii. În fundalul acestei povești profund personale se află (și) un proces senzaționalizat cu privire la neglijența moașei, care, la fel ca și capriciile lui Sean, distrag atenția de la drama profundă. Multipremiata actriță Vanessa Kirby trebuie să-și supravegheze personajul care traversează un coșmar de nedescris. Așadar, Martha, ca și partenerul său, trece de la catatonic la haotic, devenind la fel de distructivă precum Sean. Nicio secundă nu pică în clișeu.
Este supărată pe Sean, pe colegii ei de serviciu, pe familia ei – în special pe mama ei, Elizabeth (Ellen Burstyn), care vorbește despre pierderea ei ca și cum ar fi fost un eșec personal și o certă pe Martha pentru că nu a acuzat-o direct pe moașă. Această tensiune conduce la confruntarea dintre mamă (supraviețuitoare a Holocaustului) și fiică, ambele îndurerate și fiecare cu idei complet diferite despre cum să depășești durerea. Tensiunea iscată din această dramă electrizantă nu poate lăsa pe nimeni indiferent. Personajul întrupat de Shia LaBeouf este un tip nervos, brut, din clasa muncitoare, care și-a atins limita de a fi stors de bani atât partenera, cât și familia acesteia. Este extrem de încăpățânat, posesiv și plin de resentimente într-un mod care te determină, în primul rând, să te întrebi cum o femeie blândă a ajuns să se îndrăgostească de el. În unele cazuri, ar putea fi ușor să ignori acuzațiile de comportament abuziv, dar pur și simplu nu este posibil în Pieces of a Woman, unde personajul lui LaBeouf acționează agresiv față de eroina încarnată de Vanessa Kirby. Diferențele de mediu și de educație se întrevăd în fiecare gest ale celor două personaje.
Într-una dintre cele mai incomode scene din film, Sean inițiază sexul atunci când Martha nu dorește. Nu obiectează în exterior, dar expresia și limbajul corpului ei par foarte nereceptive. În cele din urmă, atunci când ea acceptă, el se ridică și se năpustește, fără să mai aibă chef. Toată furia lui reprimată împotriva ei și a familiei sale îl determină apoi să-i trântescă furios, în față, o minge de yoga. Ea dezumflă cu o țigară, sfidător, mingea de yoga, lucru pe care probabil l-a folosit pentru a-și atrage o stare de calm. Și ea poate fi autodistructivă și supărată, dar lipsită de violența pe care o afișa el. Din fericire, performanța artistică a Vanessei Kirby transformă pelicula nuanțat melodramatică într-una memorabilă. În pofida unei greoaie analogii cu domeniul construcției de poduri și a unei povești din Boston, călătoria emoțională a Marthei este cea mai impresionantă. Am fi putut avea parte, în această lungă peliculă, de mai multe scene între Martha și Elizabeth sau familia ei, care include o soră (Iliza Shlesinger), cumnatul (Benny Safdie, în unele dintre puținele momente comice ale filmului) și o alunecoasă verișoară care este avocat (Sarah Snook). Prin relația uneori controversată a Marthei și Elisabetei, există chiar o scurtă explorare a traumei generaționale și a modului în care aceasta afectează capacitatea unei persoane de a se întrista. A doua jumătate a filmului este la fel de tensionată precum scena nașterii, lăsând publicul să aștepte verdictul cu respirația la gură. Deși rezultatul procesului nu va schimba ceea ce s-a întâmplat, de data aceasta, Martha poate face mai mult decât să stea neputincioasă. Ea face primii pași departe de așteptările mamei, ale partenerului și ale societății și se întristeză în felul ei.
Pieces of a Woman reprezintă un emoționant studiu asupra suferinței, analizând ruptura și reconstrucția. Deși finalul este deschis, înțelegem și mai bine faptul că iubim împreună, dar suferim în singurătăți separate.
Regia: Kornél Mundruczó
Scenariul: Kata Wéber
Imaginea: Benjamin Loeb
Montajul: Dávid Jancsó
Producător: Kevin Turen, Ashley Levinson, Aaron Ryder
Muzica: Howard Shore
Distribuția:
Vanessa Kirby – Martha
Shia LaBeouf – Sean
Ellen Burstyn – Elizabeth
Molly Parker – Eva Sarah Snook – Suzanne
Durata: 128 min
Pe Mădălina o puteți găsi și aici.
Și tu poți recomanda un film/spectacol/concert care ți-a plăcut.
Trimite-ne recenzia pe adresa office@catchy.ro.
Citiţi şi
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.