Femeile și vinul, Joseph Baca
Multă vreme, consumatorul obişnuit a fost ţinut în întuneric cu privire la enologie (ştiinţa care se ocupă cu studiul vinificaţiei). Ştiinţa vinului a fost atent păzită de un bastion masculin format din chelari rigizi, profesori morocănoşi, cu nasuri mari şi roşii, şi de cei înstăriţi. Începând, însă, cu sfârşitul anilor 80 – începutul anilor 90, industria vinului a hotărât să-şi vândă produsele abordând o strategie de piaţă mult mai cuprinzătoare.
O schemă de marketing metodică a început cu vinul uşor de înţeles. Vinăriile au început să vândă oamenilor Chardonnay, apoi Merlot, soiuri uşor de băut, cu denumiri sofisticate. Oamenii au observat, strategia de marketing s-a dovedit foarte eficientă şi consumatorii au fost daţi pe spate de vin şi de misterul lui.
Mai apoi, internetul s-a ocupat de circulaţia intensă a informaţiei, vânzările şi căutarea informaţiilor despre vin crescând exponenţial. Brusc, oamenii din toate păturile sociale au început să vorbească despre vin ca şi când ar fi fost autorităţi veritabile în domeniu.
În perioada acestei înflăcărări pentru sucul de struguri fermentat, un anumit grup s-a făcut remarcat, punând piciorul în prag şi luând cu asalt industria vinului: femeile. Ele au devenit o forţă influentă în consumul şi producţia vinului (lucru care, apropo, a întrecut berea în numărul de vânzări). Studiile arată că, în Statele Unite, femeile cumpără aproximativ 65% din vinul consumat, însă Elizabeth Tach, profesor doctor în Managementul Vinului la Universitatea Sonoma, crede că femeile din SUA acoperă până la 80% din cota de piaţă. La capătul celălalt al sticlei, afacerea restaurantelor a fost transformată de femeile din industria vinului. Până în ultimele două decenii, bucătari femei erau văzuţi rar, precum şi cumpărători de vin de sex feminin sau agenţi de vânzări. Lucrurile s-au schimbat.
Această schimbare s-a realizat pe mai multe niveluri, la scară globală. Femeile au fost mereu băutoare de vin, însă în ultimele decenii şi-au folosit creşterile de marketing pentru a crea o nişă de lideri în domeniu, după cum susţine Ann B. Matasar în „Femeile Vinului”: Impunerea Fmeilor în Industria Globală de Vin. Cartea ei este un studiu în profunzime al rolului femeilor în industria globală de vin şi al obstacolelor pe care acestea au fost nevoite să le înfrunte. În zilele noastre, femei precum Helen Turley, Susana Balbo, Merry Edwards, Eileen Crane şi Heidi Schröck, sunt printre cei mai buni producători de vin din lume. Aceste femei produc fără îndoială vinuri stelare. Ele sunt, practic, starurile rock ale industriei.
Îmbutelierea sexelor
Biologia ar putea juca un rol important în afinitatea femeilor pentru vin. Linda Bartoshuk, de la Universitatea de Medicină (Yale), a întreprins un studiu ale cărui rezultate au arătat că 25% din populaţie este alcătuită din oameni “super degustători” – persoane cu o sensibilitate a gustului mai ridicată în comparaţie cu nivelul mediu – şi că majoritatea sunt femei. În continuare, studiul demonstrează că femeile au un simţ olfactiv mult mai dezvoltat decât bărbaţii, astfel încât pot distinge mirosurile mai bine. Deşi studiul lui Bartoshuk este controversat, reuşeşte, totuşi, să clarifice rolul dominant al femeilor în industrie. Alţi experţi sunt de o cu totul altă părere, considerând că femeile sunt, pur şi simplu, mult mai orientate către detalii şi se pricep mai bine la exprimarea gândurilor proprii despre vin.
Diferenţele cu privire la felul în care femeile şi bărbaţii se raportează la vin nu se opresc aici. Conform lui Leslie Sbrocco, autoarea cărţii „Vin pentru Femei”, producătorii au adoptat noi metode de vânzare a produselor, deoarece sexele relaţionează cu vinul în feluri total diferite. Bărbaţii tratează vinurile vechi precum trofee, bazându-şi achiziţiile pe scoruri înalte şi nume mari. Femeile sunt mult mai practice. Gustul şi preţul influenţează mult deciziile lor. De asemenea, femeilor le place aspectul social al vinului, împărtăşindu-l cu prietenii şi combinându-l cu mâncăruri – şi limbajul lor de marketing reflectă acest lucru.
Megan Clemans, o reprezentantă a Buticului de Vinuri din New Mexico, este de acord cu Sobrocco. Ea susţine că, faţă de momentul în care a intrat ea in contact cu lumea vinului, accentul s-a mutat astăzi de la bărbaţi bogaţi către femei din toate păturile sociale. În prezent, dacă intri într-un magazin de vinuri, pomeneşte Clemans, vei observa că brand-urile au fost feminizate atât ca aspect, cât şi din punct de vedere al profilului de gust.
Jessie Griego de la Fiasco Fine Wine a fost, de asemenea, martora unor schimbări importante. “Crescând în New Mexico, în industria mâncărurilor şi a băuturilor, am văzut transformarea a ceea ce era înainte o industrie exclusiv masculină într-una care îmbrăţişează talentele şi gusturile femeilor”, susţine ea. „În trecut, mulţi agenţi de vânzare femei obişnuiau să se folosească de sexualitatea lor ca să vândă….însă nu mai este cazul. Astăzi rafinamentul gustului feminin este recunoscut.”
Industria vinului din New Mexico înfloreşte cu femei informate care au schimbat peisajul. Printre ele se numără Holly Penland din Quarters Wine Shops, o nou venită care a avut un impact serios asupra industriei locale, Patty Anderson din Anderson Valley Vineyards; Kathy Lovin de la The Vineyard Express; Lori-Anne Castillo din Winemark; Mary Gronewold de la Marcello’s Chop House, etc.
Timpul, minţile şi muşchii pe care toate aceste femei le-au implicat în promovarea industriei vinului din Albuquerque sunt incomensurabile. Asemenea unui vin bun, care evoluează constant, potenţialul acestor femei care au revoluţionat industria vinului este nelimitat.
Treptat, femeile îşi dovedesc puterea de creaţie şi forţa extraordinară de transformare a sinelui şi-a lucrurilor cu care intră în contact, topind barierele trasate de-o societate masculină şi schimbând, puţin câte puţin, lumea în care intră.
Citiţi şi
Zavaidoc: iubire și muzică în anul 1923. Un roman insolit, semnat de Doina Ruști
UMOR! Lucruri care sunt diferite în Europa (după americani)
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.