Vă văd zâmbind, domnilor mai tradiționaliști, așa! Ați citit titlul, e 8 martie, gândul vă duce deja la cadouri, la ce vor femeile… femeile vor bani, femeile sunt cheltuitoare, femeile n-au simțul banilor, femeile câștigă mai puțin, femeile se pricep să cheltuiască banii altora, femeile te pot face milionar numai dacă ai fost înainte de a le cunoaște miliardar, femeile și banii, un fel de baba (scuzați, dar încă mai sunt două “babe”, azi și mâine) și mitraliera. Bărbații mai copți la minte înțeleg de îndată că nu e nimic de ironizat în această alăturare și își scot cu respect pălăria. Femeile din familiile lor, soții și mame, au gestionat excelent bugetul mixt, au făcut și economii, au crescut copii care se descurcă la rândul lor bine. Iar milenialii știu destule mileniale care câștigă mai bine decât ei și care își gestionează vizibil eficient resursele financiare. Așa că zâmbesc diferit de celelalte categorii și nu se avântă cu prejudecățile pe scări.
Ei, bine, pentru că azi e 8 martie și este, printre altele, și despre niște bani de cheltuială pentru a exprima sentimentele față de femeile din viața noastră, mai simbolic sau mai consistent, e timpul pentru o recunoaștere publică a rolului de model jucat de una dintre ele în copilărie sau adolescență (mamă, bunică, mătușă, soră, vecină sau cine ar mai fi putut fi) tocmai în legătură cu banii. Ceva care nu costă decât o aducere aminte și un mulțumesc. Adresat femeii căreia îi datorați priceperea de a vă face un buget, de a prioritiza nevoile și struni dorințele, de a economisi, de a nu intra în buclucuri legate de bani. Femeia care, cu alte cuvinte, s-a ocupat și de educația voastră financiară…
Cum stăm cu educația financiară
Stăm pe ultimul loc – românii sunt cei mai puțin educați cetățeni din UE. În articolul “Toată educația de care aș fi avut nevoie“, educația finaciară e la loc de cinste: “Dacă am fi ştiut mai multe despre finanţe (…), am fi evitat dezastrele care devin vieţile noastre predate Zeului-Ban. Dar nu ştim, pentru că nu am învăţat niciodată aşa ceva.” Un lucru bun s-a întâmplat însă în 2018. BCR, cu sprijinul profesorilor de educație financiară din Școala de Bani* și a partenerilor din cele 59 de locații din țară, au reușit să înscrie România în Cartea Recordurilor, pentru cea mai mare lecție de educație financiară din lume. Astfel, cu ocazia Zilei Internaționale a Economisirii, 13.230 de români din toate colțurile țării și-au insușit cunoștințe financiare.
Dar BCR nu s-a oprit acolo, cu o floare, oricât de mare, nu vine dezghețarea financiară. Și în martie 2019, campania #EAsuntEU devine un excelent prilej de a demitiza percepțiile negative despre femei și bani.
Noi, BCR, credem cu tărie că România are nevoie de mai multe modele în educație. Pentru că drumul spre prosperitate și spre independență financiară trece prin educație.
Cu o mass media care promovează generos non-valori, misiunea mamelor de a face opoziție credibilă ca model pentru fiicele lor devine tot mai grea. De aceea o astfel de campanie le face dreptate, le susține, le pune în lumină și le aduce recunoaștere publică. O contrapondere absolut necesară. MULȚUMESC ul care atinge sufletul, șterge pe loc amintirile despre cât de greu a fost uneori să crești unul sau mai mulți copii.
#EAsuntEU…
Mame, angajate ale BCR, au devenit profesoare la Școala de Bani, și alături de fiicele lor, protagonistele campaniei #EAsuntEU, campanie menită să mai statueze odată rolul de model al mamelor. Le puteți vedea împreună în filmulețul de mai jos, naturale, frumoase, răspunzând la întrebări care le fac pe fiice să-și exprime recunoștința pentru ce-au primit și pe mamă să se uite și mai mândre la fiicele lor.
Și acum, povestea mea
În copilăria mea, nu mama a fost exemplul de bună purtare cu banii. Mama mea n-a știut vreodată să-i stăpânească, au stăpânit-o ei, iar toți ceilalți din familie am tras ponoasele. Când aveam de toate, când n-aveam nimic. Până când bunica din partea mamei a luat hotărârea că așa nu se mai poate. M-a rechiziționat, mama nu s-a prea opus, tata, nici atât. Aveam 6 ani. Urma să merg la școală și ea a socotit că nu mai putea continua acest roller coaster financiar. Aveam nevoie de stabilitate mai mult decât să trăiesc la oraș, când mai bine, când mai rău. Și azi, am 37 de ani, cred că a făcut cea mai bună alegere pentru mine. Prima care îmi vine în minte când mă mai tentează o cumpărătură fără rost e bunica. O femeie harnică, foarte organizată, așa am perceput-o de copil, îmi dădea o siguranță grozavă, când spunea ea că ceva se va întâmpla, mă culcam liniștită, foarte chibzuită cu banii. Îi muncea, îi iubea pentru că-i permiteau s-o ducem decent și nu eram de râsul satului, îi respecta, pentru ea n-au fost vreodată ochiul dracului, îi cheltuia când era de cheltuit, avea și pentru zile negre, nu trebuia să ceară, să se împrumute, să îi fie rușine. Când își cumpăra ceva nou, din dulapul ei pleca hăinuța veche, curată, călcată, spre cineva mai nevoiaș. Și n-o citise pe Marie Kondo… Așa sunt și eu azi. Câștig bine, nu mă tem de sărăcie, dar nu pot să nu economisesc. Îmi dă sentimentul de siguranță pe care îl simțeam la bunica. Unde lucrez, coordonez un colectiv de tineri la început de drum, de 22-25 de ani. Atât pot să vă spun, 2-3 zile după ce au primit salariul îi aud plângându-se că nu mai au bani… Mulțumesc, Bunica! Mulțumesc și mamei (deși EA nu sunt EU), și tatălui meu, că ei m-au făcut. Lor, câteodată, le mai trimit bani… Bunica și astăzi are. 🙂 #EAsuntEU!
Care-i povestea ta?
Dacă tu și mama ta sau tu și fiica ta (mă adresez tuturor mamelor și fiicelor din campania noastră Noua generație a femeilor fără vârstă) ați primi azi aceleași întrebări, cum ați răspunde? Ai pentru ce să-i mulțumești mamei tale? Dacă da, fă-o public, spune povestea!
Intră pe site-ul campaniei #EAsuntEU dând click AICI.
Așa vom împușca cel puțin doi iepuri. 🙂 Mama ta va fi topită de această mărturisire, iar BCR o va converti în ajutor pentru ca tuturor să ne fie într-un viitor cât mai apropiat mai bine și să scăpăm de umilitorul loc ultim la un gen indispensabil de educație.
MISIUNEA CAMPANIEI BCR
Pentru fiecare mesaj postat pe Facebook, în care este prezentată povestea de educație financiară pe care ți-o amintești de la mama, și care conține hashtag-ul #EAsuntEU noi, BCR, donăm 1 Euro către Teach for Romania**.
Vă mulțumim și să vă bucurați una de alta, mamă și fiică, azi și mereu!
***
*Școala de Bani “deschisă” în 2017 este un program de educație financiară inițiat de BCR, care își propune să le vorbească românilor de toate vârstele despre cum își pot îndeplini visurile prin administrarea cât mai eficientă a bugetului personal. Programul național reunește în prezent 200.000 de români, care au absolvit cursurile gratuite oferite de către BCR. În 2018, 110.000 de cursanți ai Școlii de Bani au aflat cum să-și gestioneze mai bine bugetul personal și cum să ia decizii financiare mai bune printr-o planificare corectă. Cursurile au avut loc în sucursalele BCR (10.000 de adulți participanți), la sediile companiilor (20.000 de participanți), în universități, licee și școli (40.000 de participanți), în FliP – camionul de educație financiară pe Roți (10.000 de copii participanți) și în grădinițe (30.000 de preșcolari participanți).
**Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, parte din rețeaua globală Teach for All, care caută și pregătește oameni valoroși, cu sau fără experiență anterioară de predare, pentru a deveni profesori în învățământul de stat, pentru copiii din medii vulnerabile.
Citiţi şi
Zavaidoc: iubire și muzică în anul 1923. Un roman insolit, semnat de Doina Ruști
Cred că sunt pregatită să ies din anonimat și să îmi trec numele la sfârșitul poveștii
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.