„Moda e efemeră, periculoasă şi nedreaptă”, spunea Karl Lagerfeld, directorul de creaţie al casei de modă Chanel şi unul dintre cei mai intransigenţi şi talentaţi designeri. Cine a încercat să găsească nişte pantaloni mai mari din ultima colecţie sau un tricou care să nu fie XS sau S, ştie bine că moda e nedreaptă. Croită după standarde greu de atins de femeile care nu defilează pe podium, ea vinde iluzii şi naşte frustrări. Alteori însă, creează mişcări de rezistenţă, cum e fatshion (termen născut prin unirea cuvintelor fat şi fashion). Bloggeriţe ceva mai plinuţe, ignorate de creatorii de modă, vor să demonstreze că poţi fi şic şi cu câteva kilograme în plus, aşa că au creat comunităţi online dedicate fatshion-ului.
Sătule să fie considerate cliente de mâna a treia atunci când intră într-un magazin, criticate, ironizate sau ignorate din cauza greutăţii, ele postează fotografii cu ţinutele pe care le îmbracă zi de zi. E un mod de protest, dar şi sursă de inspiraţie pentru cele care s-au săturat să poată alege doar din rochii cu croială tip sac, de obicei negre sau gri. Pentru unele e o modalitate mai ieftină de terapie, pentru că laudele le ajută să se simtă mai bine cu propriul corp şi să se accepte. Altele vor să schimbe percepţia cuvântului „grasă”, pe care îl simt ca pe un stigmat. Nu ştiu însă dacă acelaşi lucru se întâmplă şi în cabinetul doctorului, nu doar în cabina de modă. Adevărul este că aproape nimeni nu vorbeşte de problemele de sănătate asociate cu greutatea, fie că e sub sau peste limită. Nici designerii, nici adeptele curentului fatshion.
Dar pot moda şi kilogramele acceptate aproape cu trufie să meargă mână în mână? „Deseori ni se spune că dacă ai depăşit o anume mărime ar trebui să cauţi haine care să te facă să arăţi mai slabă şi să ascunzi defectele corpului. La naiba cu toate sfaturile! Sunt GRASĂ! Îmi plac hainele frumoase şi nu mă ascund de nimeni”, mărturisea aproape furioasă Diane Dennis, proprietara blogului Fat Girls Like Nice Clothes Too. La fel crede şi Meg Pronko, o altă bloggeriţă din Olanda: „Resping ideea că, dacă eşti grasă, eşti condamnată să te îmbraci urât.” Ele susţin că, din momentul în care au început să încerce să se accepte aşa cum sunt, comunitatea creată în jurul lor – fie doar şi online – a anulat din sentimentul de izolare pe care-l simţeau deseori, fie că intrau într-un magazin, fie că răsfoiau o revistă sau se uitau la reclame. Pe lângă modă, şi publicitatea discriminează şi răneşte. Un exemplu este reclama de mai sus, care le aminteşte femeilor din Brazilia că până şi un iaurt are destule calorii…
Citiţi şi
De ce și-ar face cineva implant de păr – convingeri, pe bune!
Să lăsăm femeile frumoase bărbaților fără imaginație
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.