Înghesuială, muzică clasică cu orchestră fremătând de emoţie şi mândrie, nervi pe motiv de casă închisă, frustrări pe teme date de cine-concertul considerat eveniment special, bucurii pentru cei care au putut fi în sala Operei Maghiare din Cluj, într-o seară subit încălzită de iunie – aşa s-ar rezuma pe scurt seara proiecţiei filmului mut al lui Michael Curtiz, Escortata. Că bine, ar zice cârcotașii, nici măcar n-a fost Casablanca, e drept. A fost o peliculă filmată de evreul maghiar Curtiz, pe atunci Mihály Kertés, chiar în Cluj. Motiv de înghesuială a clujenilor la Opera Maghiară. Nu de alta, dar şi la proiecţia teaserului filmului, de la lansarea TIFF, clujenii s-au transformat brusc în copii la iarmaroc şi din public auzeai nu tocmai răzleţ: „Niii, ăsta-i Bastionul! Catedrala! Asta e Clinicilor??”. Aplauze.
Pelicula realizată în Cluj acum 101 ani este cu atât mai interesantă cu cât în ea apare una dintre legendele teatrului maghiar de secol XIX, Mari Jazsai, fiica unui tâmplar, aleanul soldaţilor pe front în primul Război Mondial ajunsă divă. Şi încă ce divă! Nu că ar fi fost o frumuseţe după vreun standard. Nu era. Cu toate acestea a rămas în memoria oamenilor, a frânt inimi şi încă mai umple sălile de cinematograf, ori de teatre pe unde chipul ei mai poate fi văzut. Dar despre ea, promit să vă povestesc într-un alt material.
Despre filmul mut, Escortata sunt puţine lucruri de spus totuşi, deşi are o istorie aparte. Înainte să ajungă la Hollywood şi să devină Michael Curtiz, Mihály Kertés a turnat aproximativ 22 de filme în Europa. Cert este că foarte puţine dintre acestea s-au păstrat. Despre Escortata nu se mai ştia nimic, până în urmă cu şapte ani când a fost găsită din greşeală în subsolurile Institutului Maghiar din New York. Aşa s-a descoperit, că prin 1914-1915, Clujul era un soi de Hollywood al Transilvaniei sub bagheta lui Kertes şi a altor frumoşi nebuni, îndrăgostiţi de cinematograf, minunea erei lor. Aşa, clujenii au ocazia să îşi revadă oraşul aşa cum aproape l-au pierdut. Şi l-au revăzut pe acorduri muzicale clasice, în interpretarea orchestrei Operei Maghiare din Cluj.
Puteți urmări o scurtă prezentare a filmului Escortata.
Omul-film și răscolitoarea sa poveste de viață
Michel Curtiz este omul care a revoluţionat lumea filmului după cum revoluționară i-a fost și viața și fără astâmpăr destinul. După Casablanca, cinematograful şi filmul n-au mai fost aceleaşi. Cel puţin la nivel vizual după cum spun criticii. Ca regizor, cu Casablanca a câștigat Oscarul pentru ”Best picture”, în 1943, dar înainte a avut alte trei filme nominalizate la Oscar, înainte de Casablanca. Doar în Statele Unite a realizat peste 100 de filme. Iată de unde și înghesuiala clujenilor la ineditul Escortata.
In filmele lui Curtiz, camera de filmat se identifică cu ochiul personajelor, pe care le leagă de mediul înconjurător, iar acesta la rândul său devine marcă a destinului personajelor. El a creat imagini dramatice, profunde, neobișnuite pe care le-a obținut punând camera de filmat în unghiuri inedite și poziții complexe și astfel personajele deveneau mai degrabă obiecte decât ființe vii, un stil pur vizual, cu construcție atipică de lumini și umbre. Ca viața lui, aș îndrăzni a spune. Mihály Kertés se salvează din Europa la timp, înainte ca nazismul să devină o putere și să îl arunce în lagăr (ajunge în SUA în 1926, după ce statul maghiar naționalizează industria de film, în perioada scurtă cât Ungaria a fost republică sovietică, imediat după Primul Război Mondial). În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, sora lui își va pierde întreaga familie, în Auschwitz.
Din prima căsătorie, cu actița Lucy Doraine, va avea o fiică. Dar căsătoria durează doar opt ani și se va încheia în 1923. În 1925 se recăsătorește cu Lili Damita, o frumoasă actriță și cântăreață franțuzoaică. După un an divorțează. Gurile rele spun că la plecarea sa în Statele Unite a lăsat în urmă cel puțin o fiică și un fiu nelegitimi, pe care, se pare nu i-a recunoscut niciodată.
Kertesz își schimbă numele în Michael Curtiz în America, se recăsătorește în 1929 cu Bess Meredyth o actriță și scriitoare de scenarii de film, pe al cărui fiu dintr-o căsătorie anterioară, îl și adoptă. A fost o relație dificilă din pricina numeroaselor relații extraconjugale ale lui Curtiz. Cei doi au rămas căsătoriți până în 1961, cu puțin timp înainte de moartea lui Curtiz survenită ca urmare a unui cancer în 1962.
Pasional și fără odihnă, direct și de multe ori atât de fără menajamente în exprimare încât trecea drept arogant, Curtiz a fost cu siguranță omul pe care nu-l putea nimeni ignora. N-a reușit niciodată să învețe suficient limba engleză, motiv pentru care a rămas de pomină printre actori cu cel puțin una dintre solicitărilesale, devenită și titlu de carte biografică: ”Aduceți-mi caii goi!”, când de fapt ar fi vrut să spună să i se aducă patrupedele fără călăreți. N-a fost omul iubit de colegi. Nu obișnuia să respecte prea mult actorii și nici cameramanii. Deseori spunea tranșant: ”interpretarea e doar jumătate din marea treabă. Cealaltă jumătate ar trebui să fie talent și abilități”. Cel mai adesea își îndrepta mânia împotriva subordonaților care adeseori se plângeau că ”parcă ar fi parte din oțelul din care sunt făcute părți ale camerei de filmat”. Unul dintre actorii săi favoriți prin respectul pe care i l-a acordat a fost Ingrid Bergman, cu toate că pe Bette Davis se pare n-a putut-o înghiți deși au lucrat împreună cinci filme chiar și după ce i-a aplicat neaoș în timpul filmărilor pentru ”The Cabin in the Cotton”: ”curva dracului, asexuată și bună de nimic”. Gurile rele spun că aceasta nu i-ar fi cedat, lucru care l-ar fi înfuriat la culme pe Curtiz, însă acestea rămân doar vorbe de culise deocamdată.
Și dacă n-a reușit să învețe suficient engleza niciodată, a reușit în schimb să-și fabrice o biografie. Adeseori spunea despre sine că a fugit de-acasă de tânăr pentru a se alătura circului și că a făcut parte din echipa olimpică a Ungariei, dar și că s-ar fi născut în 24 decembrie. Biografii săi au avut de furcă o vreme pentru a demonstra că de fapt, a fost un copil din burghezia maghiară de etnie evreiască din Budapesta sfârșitului anilor 1880, un copil absolut obișnuit și care a urmat cuminte cursurile Academiei Regale de Teatru din Budapesta. Rămâne incomplet elucidată totuși data nașterii sale. La fel, rămâne o dispută și data exactă a sosirii sale în America. Pivot sigur al vieții sale, în pofida tuturor deziluziilor și a separării temporare survenită la un moment dat în cuplu, Bess, cea de-a treia soție, va rămâne alături de el până la capăt, susținându-l în munca lui, fiindu-i apropiată, sfătuindu-l în abordarea scenariilor și chiar, iubindu-l căci altminteri ce sens ar fi avut toate cele de dinainte.
Citiţi şi
5 jocuri de iarnă pentru copii benefice și pentru adulți
De obicei, 1 decembrie e despre România
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.