Are Madonna Louise Veronica Ciccone ceva din firea demonului goethean? Într-o primă instanță, cred că nimeni n-ar fi dispus să lege o punte între Goethe și Madonna. Subiectul ar părea mult prea ridicol, însă de personajul ăsta “blonde ambition” se pot lega multe teorii. Primul lucru izbitor este metamorfoza răului. Ambele personaje, atât diavolul, cât și Madonna au fost forțe destul de umile la început, pe care bătrânul “Dumneze” le folosea pentru a-l ține pe om treaz, iar mai târziu au devenit ușor… „independente”.
Demonul goethean este cuceritor, fascinant, creativ, divinator, contradictoriu, inconsecvent, complăcându-se în imposibil, în ritm vehement de viață. Este și fire creatoare, și distrugătoare. Ajunge aproape de perfecțiune și fascinează chiar mai tare decât Dumnezeu. Bine, este greu de spus dacă Madonna ajunge acolo, însă este fascinant blocajul ei în tinerețe. Trăiește în postura unui personaj cam plat într-un tablou dantesc, unde toată lumea din jurul ei îmbătrânește, suferă și se usucă, iar ea rămâne neschimbată.
Interview Magazine 2014, fotografie Mert & Marcus Piggott
Madonna ar trebui să se afle într-o lentă scădere de energie, motivată probabil și de vârstă, ar spune gurile rele. Însă, pare mai degrabă că folosește emanciparea și, totodată, eliberarea în sens social, dar chiar mai important, în sens sexual, pentru a-și căpăta și, totodată, pentru a-și păstra energia vitală.
Primul ménage à trois a fost făcut în Eden. În grădină, nu erau numai două prezenţe, erau trei, nesfânta treime originară sau întâiul triunghi sexual – Şarpele, Adam şi Eva. Tentaţia mărului a constituit primul adulter şi Adam a gustat din plin, până i-a stat în gât. De aici au moştenit toţi bărbaţii de la Adam încoace, faimosul „măr al lui Adam”. Astfel, a început monogamia şi de aici o lungă istorie în care cuplurile s-au învinovăţit reciproc şi n-au mai avut parte de un tablou cu o petrecere privată doar în trei, pentru ca a devenit un subiect tabu. Cu alte cuvinte, ménage-ul à trois a fost, de fapt, păcatul originar, iar şarpele, având prestigiul vicleniei, a căpătat un statut socio-sexual dominant faţă de Adam şi Eva.
Interview Magazine 2014, fotografie Mert & Marcus Piggott
Ménage-ul à trois între Diavol, Adam şi Eva a fost un „Devil’s threesome” (din engleză, triunghiul diavolului), un triunghi perfect. De exemplu, triunghiul are proprietatea de a amplifica energia şi de a o îndrepta spre cel care se află în vârful acestuia. Triunghiul cu vârful în sus reprezintă erosul masculin şi canalizează toată energia din timpul actului sexual în trupul bărbatului dominant, iar triunghiul cu vârful în jos, erosul feminin. De obicei, într-un ménage à trois femeia este cea care transformă toată tensiunea din timpul ritualului în ceva folositor pentru trupul ei și, de obicei, acel „ceva folositor” îi încetineşte îmbătrânirea. Uitaţi-vă la Eva care a trăit câteva sute de ani sau, și mai bine, la Diavolul care a fost în cârdăşie cu Eva şi a tras toate foloasele de pe urma nesfintei treimi. Acesta trăieşte şi astăzi.
Madonna, fotografie Steven Klein, W Magazine 2009
Acest tip de Evă vicleană sau de Diavol îl vedem astăzi în Madonna Louise Veronica Ciccone. Efectele „nesfintei treimi” funcţionează asupra ei. Este vampa absolută, fără cusur în sexualitate şi care are ceva „nepuritan” dintr-o vrăjitoare din Salem, vulgaritate, imortalitate/imoralitate şi, totodată, aplomb.
În Evul Mediu, femeile care simulau iubirea conjugală erau numite vrăjitoare și arse pe rug. Este bine recunoscut faptul că magia neagră era practicată atât de bărbați (magi), cât și de femei (vrăjitoare). Dar, bineînțeles, că printr-un soi de misoginie dobândită vremelnic, făptura malefică era îndeosebi, femeia, și nu bărbatul, mai ales în lumea creștină. Pactul cu diavolul nu putea fi făcut decât de femei, probabil că teoria aceasta misogină se referă la prima legătură din Eden când a venit șarpele la Eva. Ceea ce reprezintă un interes, este faptul că majoritatea dintre victimele arse pe rug au fost acuzate de vrăjitorie ori pentru că erau prea urâte. Cu privire la urâțenia lor, unii credeau că în timpul Sabatului infernal vrăjitoarele ar fi fost în stare să se transforme în creaturi cu forme îmbietoare, dar mereu însemnate cu trăsături nedefinite care le scot la iveală urâțenia interioară. Sabatul poate echivala aici cu spectacolele oferite de Madonna.
Patrizia Bettella, în lucrarea The Ugly Woman, distinge trei ipostaze ale femeilor urâte, care sunt, totuși, cumva atrăgătoare sexual pentru bărbați. Una dintre cele trei ipostaze este cea a “bătrânei”, de care se pare că Madonna vrea să se îndepărteze. Femeile bătrâne sunt simbol al decăderii fizice și morale. Contrastează cu elogiul canonic al tinereții ca emblemă a frumuseții și purității. Madonna nu a declarat niciodată că vrea să fie o femeie frumoasă, însă cu siguranță vrea să fie o femeie feroce. În perioada barocă, imperfecțiunile femeii sunt reevaluate și sunt percepute ca elemente de atracție.
Madonna, fotografie Steven Klein, W Magazine 2009
Madonna debutează în anii ‘80 într-o societate neînvăţată cu imaginea ei curajoasă. Albumul „Like a virgin” şi melodia ei „Like a prayer” reuşesc să provoace multe polemici şi societatea o vede mai mult ca pe o „vrăjitoare” care promovează promiscuitatea sexuală. Întocmai ca între anii 1692 şi 1693, în Massachusetts unde majoritatea oamenilor erau puritani şi revoltaţi împotriva unor femei care nu mergeau la biserică, se îmbrăcau altfel şi se culcau cu câte doi bărbaţi deodată. Societatea puritană le-a numit vrăjitoare și le-a ars pe rug. Totodată, în lumea creștină, Tertulian ne amintește că “după Scripturi, ademenirile frumuseții se îngemănează cu prostituarea trupului.”
M-au făcut, însă, curios ultimele două relaţii ale Madonnei cu Jesus Luz şi Brahim Zaibat. Este fascinantă etimologia numelor celor trei personaje. Se presupune că Madonna a fost într-un “devil’s threesome” sau într-un ménage à trois cu Jesus şi Brahim, care împreună au vârsta acesteia (56 de ani).
Începem cu primul prenume al Madonnei care vine din italiană şi se referă direct la numele Maicii Domnului, Fecioara Maria şi este personificarea perfecţiunii şi, totodată, semnifică şi tipul femeii care simulează nevinovăţia, tipic Madonnei. Următorul punct din acest triunghi este Jesus Luz, nume dat de tatăl său, care dorea ca fiul său să poare numele lui Iisus Hristos, iar interesant este că numele său de familie, „Luz” ar înseamna ,,lumină” în portugheză sau spaniolă, deci corelate ar însemna un mesia luminat, conducătorul luminat al lumii.
Ultimul punct din triunghi este Brahim Zaibat. Brahim este o prescurtare a lui Ibrahim, în română Avraam. Avraam înseamnă conducătorul popoarelor sau tatăl popoarelor. Deci, Madonna are de-a face cu doi mari conducători ai lumii, cel puţin etimologic vorbind. Îi domină şi le devorează energia, ea fiind în vârful piramidei. Astfel, are un statut socio-sexual dominant faţă de iubiţii ei.
Madonna îşi reglează tensiunile energetice prin sex. Este vârful atârnat în jos al triunghiului fatal dintre ea şi cei doi bărbaţi. Este un fel de dictator sexual în tot acest ménage à trois sau relaţie erotică în trei. A susţinut mereu ideea de control sexual, dar a creat, totodată, iluzia disponibilităţii sexuale.
Madonna, fotografie Steven Klein, W Magazine 2009
Madonna are ceva din trăsăturile personajelor femei din filmul Volver al lui Almodovar. O putem privi din perspectiva uneia dintre teoriile feministe clasice care surprinde “asasinarea” simbolică a masculului cu pretenții dominante. Personajele feminine din Volver nu renunță la viața lor sexuală, pur și simplu femeile sunt ființe complete, o condiție pe care am fost obișnuiți s-o acordăm, din păcate, doar bărbaților. (Cronică de film, Femeile lui Almodovar, Silviu Mihai în România Literară) Însă, i-a iubit Madonna pe cei doi dintre mulții bărbați din viața ei?
Citiţi şi
Despre droguri și ravagiile pe care le fac
Madonna: „Sunt propriul meu experiment. Sunt propria mea operă de artă”.
Reverență, Majestatea Voastră!
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.