Aparent un film relaxant, bine realizat, cu un personaj principal efervescent, Enola Holmes, devine o propunere demnă de vizionat, valabilă pentru toate vârstele. Bazată pe seria pentru tineret a celebrei Nancy Springer, pelicula este destul de recentă în catalogul platformei Netflix și caută să reinventeaze în mod strălucit franciza Sherlock Holmes. Bineînțeles, fanii faimosului Holmes vor fi cei mai încântați să urmărească noianul de mistere și indicii de urmat. Așadar, Enola Holmes aduce în prim-plan multă aventură, personaje bine întrupate de o pleiadă de actori talentați și nu în ultimul rând, avem parte de o atmosferă specială și un sfârșit care aduce un mic twist/o schimbare bruscă și ne lasă cu speranțe.
Regizat de Harry Bradbeer, pe baza unui scenariu scris de Jack Thorne, Enola Holmes se concentrează pe viața celei mai tinere membre din familia Holmes (interpretată de charismatica Millie Bobby Brown), urmărind călătoria ei pentru a se reuni cu mama ei dispărută, în vreme ce își consolidează propriul sentiment de libertate. Pe toată durata filmului, Millie Bobby Brown este actrița care, prin charisma și energia ei, a reușit să întrețină atmosfera, în marea parte, singură. Deși conține mai toate elementele seriilor clasice (de mister) Holmes, recenta producție adaugă o nouă întorsătură, concentrându-se și pe activismul social feminin. De la început până la sfârșit, filmul creează – cu succes – o lume care plasează o eroină puternică în centrul scenei, oferind o lecție atemporală despre forța feminină. Având un nume ușor bizar (dacă este citit invers, traducerea ar însemna „singură”), Enola a fost crescută în așa fel încât să se poată descurca fără ajutorul mamei sale Eudoria (portretizată de uimitoarea Helena Bonham Carter) și să devină o femeie deschisă la minte. Respingând un stil de viață patriarhal, tânăra nu este deloc interesată să se comporte ca o doamnă de modă veche. În schimb, își petrece zilele studiind literatură, istorie, științe, jucând tenis sau trăgând cu arcul și – cel mai interesant – practicând jiu-jitsu. Enola (simpatica Millie Bobby Brown) folosește în mod regulat artele marțiale și antrenamentele de luptă pentru a doborî oamenii care o atacă, inclusiv cei care mânuiesc arme (cuțite și puști).
Principalul conflict apare când, de ziua ei, la împlinirea celor șaisprezece ani, Enola se trezește cu vestea dispariției subite a mamei sale. Bunăoară, în anul 1884, Marea Britanie era o lume în pragul schimbării. În dimineața zilei în care urmează să împlinească șaisprezece ani, Enola Holmes (Millie Bobby Brown) descoperă că mama ei (Helena Bonham Carter) a dispărut, lăsând în urmă o mulțime de cadouri, dar niciun indiciu referitor la destinația sau motivul plecării. Rămasă fără suport parental, tânăra este froțată să se reîntâlnească cu frații ei Sherlock (minunatul Henry Cavill) și Mycroft (șarmantul Sam Claflin) după zece ani. Însă, în timp ce Sherlock pare să aprecieze mintea ascuțită a surorii sale mai mici și comportamentul îndrăzneț, Mycroft este uimit de cât de neîngrijită a devenit ea și insistă să o trimită la o școală de studii superioare pentru a o transforma într-o «doamnă adevărată».
Cei doi frați mai mari nu doresc să se rupă de tradiție și decid să-și trimită sora mai mică la un internat, unde ei se așteaptă ca ea să învețe să devină o doamnă în buna tradiție victoriană. Urmând sfatul mamei ei, de a nu fi „influențată de alte persoane – în special bărbați”, Enola refuză să cedeze planului fraților ei. Așadar, după ce găsește un set de indicii lăsate în urmă de mama ei, Enola, pricepută la descifrarea codurilor și a puzzle-urilor de cuvinte, promite să rezolve misterul dispariției inexplicabile a mamei sale. De-a lungul călătoriei, ajunge să fie implicată într-un mister care are legătură cu un tânăr lord (Louis Partridge) fugit de acasă și devine ea însăși o superdetectivă, depășindu-și celebrul frate, pe măsură ce descoperă o conspirație care amenință să schimbe cursul istoriei. Hălăduind pe străzile Londrei, Enola dă peste un alt mister: tentativa de omor a tânărului viconte Tewkesbury (frumușelul Louis Partridge). Filmul continuă să provoace: schimbă rolurile de gen prin îmbinarea poveștilor sale, deoarece Enola trebuie să încerce să-l salveze constant pe vicontele Tewkesbury de misteriosul răufăcător Linthorn (Burn Gorman), folosindu-și abilitățile de jiu-jitsu și provocând explozii chimice. Evident, se naște și o idilă între Enola și junele viconte Tewkesbury. Și, deși această relație are un indiciu de romantism, nu umbrește niciodată accentul principal al poveștii. Practic, filmul se străduiește să demonstreze că femeile sunt la fel de capabile – dacă nu mai mult – decât bărbații, cărora li se acordă de fapt libertatea de a-și alege drumurile în societatea britanică din secolul al XIX-lea. Prin teme feministe recurente și un rol feminin puternic, regizorul Bradbeer oferă o portretizare nefiltrată a unei tinere care sfidează normele din secolul al XIX-lea. Asta în timp ce mai toți regizorii au încercat să reactualizeze filme de epocă, transformându-le în filme de acțiune modernizate, Bradbeer excelează în descrierea unei tinere eroine, echilibrând corect zburdălnicia și ferocitatea personajului Enola.
Narațiunea cinematografică – în special umorul intrinsec – contribuie la personalitatea atipică, dar simpatică a protagonistei. În timp ce multe narațiuni cu personaje feminine cad adesea în clișee, Enola Holmes se dovedește a fi complexă; fata este feroce și puternică (din punct de vedere fizic) în luptă, dar nu se sfiește să arate indicii de îndoială și naivitate. La urma urmei, ea are doar șaisprezece ani. În fond, Enola Holmes devine latură mai progresivă și mai empatică a francizei, în contrast cu portretele clasice și sofisticate ale lui Sherlock din trecut. Așadar, în timp ce-și căuta mama, tânăra domnișoară abordează și un nou caz misterios, dar este implicată și în propria bătălie pentru egalitatea de șanse a femeilor din Regatul Unit al Marii Britanii. Avem de-a face cu un film despre o călătorie inițiatică (rit de trecere feminin), dar și unul care abordează probleme mai profunde ale drepturilor femeilor și dezechilibrul de putere între sexe, oferind o nouă abordare a poveștii polițiste familiare. Și dacă felul în care se termină Enola Holmes este un «indiciu», acesta poate fi începutul unei francize binevenite bazate pe talentul unei fete.
Deja câștigător al unui premiu Emmy, realizatorul Harry Bradbeer infuzează multă energie într-un decor destul de prăfuit, folosind și tehnica spargerii celui de-al patrulea perete: eroina se adresează direct în cameră și ne vorbește în timp ce merge cu bicicleta peste dealuri și câmpuri vaste de flori. „Mersul cu bicicleta nu este unul dintre punctele mele forte”, explică ea, în timp ce se scutură de praf, iar spectatorii se lasă cuceriți de șarmul ei natural. În ciuda momentelor intense (luptele violente), părinții nu puteau cere un model mai bun pentru fiicele lor preadolescente și adolescente decât Enola: puternică și independentă, o eroină care modelează curajul, inteligența și integritatea prin acțiunile ei. Ea a fost crescută în afara constrângerilor sociale și a învățat să gândească și să trăiască pentru ea însăși. Enola îl ajută pe Tewksbury, chiar dacă înseamnă să se pună în pericol. Cei doi adolescenți par să împărtășească o atracție și au dorința unui viitor împreună (la un moment dat, el îi sărută mâna!).
În fond, motivul central al acestui film devine lupta pentru eliberarea femeii într-o societate patriarhală. Dar, în timp ce legiuitorii iau în considerare dreptul de vot al femeilor și strigătul de luptă al Enolei (moștenit de la mama ei care avea o atitudine progresistă): „Viitorul nostru depinde de noi”, filmul – în ansamblu – rămâne o aventură ușoară, prietenoasă, înțesată de coduri secrete, dar și de căsuțe ascunse în copacii din pădure.
Pe Mădălina o găsiți și aici.
Regia: Harry Bradbeer
Scenariu: Jack Thorne
Imaginea: Giles Nuttgens
Montajul: Adam Bosman
Muzica: Daniel Pemberton
Distribuție:
Millie Bobby Brown – Enola Holmes, tânăra fiică din celebra familie Holmes
Sofia Stavrinou – Enola în copilărie
Henry Cavill – Sherlock Holmes
Sam Claflin – Mycroft Holmes
Helena Bonham Carter – Eudoria Holmes
Louis Partridge – Tewkesbury
Burn Gorman – Linthorn
Adeel Akhtar – Lestrade
Susie Wokoma – Edith
Data premierei: 23 septembrie 2020
Durata: 123 min.
Citiţi şi
De obicei, 1 decembrie e despre România
Un artist al înșelăciunii – Ripley
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.