„Efectul Meghan” e în floare – orice ar purta Meghan Markle din momentul anunțului logodnei cu prințul Harry se vinde imediat! În decembrie 2017, retailerul scoțian Strathberry l-a resimțit odată cu creșterea vânzărilor unui model de geantă văzut la proaspăta logodnică a prințului Harry. Brandul canadian Line The Label a înregistrat un succes de proporții cu haina albă, purtată de Meghan în ziua anunțului logodnei: comenzile au provocat căderea site-ului și haina a primit numele ei. De asemenea, traficul site-ului de bijuterii Birks a crescut la 400% după ce Meghan a apărut în public purtân două inele splendide. Până și un simplu hanorac Marks and Spencer s-a vândut incredibil, epuizând în scurt timp două stocuri. Imaginați-vă cum e așteptată acum rochia de mireasă – de public, dar mai ales de designeri… Există o întreagă discuție despre cine va fi alesul și deși există o serie de presupuneri, secretul va fi dezvăluit doar pe 19 mai, în ziua nunții.
Pe lista scurtă apar mai multe nume: de la designerul israelian Inbal Dror, care a recunoscut că a fost contactat de casa regală după ce câteva schițe au ajuns în presă, Stewart Parvin, unul dintre “croitorii” reginei ( o alegere înțeleaptă cu care ar câștiga inima reginei), multi premiatul designer de origine canadiană Erdem Moralioglu (pe care compania britanică de pariuri Ladbrokes a pus o cotă de 2:1), Roland Mouret, designer francez care trăiește la Londra, designerul new york-ez Misha Nonoo (care i-a prezentat-o pe Meghan lui Harry), designerii britanici Jenny Packham, Victoria Beckham și Sarah Burton, director de creație la Alexander McQueen (cea care a negat până în ziua nunții că face rochia pentru Kate Middleton), dar favorita pare să fie singura casă britanică de haute couture Ralph & Russo. Cea care a îmbrăcat-o pe Meghan pentru logodnă într-o splendidă rochie ce a costat 75.000 de dolari și la care s-a lucrat 300 de ore.
Iată cum arată o rochie de mireasă Ralph & Russo…
Dar să aruncăm o privire în istorie, de la cea recentă, când am fost martorii “efectului Kate”(evaluat la 1 miliard de lire pentru industria de modă britanică) sau al dramaticului “efect Diana”, până la cea de acum peste 150 de ani…
Desigur că influența femeilor din înalta societate nu e o noutate, dar ceea ce nu se știe este felul în care aceste personalități au marcat destinul modei chiar înainte de apariția internetului sau a oricărui canal mass-media. Așa că se pune întrebarea: ce presupune să fii un model fashion princiar? Și care este diferența între atunci și acum?
În 1863, Prințesa Alexandra, născută în dinastia regală a Danemarcei, s-a căsătorit cu fiul cel mare al Reginei Victoria, Albert Edward, până atunci un cunoscut ca un „playboy prince”, din cauza apetenței sale pentru femei. Mariajul lor s-a dovedit însă a fi un succes, iar Alexandra, exact genul de personalitate de care societatea britanică avea nevoie. „Regina fusese în doliu pentru mulți ani, fiind aproape exclusă din viața socială. În schimb, cuplul de tineri strălucea printr-o viață activă care a produs reapropierea familiei regale de oameni.”, a declarat Elly Summers pentru BBC Culture.
Astfel, Alexandra a devenit un pol de influență în lumea modei. „Era un idol și oamenii copiau tot ceea ce purta. A devenit un model pentru ceilalți, creându-și propria imagine, chiar dacă nu era neapărat intenționat”, remarca Summers. Asta nu însemna că prințesa se bucura de libertate și independență, pentru că soacra ei a fost foarte atentă la intrarea ei în rândul familiei regale britanice, foarte conservatoare, după cum se știe, insistând ca acest lucru să fie vizibil. „Noua ei identitate trebuia aliniată la cea a Marii Britanii și la tot ce însemna acest statut”.
Rochia de mireasă a Prințesei a fost realizată întocmai după modelul englezesc, fiind împodobită cu dantelă Honiton, ca o dovadă a faptului că punea pe primul loc țara care urma să o adopte. Decorată cu flori de portocal, rochia era completată de un voal imens. Materialul includea în țesătură trandafiri delicați, trifoi alb și ciulini, simboluri tradiționale ale Angliei, Irlandei și Scoției. Totuși Alexandra a insistat să se reducă din amploarea crinolinei, iar câteva zile după nuntă, rochia a fost complet remodelată și simplificată. „Alexandra prefera designul simplu, având o sensibilitate diferită, mai practică decât a britanicilor. Provenea dintr-o ramură a familiei regale daneze care nu era foarte înstărită, și, netrăind în lux, trusoul ei nupțial era destul de restrâns.”
Alexandra a fost prima femeie care a adus în viața publică britanică costumele inspirate din stilul masculin, care fuseseră asociate până atunci doar cu piesele de călărie sau cu cele sportive. „Stilul acesta, folosit în timpul zilei, obișnuit doar la bărbați, a devenit între timp o formulă de succes.”
Prințesa perfectă? Sora reginei, Prințesa Margret
În secolul 20, altețele regale au continuat să influențeze moda. Sora Reginei, Prințesa Margret, a avut adeseori asupra ei condiționări contradictorii și complexe. Dar, având destulă libertate să-și exprime gusturile, a fost mai în vogă decât regina însăși. Presa britanică și publicul a fost fascinat de eleganța ei nonșalantă, ea fiind mereu în centrul atenției datorită imaginii glamour pe care și-a întreținut-o. În ultima vreme, figura și stilul ei au inspirat serialul „The Crown” – „Coroana”, cu mare audiență la public.
„Dintr-un anumit punct de vedere, era mai ușor în secolele al 19 și al 20-lea la început, pentru că nu exista media”, spune Sommers. „Pur și simplu, te îmbrăcai pentru un eveniment privat – acum trebuie să te îmbraci pentru toată lumea de fiecare dată…”.
„Dar și acum, doamnele din familiile regale nu s-ar preta la ținute neconvenționale pentru a merge la baluri”, a adăugat ea. „Oamenii vor întotdeauna să admire altețele regale în cele mai frumoase ținute, ar fi foarte dezamăgiți dacă n-ar fi așa…”
Citiţi şi
Moda feminină pentru iarna 2024: piese esențiale și tendințe de sezon
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.