Ductus: de la piatră la Lotus

17 March 2016

Expoziţia „Der Lotusstein” – „Piatra de Lotus” – Interviu cu pictorul Christian Lucian Hamsea

Featurered

Pictură în ulei
© Christian Lucian Hamsea

Forţa emoţiei. Emoţia forţei.

Echilibrarea forţei. Explozia.

Transfigurarea în pictură.

Forţa şi emoţia curg prin fiecare fibră a spaţiului prin care trece pictorul Christian Lucian Hamsea. Le culege în drumul său pentru a le reconstrui într-un peisaj al propriei lor eliberări. Le concentrează într-o lume în care se simt bine.

Emoţia se aşează devenind calm şi se cristalizează în străluciri. Pictorul aprinde lumini la fiecare pas cu care înaintează în teritoriul vopselelor prin umbre, culoare, linii accentuate şi forme ingenioase. Fiecărui centimetru de pânză îi face clarul cu un obiectiv puternic.

Ce s-a întâmplat cu forţa? A devenit pulsaţia ce susţine întreaga compoziţie artistică. Ea trimite în afară valuri de vibraţii ce îl pătrund pe privitor şi îl transportă într-o nouă lume.

pictura in ulei taur

Pictură în ulei
© Christian Lucian Hamsea

Roxana Florina Popa: Picturile Dvs. îmi sugerează un stil foarte marcat. Anumite linii, contururi, accentuări par a conchide actul picturii într-un gest grandios. Ce tip de forţă, ce credinţe, idei şi sentimente le sunt imprimate lucrărilor Dvs.?

Christian Lucian Hamsea: Diferenţiez între stil şi caligrafie. Stilul meu nu s-a epuizat. Caligrafia înseamnă mâna şi sentimentul cu care lucrez. Linia, ductul, tenta sunt mijloace de exprimare. Ele conţin sentiment. Cineva mi-a spus odată că în 10 cm de linie poţi prezenta o lume.

Aplic forţă, presiune, dar totodată şi tandreţe. Toate la un loc exprimă 200 de kilotone de sentiment care se concentrează în vârful unui creion sau al unei pensule şi se balansează acolo fără să îl rupă. Potrivit poeticii muzicale, artistul este omul în toate facultăţile sale, incluzând pe cele afective şi intelectuale. Ceea ce apare pe pânza mea este întotdeauna generat de un sentiment.

Femeierosugri

Pictură în ulei
© Christian Lucian Hamsea

Lucrez ateleologic şi fără a fi axat pe un tip de proiect. La mine, arta este rezultatul unui proces ce se întâmplă într-un timp definit. La un moment dat, începe procesul de gândire şi atunci trebuie să găsesc echilibrul între inteligenţa plastică şi sentiment. Ca să lucrez, am nevoie de o impresie care mă stimulează.

Îmi place să adaug o notă de ironie sau autoironie atunci când aceste impresii sunt prea grave. Ce văd în jur, ce aud, ce trăiesc se sedimentează în mine şi, fără a realiza schiţe dinainte, irupe din mine pe pânză. Dar nu mă limitez la impuls şi impresie. Îmi place să echilibrez ceea ce pictez ca noţiune şi forţă. Toate aceste lucruri se întâmplă inconştient. Arta pentru mine e o exprimare a sufletului. Prin prelucrarea a ceea ce percep şi sunt, prin compunere şi descompunere, sunt transportat spre o nouă realitate, nemaivazută până atunci. Este ceea ce mă ţine în viaţă ca artist.

RFP: Unele lucrări îmi par a incorpora subtil ideea de oglindire, de reflecţie sau proiecţie. Care este semnificaţia?

Galbengri

Tehnici combinate pe hârtie
© Christian Lucian Hamsea

CLH: Pictez în zona abstractului poetic. Asta înseamnă că sunt la graniţa abstractului cu natura. Vreau să înţeleg relieful şi forţa cu care natura a ridicat munţii. Adaug în pictura mea impresiile de peste zi. Un principiu pe care îl aplic este că lucrurile între care creez un dialog trebuie să se aranjeze între ele. Dar aici, deja trecem în zona percepţiei privitorului.

RFP: În ce curent artistic se încadrează pictura Dvs.? 

Grirosu

Pictură în ulei
© Christian Lucian Hamsea

CLH: În ultimul timp, discut foarte mult cu artistul Horia Vancu despre realismul simbolic. Realismul simbolic se naşte din filtrarea realităţii prin noi, astfel încât natura ne apare ca simbol. Actul picturii se petrece nu dinspre natură spre pânză, ci de la pânză spre natură. Ceea ce apare pe pânză e un simbol al naturii. Tehnicile nu mai contează. Important e cum intri în dialog cu ce te înconjoară. De exemplu, încep să pictez un peisaj datorită stimulului şi utilizez vectori de putere. În peisajul meu sintetic vor apărea elemente din alte peisaje. Pot apărea figuri, dar numai în scopul de a face proporţiile vizibile şi de a poziţiona privitorul. La sfârşit, aplic linia ca accent. Linia la mine e foarte importantă şi are trei valenţe: tensiune, detensiune şi accent. Mâna este iarăşi foarte importantă pentru modulare şi, în funcţie de impact, ea creează tonul, ca în muzică.

E foarte importantă starea în care lucrez, nu ceea ce ştiu şi am văzut. Mai ales, să intru în starea de tensiune în care pot crea. Dacă realizez un tablou mare pictând intens pentru câteva ore, se poate întâmpla ca la sfârşit să cad şi să adorm. După aceea nu mai pot să reiau şi să modific. Ce nu intră dintr-o dată, nu mă întorc înapoi ca să-l adaug. Dacă pun ceva pe pânză, e bine pus. Continuu cu următorul pas şi cu următorul, pentru că nu sunt axat pe ţel. Arta mea urmăreşte realizarea unei creaţii noi şi nu atingerea unui scop. Aşadar, referitor la stil, prefer să rămân în afara unui stil definit.

RFP: Unele lucrări sunt extrem de vivace, ardente, iar altele sunt scăldate în griuri. Care e simbolistica griului?

CLH: Griul înseamnă alb şi negru. E vorba de o reducere la monocromie. În 2006, mi s-a întâmplat să renunţ la culoare. În plus, am fost în China unde m-a fascinat grafica chinezească. Am făcut un curs renumit pentru a surprinde şi înţelege starea de creaţie, cum sunt realizate degradeurile şi echilibrul dintre ele. Acum revin din nou la culoare. Unul dintre motive îl reprezintă călătoriile mele în Italia şi lumina, umbra şi culorile de acolo. Ca profesor la universitate, obişnuiam să merg foarte mult cu studenţii la Civitella d’Agliano.

Griculinii

Tehnici combinate pe hârtie
© Christian Lucian Hamsea

RFP: Care este motivaţia din care s-a născut şcoala internaţională de artă de la Civitella d’Agliano? Ne puteţi povesti mai multe despre artiştii ce o frecventează şi despre misiunea ei?

iepuri

Vânătoare de iepuri, Crăciun Fericit
Pictură în ulei
© Christian Lucian Hamsea

 CLH: Am plecat de la întrebarea «de ce nu are Braşovul academie de artă?» şi de la ideea de a fonda acolo o academie de vară. Din păcate, acest proiect nu s-a realizat. În 2013, m-am întâlnit cu un coleg din Georgia şi în urma unei zile petrecute împreună la şevalet, am hotărât înfiinţarea Academiei Luciana. Academia oferă cursuri de pictură şi fotografie şi găzduieşte simpozioane. Am avut din primul an cursanţi de pe toate continentele, în special din America de Nord. În prezent, Academia a acumulat lucrări într-o colecţie de artă „THE BEST OF” ce va fi prezentată sâmbăta viitoare, 19.03.2016, la Tiny Griffon Gallery. Anul acesta, cursanţii academiei vor avea ocazia să întâlnească participanţii la simpozion. Peisajul de la Civitella d’Agliano e superb şi este ideal pentru pictură. Academia este deschisă atât studenţilor care au nevoie de îndrumare, pregătirea unui portofoliu pentru universităţile de artă şi certificarea participării la şcoli de vară, cât şi amatorilor pasionaţi de pictură. Simpozionul este dedicat atelierelor de profesionişti. Cursanţii beneficiază de îndrumare individuală, profesorii fiind la dispoziţia lor.

Caravaggio

Après Caravaggio
Technici combinate pe hârtie
© Christian Lucian Hamsea

RFP: Care sunt tema şi mesajul expoziţiei „Der Lotusstein” – „Piatra de lotus” de la Galeria Tiny Griffon din Nürnberg?

floarea de lotus

Piatra de lotus
Pictură în ulei
© Christian Lucian Hamsea

CLH: Lucrările din expoziţie se plasează în domeniul abastractului. Colecţia include 25 de picturi şi peste 20 de sculpturi, dintre care 5 sunt expuse în galerie. Sculptura e pentru mine o pictură în spaţiu care lucrează tot cu umbre, lumină şi faţete. De asemenea, văd sculptura grafic.

Am început să lucrez la picturi din 2007, iar între 2008 şi 2010 am creat sculpturile. Sculpturile sunt realizate în pietre rotunjite de râu şi prezintă forme florale. Piatra e o expresie a existenţei umane, ceea ce purtăm cu noi toată viaţa si pe care se imprimă cicatrice, experienţe. Semnificaţia constă în străduinţa continuă a omului de a-şi uşura viaţa şi de a se elibera de povara ei. Asocierea între lotus şi piatră provine din impermeabilitatea celui dintâi şi greutatea celei de-a doua. E vorba de lupta pentru existenţă şi eliberarea prin artă şi spirit. Arta nu poate dispărea. Ca artist plastic, doresc să dau doar un impuls prin culori şi linii care sunt pe înţelesul tuturor. Ofer privitorului o fereastră spre o lume pe care o propun.

BlueGraces

Pictură în ulei
© Christian Lucian Hamsea

RFP: În 1996, aţi câştigat al doilea premiu Danner pe tema «cruce». Ce este o cruce? Ce semnificaţii i-aţi găsit Dvs.?

CLH: Picturile cu care am câştigat premiul au fost realizate în Italia şi reprezintă reacţia mea la impresia pe care mi-au facut-o Vaticanul şi culorile lui. Când am intrat prima dată în Vatican, m-am simţit ca într-un insectar. Atâtea crucifixuri la un loc nu văzusesem în viaţa mea. Am creat 5 lucrări.

Pentru un artist, crucea e o compoziţie foarte dificilă. Crucea împarte spaţiul în patru părţi egale şi concentrează totul în centru. Nu te poţi uita nici în stânga, nici în dreapta, ci doar în centru. Din cauza aceasta, fizicienii au spus că oriunde poate fi centrul Universului. Mi-am pus întrebarea cum se poate construi o cruce. Am pornit de la straturi orizontale şi mi-am dat seama că această compoziţie creştea pe verticală, fără să fie nevoie ca eu să arăt explicit acest sens. Verticalitatea am introdus-o prin vectori şi presiune.

Am avut o abordare aparte a acestei teme. Una dintre lucrări, numită „Porta Mundo” îl sugerează pe Atlas printr-o persoană care o cară pe cealaltă. Altă lucrare se numeşte „Gimnastica apostolică”.

Mai târziu am realizat crucifixuri sub forma de T, aşa cum făceau romanii. Datorită acestei forme, verticalul aduce presiune asupra orizontalului.

RFP: Pictura Dvs. a fost expusă în 2007 la Sibiu cu ocazia evenimentului Capitalei Europene a Culturii. În 2021 e posibil ca un oraş românesc să poarte din nou acest titlu. Ce înseamnă pictura pentru o capitală culturală?

CLH: Arta poate aduce prosperitate prin investiţiile făcute în acel oraş. Referitor la Cluj, cred că oraşul va avea un potenţial mare datorită academiei sale de artă. Arta aduce vizibilitate unui oraş prin atragerea tinerilor interesaţi să călătorească şi să cunoască noi culturi. Este o mare oportunitate pentru România şi Cluj de a se prezenta lumii prin artă. Cultura este cea care defineşte identitatea unei ţări. 

Bluered

Pictură în ulei
© Christian Lucian Hamsea

RFP: Ce proiecte aveţi actualmente în lucru şi care este următoarea Dvs. expoziţie?

CLH: Lucrez la proiecte interesante împreună cu Mircea Ardeleanu, percuţionist de un înalt profesionalism şi profesor la Conservatorul din Cluj. El are peste 300 de instrumente de percuţie, unele foarte neconvenţionale. Vrem să punem în scenă o operă. În aceste proiecte, muzica transformă pictura mea în imagini proiectate. Muzica este văzută ca parte masculină, iar imaginile mele reprezintă partea feminină. Muzica mă pune în starea de a crea. În funcţie de ce lucrez, ascult o anumită muzică, de exemplu muzica clasică contemporană, Bach, Beethoven sau flamenco.

Christian Lucian Hamsea s-a născut în Transilvania şi a studiat la Academia de Arte Frumoase din Nürenberg. Arta sa include pictura, sculptura, grafica, arta publică, fotografia şi designul. Artistului îi place să lucreze cu tehnici creative şi apreciază diversitatea materialelor. Ȋn calitate de lector la Universitatea din Erlangen şi lector invitat la Academia Publică de Arte din Tbilisi, a fondat Academia Luciana la Civitella d’Agliano în Italia. Lucrările sale sunt prezentate în galerii din întreaga lume (Germania, Franţa, România, Italia, Turcia, Austria, Mexic, Argentina, Canada şi SUA) atât în expoziţii individuale, cât şi de grup, precum şi la târguri şi festivaluri internaţionale şi în colecţii publice.



Citiţi şi

Învățătorii, timpul, barbaria și lucrurile de neacceptat

Să ne mai lăsăm și duși de val…

Stilul de viață Friluftsliv și câteva imaginare expresii norvegiene pentru stări reale (UMOR!)

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro