Sub faldurile unui aparent „revenge movie” la feminin, In The Fade se înscrie printre creațiile remarcabile, cu amprentă personală, din filmografia lui Fatih Akin (Auf der anderen Seite, Soul Kitchen, The cut). Cineastul german de origine turcă nu contenește să realizeze cronici ale conflictelor intime, dar și de natură politică, din țara sa, într-o perioadă în care multiculturalismul e încurajat de conducători (doar din rațiuni electorale). Recentul lungmetraj In the Fade s-a inspirat din fapte reale: seria de crime rasiste, comise de grupările neonaziste între anii 2000 și 2007 (o supraviețuitoare, Beate Zschäpe, s-a confruntat cu judecătorii). Realizatorul Fatih Akin i-a oferit compatrioatei sale, Diane Kruger, unul dintre cele mai solicitante, dar în egală măsură, ofertante, roluri din cariera sa de până acum. Frumoasa actriță germană joacă aici în limba maternă, deși are numeroase partituri atât în Europa, cât și la Hollywood. Epopeea, cu accente intime, este ecoul dureroaselor atentate care-au cutremurat în ultimii ani bătrânul continent.
Brusc, „de nicăieri”/„aus dem nichts”, viața hamburghezei Katjei Sekerci se destramă, când soțul ei, Nuri (Numan Acar), și fiul lor, Rocco (Rafael Santana), sunt uciși în urma unui atentat cu bombă. Prietenii și familia încercă să-i ofere tot sprijinul de care ea are nevoie, iar Katia reușește, astfel, să facă față înmormântării. Evenimentele curg implacabil, căutarea continuă a autorilor atacului și aflarea adevăratelor cauze care stau în spatele acestei crime absurde complică perioada de doliu a Katjei deschizând răni și născând noi îndoieli. Danilo Fava (Denis Moschitto), avocat, prietenul cel mai bun al lui Nuri, o reprezintă pe Katia în procesul împotriva a doi suspecți: un cuplu de tineri neonaziști. Procesul o aduce pe Katja la capătul răbdării, cu toate acestea, pentru ea nu există alternativă: vrea – cu orice preț – să se facă dreptate. Mai multe tragedii au fost comprimate într-una singură: acea explozie cu nefastele ei urmări. Soțul ei fusese un ex-deținut, de origine kurdă, chiar blonda nemțoaică tatuată avea un trecut de „junkie”, fapt pentru care poliția e convinsă că are de-a face cu o „reglare de conturi”, iar accesele violente ale eroinei întăresc și mai mult suspiciunile. Uimitoarea actriță menține suspansul, permanenta ei stare tensionată scoate în evidență largul ei registru interpretativ: trece rapid de la durere la furie, de la resemnare la speranță, într-o totală angajare psihico-fizică.
Fatih Akin se dovedește un cineast al umanismului, care formulează întrebări legate de capacitatea personajului principal (o proiecție a eu-lui său) de a se împăca cu actele de cruzime ce au năpădit Europa. Pesimismul nu poate fi camuflat, astfel că regizorul expediază temerile sale către spectatori din dorința de-a trezi conștiințe și de-a releva o realitate -fascismul latent. In the Fade nu e doar un film polițist sau „cu procese”, ci devine un adevărat „dosar cu studii” ale moravurilor și intrigilor politice – o cuprinzătoare sinteză. Spectatorii fideli acestui realizator vor regăsi unele constante din cinamaul său: atașamentul față de comunitatea turcă și utilizarea mării ca simbol al morții. Proiectul cineastului urmărește abordarea directă a asasinatelor comise împotriva persoanelor de origine străină, îndeosebi turcă, în Germania, de către membrii grupărilor neonaziste (național-socialiști în clandestinitate).
Cu subtilitate, In the Fade dovedește cum suspiciunile aruncate asupra victimelor reflectă, de fapt, prejudecățile sociale și etice, pe fundalul general de nesiguranță în care predomină traficul de droguri și agresivitatea unor grupări mafiote. Confruntările dintre avocați, ilustrate pe ecran, aduc cu unele pasaje dintr-un tip de cinema demonstrativ (Music Box de Costa-Gavras). Scenariul bine croit (redactat în colaborare cu Hark Bohm) menține incertitudinile necesare (soțul eroinei e un fost delincvent turc, reintegrat, dar cu anumite activități derulate în umbră) aprofundării psihologiei personajelor. Deloc întâmplător, trentagenara Katja – soția devastată și mama prăbușită – a căpătat, în viziunea cineastului, trăsăturile unei «blonde ariene cu ochi albaștri».
Astfel devine mai clară dorința sa de a exorciza anumiți demoni și de-a înfățișa amestecurile culturale ce caracterizează multe țări din actualul peisaj geopolitic. Narațiunea cinematografică a fost decupată în trei capitole care permit urmărirea traiectoriei eroinei, dornică de răzbunare, pelicula pendulând între thriller și tragedie greacă. Scriitura fluidă, regia de factură clasică, fără să fie academică, cu anumite cochetării stilistice (ploaia omniprezentă) – toate amintesc atmosfera filmelor noir. Coloana sonoră utilizează melodii ale grupului Queen of the Stone pentru a-i conferi o dimensiune lirică peliculei. Steaua de primă mărime este nemțoaica Diane Kruger, al cărei impresionant joc actoricesc a justificat acordarea premiului pentru „Cea mai bună actriță” de la Festivalul Internațional de Film (Cannes, 2017).
Denunțând terorismul neonazist și demascând fascismul latent, filmul lui Fatih Akin nu rămâne doar un thriller eficient sau o dramă „cu teză”, ci și un impresionat portret al femeii îndurerate, transformând „In the Fade” într-un (modern) „film de autor”
Regia: Fatih Akin
Scenariul: Fatih Akin, Hark Bohm
Imaginea: Rainer Klausmann
Decorurile: Katrin Aschendorf
Sunetul: Kai Lüde, Kai Storck, Richard Borowski
Montajul: Andrew Bird
Muzica: Joshua Homme
Distribuția:
Diane Kruger – Katja Şekerci
Denis Moschitto – Danilo Fava
Numan Acar – Nuri Şekerci
Samia Chancrin – Birgit
Johannes Krisch – Haberbeck
Ulrich Tukur – Jürgen Möller
Ulrich Brandhoff – André Möller
Laurens Walter – Comisarul Fischer
Durata: 106 min
Premii, nominalizări, festivaluri:
Premiile Globul de Aur – 2018:
Categoria: |
Rezultatul |
Globul de Aur pentru cel mai bun film străin | Câștigător |
Premiile Cannes – 2017:
Categoria: | Rezultatul |
Palme d’Or – Fatih Akin | Nominalizat |
Cea mai bună actriță – Diane Kruger | Câștigător |
Și tu poți recomanda un film/spectacol/concert care ți-a plăcut.
Trimite-ne recenzia pe adresa office@catchy.ro.
Citiţi şi
Despre moarte și alte nimicuri
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.