Suntem buni? Suntem răi? Suntem drepți? Cât de mult mințim și când? Oare averea te face rău și lipsit de empatie? Există atât de multe întrebări etice, dar și eterice, la care s-a încercat de-a lungul timpului să li se răspundă foarte poetic sau pur rațional. Omul însă nu este nici poet și nici un model de logică exemplară. De aceea m-au fascinat experimentele care taie prin perdeaua de „părerea mea” și demonstrează cum stau lucrurile, fără a implica nici o latură subiectivă. Probabil că unele sunt cunoscute publicului român, dar încă nu am reușit să le găsesc online, în românește, așa că m-am gândit să le așez pe hârtie. Iată câteva din aceste experimente care trag concluzii adânci și în cel mai obiectiv mod (eu nu fac decât să compilez lista, iar concluziile sunt cele trase de autorii experimentelor).
Experimentul Stanford al Pușcăriei. A fost un experiment condus de profesorul de psihologie Philip Zimbardo între 14 și 20 august 1971. Profesorul și echipa lui a selecționat un grup de 24 de studenți pe criterul de a nu avea cazier, probleme medicale sau psihologice. Ei au fost împărțiți pe două categorii: unii au fost numiți „deținuți” iar alții „gardieni”. Experimentul a degenerat rapid. „Gardienii” au început repede să-și ia rolul în serios și să impună măsuri draconice împotriva celuilalt grup. În cele din urmă, au ajuns să-i supună pe „deținuți”, colegii cu care au început experimentul, la torturi fizice și psihologice. I-au obligat să facă exerciții fizice epuizante și nu le-au permis să se ușureze decât în găleți plasate în celule – care erau golite numai dacă „deținutul” îi asculta întocmai. Unor „deținuți” le-au confiscat saltelele, lăsându-i să doarmă pe ciment. Într-un număr de cazuri, i-au forțat să se dezbrace la pielea goală, ca metodă de umilire. „Gardienii” au devenit tot mai duri pe măsură ce experimentul înainta, cu aproximativ o treime (deci patru) manifestând tendințe sadistice.
Secvență din filmul german Das Experiment
Un „prizonier”, numărul 416, s-a revoltat de acest tratament și a refuzat să mănânce, declarând că intră în „greva foamei”. Pentru aceasta a fost închis într-un dulap și „gardienii” izbeau în ușă și urlau pentru a-l teroriza. Li s-a propus prizonierilor să-l elibereze pe 416 (s-au folosit numai numere) cu condiția ca toți ceilalți „deținuți” să-și cedeze păturile. Cu excepția unuia singur, niciunul dintre „deținuți” nu a acceptat acest schimb. În tot acest timp, profesorul Zimbardo, „director al pușcăriei” a lăsat experimentul să continue.
Experimentul a fost întrerupt doar la pledoaria unei studente, Christina Maslach, care a protestat pe motive de etică. Profesorul Zimbardo era implicat romantic cu ea și, mai târziu, cei doi s-au căsătorit. Este important de menționat că din 50 (cincizeci) de persoane care au asistat la experiment, ea a fost singura care a protestat despre tratamentul „prizonierilor”.
Concluziile au fost multe și s-au reflectat în viața reală, în metoda de conducere a pușcăriilor americane. Profesorul Zimbardo a depus mărturie chiar în fața Congresului American despre concluziile sale. La nivel nostru, al cetățenilor simpli, a rămas ideea că, făcând abstracție de o minoritate, nu există oameni buni sau oameni răi. Covârșitoarea majoritate a oamenilor devin buni sau răi în funcție de situațiile în care sunt puși. Acest gând a fost repetat la investigarea abuzurilor de la Abu Ghraib, unde soldații americani au torturat și umilit deținuți irakieni. Cunoscuții și rudele soldaților și subofițerilor trimiși în judecată pentru acele fapte (erau și femei printre acuzați), unanim au declarat că nu pot înțelege ce anume s-a întâmplat, faptele fiind complet nepotrivite cu ceea ce știau ei despre acești prieteni și rude. Zimbardo însuși s-a declarat șocat că ofițerii superiori se absolveau de aceste fapte nedemne, blamând gradele mici, ca un incident izolat.
Secvență din filmul german Das Experiment
(Pentru o viziune artistică a acestui experiment vă recomand filmul german Das Experiment/The Experiment. Mi s-a părut mai bine făcut și mai impresionant decât versiunea americană. Mărturisesc că nu am văzut încă versiunea 2015 – „The Stanford Experiment”.)
Experimentul Milgram. Petrecut la Universitatea Yale cu 10 ani înaintea experimentului Stanford, în 1961, acest experiment este considerat extrem de relevant pentru brutalitatea germană în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și, mai ales, pentru apărarea des întâlnită la colaboratorii nazismului, „Executam doar ordinele primite”. Momentul experimentului nu este întâmplător – a fost ținut la 3 luni după începerea procesului lui Eichmann în Ierusalim.
Acest experiment implica trei persoane: conducătorul experimentului, un voluntar real și unul fals (care pretindea că e voluntar). Cei trei oameni acopereau 3 roluri: Experimentatorul, Profesorul (rolul dedicat voluntarului adevărat) și Studentul (acel voluntar fals).
Experimentul Milgram
Ideea era că Studentul poate fi „ajutat”, prin șocuri electrice, să evite răspunsurile incorecte, deci să învețe mai bine. Profesorului i se dădea un ușor șoc electric ca să realizeze la ce anume va supune Studentul. Subiectul experimentului – Profesorul – credea că Studentul va primi un șoc electric pentru fiecare răspuns incorect, șoc care va fi crescut cu 15V la fiecare nouă aplicare.
Studentul, un actor, imita efectele șocului. După câteva creșteri ale voltajului, actorul începea să bată cu pumnii în peretele despărțitor. După câteva bocănituri și după ce se plângea de boala sa de inimă, Studentul amuțea. La acest punct, mulți oameni care jucau rolul Profesorului doreau să se oprească și să verifice starea Studentului. Li se spunea că nu este nevoie. Unii s-au oprit temporar la 135V și au chestionat ideea de bază a experimentului. Majoritatea au continuat după ce au fost asigurați că nu vor avea nicio responsabilitate. Atunci când un subiect ajungea la limită, Experimentatorul oferea niște impulsuri atent stabilite, în următoarea ordine:
- Te rog, continuă!
- Succesul experimentului cere ca tu să continui!
- Este absolut esențial ca să continui!
- Nu există opțiuni, trebuie să continui.
Numai dacă subiectul insista să se oprească după aceste patru încurajări, abia atunci lua experimentul sfârșit. Dacă nu, experimentul continua până șocuri de 450V, de trei ori.
Rezultatele au fost surprinzătoare. 65% din cei testați au ajuns la șocul maxim, de 450V. Nimeni – nici atunci, nici când experimentul a fost repetat de-a lungul anilor – nu a insistat ca experimentul să fie oprit și nici nu s-a dus voluntar, împotriva dorinței Examinatorului, să verifice starea de sănătate a Studentului.
Milgram a spus într-un articol din 1974 intitulat „Pericolul Obedienței”:
„Disponibilitatea extremă a unor adulți de a merge oricât de departe pentru a împlini comanda șefilor constituie descoperirea de bază a experimentului și este lucrul care cere o explicație.
Oameni normali, care nu-și fac decât slujba și care nu sunt animați de ostilitate, pot deveni agenți ai unei proces incredibil de destructiv. Mai mult, chiar și atunci când efectele destructive ale muncii lor devin evidente și li se cere să continue să desfășoare acțiuni incompatibile cu standardele fundamentale de moralitate, relativ puțini dintre ei au resursele psihice de a rezista autorității.”
Deprimant, nu-i așa, să aflăm că atât de mulți dintre noi, atunci când se află sub ordine sunt capabili de fapte atroce. Nu putem nici măcar s-o blamăm pe „alte vremuri, alte obiceiuri”. Într-o replicare a experimentului din 2009 pentru BBC, din 12 subiecți doar 3 s-au oprit înainte de finalul experimentului. Există însă și un unghi luminos: dacă înțelegem cum apare brutalitatea și ce anume o mobilizează, dacă acceptăm că suntem vulnerabili la presiune, avem o șansă să controlăm procesul. O șansă pe care n-o aveam înaintea acestor experimente.
Cei ce au stomac puternic, pot urmări filmul original al experimentului aici, pe Youtube (în limba engleză).
În episodul următor, mă gândeam să povestim despre minciună (când și cum mințim, când mințim mai mult și când mai puțin) și despre bogăție.
Pe Andi îl găsiţi aici.
Citiţi şi
Oamenii sunt fiinţe altruiste: un experiment cât un oraş
Citiţi şi
Unde nu e iertare, de multe ori e pace
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.