Despre rețele sociale, o bucătăreasă din Pașcani și Oprah Winfrey

11 January 2017

Dezvoltăm, inconștienți, medii paralele care au rolul de a ne hrăni ego-urile părăsite de consistența firească a unei raportări corecte la mediu. Rămâne și astăzi un mister motivul pentru care dezvoltăm progresiv o dependență îngrijorătoare față de identitățile noastre virtuale.

Acordăm din ce în ce mai mult timp rețelelor sociale și unor oameni pe care, să fim sinceri, avem doar impresia că-i cunoaștem.

Așa se face că în lista noastră de prieteni sau followeri, spuneți-le cum vreți, sunt îngrămădiți motocicliști, bucătărese, realizatori TV, politicieni, hoți de buzunare, inventatori, prostituate sau coafeze, academicieni sau semianalfabeți savuroși. Toți, absolut toți, au loc în acest univers, aparent ordonat de crawlere și softuri care mai de care mai sofisticate.

Rețeaua socială este listată la bursă și valorează câteva zeci de miliarde de dolari. Acționarii își pierd mințile dacă nu dai like, share sau follow sau dacă te încăpățânezi să nu mai postezi, preț de câteva săptămâni.

Ca și în lumea reală, rețelele sociale sunt organizate aproape perfect pe orizontală. Cercurile se întrepătrund corect, unele cu altele, și, potrivit Legii lui Metcalfe (Legea lui Metcalfe este o lege matematică care afirmă că valoarea unei rețele sociale este proporțională cu pătratul numărului de utilizatori conectați la sistem), cea mai mare preocupare a celor care dezvoltă astfel de platforme este de a aduce noi și noi membri activi… în sistem.

social-media-femei

Diferența dintre lumea în care trăim, muncim și plătim taxe și cea în care admirăm motocicliști sau bucătărese este esențială. Rețeaua socială nu este organizată pe verticală. Nu știm exact cine este influencer și cine este marginal, nu știm ce poate face primul și nu poate cel de-al doilea, cât contează fiecare dintre ei, cum pot fi valorizați sau nu, ca hub-uri în rețea și, de ce nu, cum pot fi recompensați. Pentru că, așa cum bine știu cei care lucrează în industrie, comunicarea digitală este de multă vreme în ofsaid. Sumele cheltuite sunt din ce în ce mai mari, iar randamentele scad amețior de la an la an.

Și atunci? Atunci, în picioare va rămâne doar referința și puterea ei extraordinară! Motiv pentru care utilizatorul influent va deveni valoros, coeficientul său de influență cuantificabil și evoluția sa în rețea răsplătită.

Nu va mai dura mult până când brandurile vor înțelege valoarea și puterea referinței și vor apela la cele mai corecte canale de comunicare: influencerii.

Cine sunt acești oameni? Utilizatori de social media care pot influența un procent cât mai mare dintre cei cu care interacționează constant.

Comunicarea are rolul de a genera comportamente, motiv suficient de puternic pentru branduri de a apela la modelele cu randamentele cele mai ridicate.

Influența în social media nu este un metric care măsoară cantitatea. Nu a fost niciodată asimilată științific acestui concept. Influența este o noțiune calitativă, extrem de volatilă atunci când este proiectată pe eșantioane mari, insuficient de clar definite geografic sau profilate sociologic și cultural.

Mai simplu spus, mă crede cineva că o bucătăreasă din Pașcani are un coeficient de influență în social media mai bun decât Oprah Winfrey? NU?

Oprah are, doar pe Twitter, de exemplu, peste 35 de milioane de followeri. Capacitatea referinței de a genera comportamente, și aici mă refer în primul rând la cele de consum, este o variabilă invers proporțională cu mărimea eșantionului și gradul de personalizare a comunicării. Altfel spus, bucătăreasa noastră din Pașcani care are doar 45 de prieteni pe Facebook (și se cunoaște personal cu fiecare dintre aceștia), va convinge printr-o simplă postare, pe cel puțin jumătate dintre ei că cea mai bună carne tocată de vită se găsește, să spunem… la ALDI de exemplu, că aștia încă nu sunt în România.

Care dintre cele două doamne are un coeficient de influență mai bun? Bucătăreasa din Pașcani, evident! Dimensiunea media uluitoare a vedetei TV a generat o bulă similară și în social media. Banii brandurilor merg la ea, Oprah numără milioane, iar bucătăreasa noastră din Pașcani dă mărunt din buze, deși cifrele sunt de partea ei.

Tehnic vorbind, chestiunea în cauză nu poate fi rezolvată de semantica afacerilor pentru simplu motiv că așa ceva nu există. Oprah va aduna miliarde în continuare și bucătăreasa noastră… datorii.

Practic, se apropie momentul în care social media va fi ordonată corect și pe verticală. Însumând valoarea reală a câtorva mii de influenceri, asemenea bucătăresei noastre din Pașcani, vom obține randamente ponderate de zeci, poate de sute de ori mai mari decât randamentul pe care „stau” astăzi postările lu` madam Oprah. Proiectate pe eșantionate diferite, dar mult mai puțin eterogene, pentru că este natural să se întâmple acest lucru, viitoarele cifre vor mătura pe jos cu actualele axiome din comunicarea digitală. Toată povestea asta va costa infinit mai puțin. Și, când vom ajunge la acel moment, bulele gen Oprah se vor sparge, iar brandurile vor cheltui banii cu randamentele corecte.

Vă vine sau nu să credeți, acel moment se apropie, știu ce spun!

Guest post by Cătălin Dumitriu

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂

Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.



Citiţi şi

“Adună-te și trăiește-ți viața!“ Bine, bine, dar cum?

De ce sunt singură la aproape 40 de ani? Pentru că îmi permit!

Anthony Hopkins: “La mulți ani, distracție plăcută! Dacă vei fi mahmur după, amintește-ți de mine”

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro