De ce unele întâlniri sunt imposibil de uitat

24 August 2011

Dansatorul și coregraful de origine română Gigi Căciuleanu, “Zburătorul” care în urmă cu 50 de ani aduna lumea în cozi interminabile la casele de bilete ale Operei Naționale din București, este invitatul de anul acesta la “Întâlnirile JTI”, alături de compania pe care o conduce de mai bine de zece ani, Baletul Național Chilian. Spectacolul “Noche de Bach”, pe muzica lui Johan Sebastian Bach, va fi prezentat la București, la Sala Mare a Teatrului Național, pe 4 și 5 septembrie, și apoi în cadrul unui mini-turneu excepțional prin țară, pe 7 septembrie la Sibiu, pe 9 septembrie la Cluj Napoca și pe 11 septembrie la Timişoara.

 

“Dacă ne imaginăm coregrafia ca și cum ar fi mecanismul unui orologiu, dansatorii ar fi angrenajele acestuia. Cu mișcări imaginate ca fiind niște serii de numere pe cât de precise, pe atât de poetice. Guvernate de cele mai multe ori, ca însăși muzica, de riguroasa și echilibrata cifră 8”, spune dansatorul și coregraful de origine română Gigi Căciuleanu, geniu al dansului căruia i se spunea „Zburătorul” prin anii ’60-’70, când făcea lumea să se bulucească la casele de bilete ale Operei Naționale din București, iar spectacolele sale se jucau întotdeauna cu casa închisă. După un incredibil periplu internațional – posibil din 1974, când a părăsit România, Gigi Căciuleanu coordonează, începând din anul 2001, Baletul Național Chilian, căruia i-a imprimat o pecete particulară de excelență.

Fuga din România avea să și-o explice mai târziu, în interviurile publicate într-o țară care avea, în sfârșit, acel lucru pe care artistul și-a dorit cândva să-l găsească: „Am plecat, cu adevărat, pentru Libertate. Iar în drumul meu spre ea am ajuns mai întâi la Paris. Plecarea mea din țară nu a fost ceea ce se cheamă, în mod obișnuit, o “fugă”. La mine s-a chemat o “rămânere”. Ambasadorul de atunci al Statelor Unite la București, domnul Meeker, mă știa, mă admira, mă văzuse în “Nocturne”. Mi se acordaseră, între timp, două premii consecutive pentru coregrafie la Köln. M-am dus să le iau. Acolo mi-a transmis că, dacă vreau să emigrez în America, el se va ocupa de tot ce trebuie: pașaport, viză, bani, o locuință, bursă. Dar drumul meu spre America s-a oprit la Paris. La Paris mă dusesem să-mi iau toate hârtiile necesare emigrării în America. Era în luna august! Parisul m-a vrăjit! O vrajă care durează și azi. Da, ador Parisul!”.

Absolvent al Școlii Naționale Superioare de Coregrafie din București, Gigi Căciuleanu și-a șlefuit talentul la marea școală de balet a Teatrului Balșoi din Moscova, apoi în faimoasa companie “Folkwang Ballet”, condusă de balerina germană Pina Bausch. A fost solistul baletului Operei Române, dar a explorat concomitent și dansul experimental, căutând permanent noi căi de exprimare în arta coregrafică. Printre colaboratorii pe care artistul român i-a avut la Paris se numără și creatorul Pierre Cardin, din a cărui companie, “Espace Cardin”, a făcut parte și care l-a sprijinit pentru a-și promova internațional munca. “Îi datorez foarte mult lui Pierre Cardin. E nu numai un mare designer de modă, un strălucit  om de afaceri, dar şi un mare artist şi iubitor de artişti. Mulţi îi datorează foarte mult. Da, a fost şi asta o întâlnire!”, avea să spună Gigi Căciuleanu.

Vă mai amintiți de Joaquin Cortez?

Alături de compania pe care o conduce, Gigi Căciuleanu va aduce în România o nouă metaforă, o poveste „clădită pe corpuri plămădite din umbră și luminà, cele două laturi gemene ale sufletului”. Probabil că întâlnirile JTI au devenit cunoscute pentru cei mulți abia în 2006, o dată cu primul spectacol pe care incredibilul Joaquin Cortez îl susținea la București, deși vreme de șase ani înainte de asta, pe scenele bucureștene urcaseră, în cadrul acestui program, o serie de artiști de excepție, începând cu compania elvețiană “Bejart Ballet”, care a și lansat, în anul 2000, acest proiect, continuând cu compania argentiniană “Tango Pasion”, pianiștii Dmitri Alexeev și Valentin Gheorghiu, compania “Nacional de Danza” sau “Cullberg Ballet”, cu maestrul coregraf Mats Ek. Anul trecut, la prestigiosa întâlnire au fost invitați Sylvie Guillem, un simbol pentru dansul contemporan, și celebrul coregraf si dansator Russell Maliphant. În 2011, invitat special este Baletul Național din Chile, care va susține spectacolul “Noche Bach”, pe muzica lui Johann Sebastian Bach și în coregrafia lui Gigi Căciuleanu.

Spectacolul a fost aplaudat, în turneu, pe întregul continent american, din California, până în Argentina, Bolivia, Brazilia, Peru, Costa Rica sau Mexico. Vestea bună este că, începând de anul acesta, proiectul ”Întâlnirile JTI” va fi extins în mai multe orașe din România, în București, Sibiu, Cluj Napoca și Timișoara. Astfel, spectacolul baletului Național Cilian va putea fi văzut pe 4 și 5 septembrie la Sala Mare a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale” din Capitală, pe 7 septembrie la Sibiu, pe 9 septembrie la Cluj Napoca şi pe 11 septembrie la Timişoara. Este pentru a treia oară când „Întâlnirile JTI”, eveniment organizat de Fundația ”Art Production”, se desfăşoară sub egida prestigiosului Festival Internaţional „George Enescu”.

O școală europeană peste Ocean

Baletul Național Chilian, fondat în 1945 și aparţinând Centrului de Extensiune Artistică și Culturală al Universității din Chile, este cea mai veche şi cea mai importantă companie profesionistă de dans contemporan din Chile. Mărturie stau numeroasele distincții primite de-a lungul timpului și cele mai mult de 200 de spectacole, aparținând coregrafilor naționali și internațional, pe care această companie le are în palmares. Începuturile sale își au originea, însă, încă și mai devreme, în 1940, când Compania de Balet a lui Kurt Jooss, mare inovator al dansului din Germania, a programat un turneu în Chile. Din grupul experimentaților săi dansatori făceau parte Ernst Uthoff, Lola Botka și Rudolf Pescht, cărora Universitatea din Chile le-a cerut să fondeze o școală de dans la Santiago.

Pe 7 octombrie 1941, Ernst Uthof deschidea Școala de Dans, asumându-și tripla misiune de director, coregraf și profesor, alături de maeștrii Lola Botka și Rudolf Pescht. În 1945, cu premiera spectacolului „Coppelia”, o readaptare în versiunea coregrafică a lui Ernst Uthoff, s-a marcat data de naștere a Baletului Național Chilian, prima companie profesionistă de dans în această țară. După 26 de ani în care a fost condusă de Ernst Uthoff, gloria companiei de balet a fost purtată mai departe de alți directori artistici, precum Charles Dickson, Denis Carey, Virginia Roncal, Patricio Bunster, Nora Arriagada, Maritza Parada sau Edgardo Hartley.

“Noapte Bach” este unul dintre cele importante spectacole ale Baletului Național Chilian aflat, de mai bine de zece ani, sub bagheta coregrafului Gigi Căciuleanu. Un spectacol distins, în 2005 cu premiul Apes, a cărui premiera mondială a marcat, cu mare succes, aniversarea a 60 de ani de la înființarea companiei. “Viaţa este o luptă pentru putere între forţele opuse, între greutate şi imponderabilitate, între negativ şi pozitiv, între inerţie şi mişcare. Coregrafia, dramaturgia existenţei, care este un organism în mișcare, în schimbare, este un mecanism în cazul în care dansatorii reprezintă numărul de viteze într-un moment abstract şi creativ”, spune Gigi Caciuleanu, director artistic al Baletului Național Chilian.



Citiţi şi

Maria Tallchief – dansatoarea americană care a luat pe sus Parisul

Evenimentele conexe sub egida Festivalului Internațional George Enescu în București și în alte 12 orașe din România

Ce ar putea învăța părinții și educatorii din remarcabila poveste a coregrafei și dansatoarei Gillian Lynne

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro