Dacă eram în Norvegia, înfundam pușcăria

12 January 2016

miriam soareSună alarma telefonului. E cinci și treizeci de minute. Dimineața. Nu, nu plec să muncesc la vreo fabrică, slavă Domnului! Mă dau jos din pat și strâng halatul în jurul meu. E noiembrie. Afară e zloată și frig. O ploaie rece și deasă… În casă, așa cum știm cu toții cum e când RADET-ul încă nu a băgat căldură în calorifere.

Mă duc în camera lui fiu-miu și îi spun cu blândețe să se trezească. Apoi, în bucătărie, să fac cafelele. Da, cafelele. Fiu-miu e clasa a douăsprezecea. An greu. Bac, facultate. Mi-e dor de vremea când era la gimnaziu. Mai puține griji.

Iar mă duc în camera lui. Iar îi spun să se trezească. Eu zic, eu aud. Pun placa cu “las’ că vezi tu cum îți confisc eu ție calculatorul și telefonul. Las’ că-l vezi tu pe dracu’. M-am săturat să trag de tine în fiecare dimineață. Măi, inconștientule! Bate Bacul la ușă și tu dormi. Dacă nu intri la facultate, o să mergi la săpat șanțuri.” Sunt convinsă că repertoriul e standard. Că aproape toate mamele din România îl știu de la mamele lor. Bineînțeles că și eu și el știm exact că eu nu-i iau telefonul și nici nu-l trimit la săpat șanțuri. Și că, în comunism, el se face că mă bagă în saemă și eu mă prefac că sunt luată în serios.

Cu chiu, cu vai, intră în baie, unde stă aproape un ceas, de-mi vine să rup ușa și să-l bat cu furtunul de la duș. Iese ferchezuit ca un ginere. Înalt, slab și plin de fițe, harfe și figuri. Părul dat cu gel. Mirosind a parfum scump. Că, de, ce era să-i iau de ziua lui? Și îmbrăcat cu o cămașă și cu un hanorac roșu, asortat la ghetuțele Puma. Bineînțeles că nu mai are timp să mănânce. Dă să iasă pe ușă. Încep să țip ca sirena lui Vasile Roaită. „Unde pleci așa despuiat, măi copile? Tu ai văzut ce e afară? Sunt opt grade în termometre și plouă ca la balamuc. Pune o haină pe tine!” N-ai să vezi! Zici că vorbesc cu pereții. Păi ce, e prost să-și strice freza și toată ținuta de fante?

copil floare

Când îl văd așa încăpățânat, alerg prin casă ca nebuna. Trag pe mine trei zdrențe la întâmplare, înșfac cheile mașinii și mă ofer să-l duc până la liceu. Mă gândesc că e mai convenabil să iau traficul în piept decât să-i dau antibiotice două săptămâni. Îl las la doi pași de liceu și, instinctiv, nu plec din parcare. Nu am niciun motiv să mai stau, dar așa simt.

Mă tot uit înspre poarta liceului și nu văd intrând pe ea niciun hanorac roșu. Mă uit la ceas și-mi dau seama că deja s-a sunat de intrare. Cobor din mașină și mă duc direct la el la clasă. Bat la ușă. Profesoara de desen tehnic mă întâmpină cu zâmbetul pe buze. Nu ne cunoaștem. Perii clasa cu ochii. Nici nu-i greu. În clasă, şapte elevi. Fiu-miu, așa cum am intuit, nu e printre ei. Îi spun cine sunt. Se bucură suspect de tare să mă cunoască. Și îmi spune că pe fiu-miu nici nu l-a văzut în acest an la orele ei. Deschide catalogul și constatăm că n-a prea fost pe la școală în general. Absențe – cu toptanul. E în pragul exmatriculării.

Simt că-mi fuge pământul de sub picioare și sângele din vene. Șocul se transformă în furie. Îi mulțumesc pentru bunăvoință profesoarei și, descumpănită, ies în fața liceului. Mă gândesc unde ar putea fi copilul meu, care cu o lună în urmă a împlinit optsprezece ani. Și iau la rând toate cafenelele din preajma liceului. Multe mai sunt, frate! Multe rău. Și toate pline de liceeni. La ora șapte dimineața, ăștia toți semnează condica la cafea și la țigară.

După multe căutări, îl găsesc. Stă relaxat la o masă cu încă doi băieți, sorb tacticos din cafea și pufăie din țigări. Când mă vede, înlemnește. Dacă se pogora Sfânta Fecioară, nu cred că se minuna atâta. Nu-l mai întreb nimic. Mă năpustesc cu o furie oarbă și dau cu pumnii și picioarele în el, unde nimeresc. Îl bat până obosesc. Nu știu ce se întâmpla în jurul meu, că nu mai vedeam nimic. Termin „lucrarea”, îl iau de guler și plec cu el acasă. Acolo, alt scandal. Toc mărunt ca o moară stricată.

Acum, când îmi amintesc, îmi fac cruci și mă gândesc că, dacă trăiam în Norvegia, mă condamnau la muncă silnică pe viață. Norocul meu că trăiesc, totuși, în Romania. E adevărat că statul nu-mi dă nimic și îmi ia tot ce poate, dar nu-mi ia copiii. În vară, fiul meu a luat Bacalaureatul. A intrat la cea mai bună facultate și îmi mulțumește că l-am adunat de pe drum și că nu l-am lăsat să „bată câmpii”.

P.S. Nu sunt de acord cu bătaia, cu abuzul, cu umilirea unui copil. Sunt de acord că în Romania unii părinți, și nu puțini, sunt violenți și neglijenți. Dar nici cu sistemul norvegian nu pot fi de acord. Extremele nu aduc nimic bun.

Pe Miriam o găsiţi întreagă aici

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂 Trimite-ne textul pe office@catchy.ro.



Citiţi şi

Christian Dior și WC-ul din fundul curții – Eleganța vieții pe trepte de contrast

Fata de zăpadă (poveste de dragoste cu final fericit)

Trimisul special al lui Dumnezeu la Băicoi

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. pitipoanca / 14 January 2016 11:39

    ei, hai sa-mi dau si eu cu parerea – copil fiind, da , am mai luat cate una dupa cap. copil fiind, frate-miu a mai incasat-o si el de la mama – ca deh , ea era mana de fier in casa. dar nu stiu cum se face ca am ajuns amandoi oameni cu bun simt si educati. asa era atunci – mai luai cate o scatoalca ca ai chiulit de la ore sau ca ai luat un doi la mate. si nimeni nu mai striga ca , deh, copil va creste timorat. toti prietenii mei au luat-o de la parintii lor si toti is ok acum , oameni cu scoala si serviciu bun. dar nah, pe vremea aia nu erau carti motivationale pe care sa le citeasca parintii , nu erau talk shouri la tv , dar culmea, toti citeam si aveam mult bun simt …acum ………..

    Reply
  2. Monica / 14 January 2016 8:59

    Ma regasesc in povestirea ta, chiar daca inca nu l-am “altoit”. Majoritatea mamelor isi epuizeaza tot arsenalul de actiuni “motivationale” pentru a-l face pe tanar sa inteleaga cu binisorul ce ar trebui sa faca. M-am demonetizat si vad cum a inceput sa ma “citeasca” si pentru asta ma manipuleaza. Sigur ca am gresit cu toatele, ca nu am cunoscut masura in declaratiile de dragoste, in cocolosala, in satisfacerea dorintelor lor spuse si nespuse si ca acum incepe sa fie greu a da la intors. Nu am nervii de otel si uneori sangele clocoteste si capul sta sa plesneasca din cauza ca nici a nu stiu cata oara nu sunt ascultata. Abia dupa ce ridic vocea face ce trebuie sa faca. Ma rog la Dumnezeu sa treaca cu bine aceasta perioada si sa ajunga la facultate.

    Reply
  3. Teodora / 14 January 2016 8:52

    Si eu l-as capaci pe fiu’meu sa-l gasesc intr-o astfel de situatie. Si eu ca eu, dar taica-su il nenoroceste. Cat timp e pe banii mei face ce zic eu, cand e pe banii lui sa faca ce vrea. Fiu’meu are 9 ani. Nu a luat o palma in viata lui, dar nu trebuie decat sa-i rostesc numele pe un ton mai ridicat cand face ceva necuviincios si stie ca a gresit. In adolescenta toti copii sunt rebeli. Si noi am fost si le-am facut pe toate. Am luat bataie de la mama si cu rost si fara rost. Inca ii amintesc si stie ca n-o iert. Asa era atunci. Toti copii din bloc erau educati cu bata. Atata stiau. Eu am promis ca iau bata cand o cere siatutia. Si cata vreme investesc in educatia lui astept ceva in schimb. Si da, educatia este o investitie pe termen lung. Si astept recunostinta. Asa ca draga autoare, felicitari! Daca fiul/copilul nu stie de respect, n-are nicio frica ajunge un frustrat si nimic mai mult. A avea totul nu inseamna fericire.

    Reply
    • Bob / 14 January 2016 9:36

      Educatie cu bata(!!) A la Romanica. Si ne miram ca suntem curul Europei. Asa oameni, asa tara.

      Reply
    • vineri12 / 14 January 2016 12:31

      Cu cat ati cumparat, doamna, copilul? Garantie v-au dat?

      Reply
    • Ramona / 14 January 2016 20:29

      Să afle cineva numele și CNP-ul copilului Teodorei că, la așa mama, mă gândesc că e deja traumatizat la 9 ani numai la auzul vocii ei ridicate și poate e cazul să anunțăm autoritățile. N-or fi ale noastre așa prompte ca cele norvegiene, dar pentru asemenea descreierate care-și mai și publică eventualele metodele de lucru…Auzi tu, investiție pe termen lung… cu bâta, dacă trebuie. Deci, să ne înțelegem, cât timp e pe banii tăi, nu mișcă decât cum vrei tu, când n-o mai f pe banii tăi, te doare-n c_r de el. De ce l-ai mai făcut, “fă doamnă” ? Nu-ți era ego-ul suficient de stimulat și trebuia și tu musai să te reproduci ?

      Reply
  4. Shab / 14 January 2016 8:46

    Din cate descrii tu aici, concluzionez ca ti-ai crescut si educat copilul prost pana la 17-18 ani, iar acum il injuri si umiliesti fara sa-ti asumi nici macar o singura vina, una mica-mica. Esti un parinte prost si ai copilul pe care il meriti.

    Reply
  5. Elisav / 14 January 2016 8:17

    Aveti noroc ca nu e cu retroactiv ca altfel ati infunda puscaria si ati fi decăzută din drepturi si acum sa va spun de ce,un taran de la mine din comuna a procedat exact ca dumneavoastră in bar iar acum a rămas si fără băiat si cu noua luni de puscarie cu executare.

    Reply
  6. Gabriela / 14 January 2016 6:07

    Stimata autoare, sper ca faci fata valului de reprosuri. Nu te supara prea tare. Lasa-I pe cei care se dau cu smairna si tamaie ca sa ii creada lumea sfinti. Tu ai fost sincera si ai scris un articol frumos. Iar ce e cel mai important, ti-ai salvat copilul. Toti avem momentele noastre de ratacire si ne mai iesim din fire. Copilul tau a luat viata usor si avea nevoie de un dus rece ca sa isi revina. Nu e de recomandat sa iti bati copiii in public, dar nici nu poti fi judecata ca ai reactionat asa la socul pe care l-ai avut. Cel mai important lucru este acela ca ai fost acolo cand era nevoie si ai intervenit. Lasa-I pe carcotasi sa arda gazul; copilul tau a reusit la o facultate buna. Poate va mai trebui sa intervi si in alte ocazii, poate nu la fel de violent, dar sper sa fi acolo, aproape de copilul tau si sa ii arati unde greseste. Asta inseamna sa fi prietenul cuiva, nu sa ii incurajezi prostiile si sa il saruti pe frunte duios cand el ar merita o palma zdravana. Si asa cum ai punctat la urma: tarisoara noastra, atat de blamata de romanasii care sar in apararea Norvegiei, este inca locul unde iti poti creste copilul. Statul nu iti da prea multe si iti ia ce poate, dar inca nu iti ia copiii.

    Reply
    • Lucia / 14 January 2016 11:43

      Daca ai fo fost in Norvegia ai fi aflat prin telefon/email de la prima absenta ca fii.tu nu da pe la scoala sau ca nu prea isi bate capul cu ea. Chiar daca tu nu iti bati capul din proprie initiativa sa iti urmaresti copilul daca se tine de scoala in Ro, in No profesorii sunt obligati sa raporteze orice absenta care nu e anuntata de parinte scolii.

      Reply
  7. Lore / 14 January 2016 0:48

    Eu am trecut prin Bac ( si ala cu 4 scrise 2 oral) si slava domnului mama nu a avut probleme cu mine ca am fost constiincioasa, dar ma uit la generațiile care au urmat si prafu si pulberea . Pai ma-sa ii ia parfum, il duce la scoala cu masina , se trezeste femeia la 5 30 dimineata ca sa prepară micul dejun pentru ca prințul la 7 30 intra la scoala si el o arde pe la cafele pe banii cui ? Si nu cred ca l-a batut de l-a invinetit hai sa fim seriosi. Trebuia sa ii spună bravo puiul mamii rămâi aici sa freci menta ca tu esti smecher si pe tine te iau astia la munca si fara liceu terminat si te platesc si o carca de bani

    Reply
  8. RAMONA / 14 January 2016 0:46

    Sunt tare curioasa sa stiu daca cei care comenteaza aici au copii si cati ani au.
    P.S. Toti vecinii, la scoala, la gradi ne-au felicitat pentru copiii nostri, pentru educatia lor. Si stiti ceva? Sunt f. deschisi, creativi, comunicativi, veseli, inteligenti, ingaduitori cu cei din jurul lor indiferent de nationalitatea, religia, handicapul etc. lor.

    Reply
  9. RAMONA / 14 January 2016 0:30

    Nu vreau sa intelegeti ca sunt pt. BATAI, dar o palma la fund este de preferat atunci cand copilul se expune unui pericol iminent si nu vrea, nu intelege PERICOLUL.

    Reply
  10. RAMONA / 14 January 2016 0:27

    Stimate d-le Radu, am vazut ca stiti cum este in alte tari, cand am fost in OLANDA in vizita, femeia, la care am stat i-a fost groaza ca o sa venim la ea cu doi copii mici si stiti de ce? Pentru ca acolo nu exista educatie pentru copii, ci doar lasa-i sa fie “creativi”. Cand au vazut cat de FERICITI erau copii nostri, chiar daca le faceam educatie, ne-au multumit ca au vazut ca exista astfel de copii. Si am mai vazut ceva in Amsterdam. Cand am fost sa luam masa in oras, acolo era un copil care lua Keceap-ul si mustarul si punea pe mancarea altor meseni, iar parintii si ceilalti nu le spuneau nimic. Ei numeau asta CREATIVITATE. Eu numesc asta LIPSA DE EDUCATIE, OBRAZNICIE, PROSTIE, ABUZ. N-am nimic cu saraca CREATIVITATE, dar putea sa faca asta in farfuria lui, si a parintilor lui, nu a celorlalti. Nu era vorba de bani, ci de principiu, copilul era incapabil sa respecte pe cei din jurul lui. Vaaaai de parintii lui, ce vor patimi cu el mai tarziu!!! S-au faptul ca in Anglia copii darama sticlele prin magazine, fara sa li se spuna nimic, vi se pare ceva normal? Parerea mea aste ca majoritatea sunt niste viitori drogati, pt. ca nu li se pun anumite limite.

    Si altceva, nu stiu daca aveti copii. Dar noi avem cativa. Cu toti copilasii am trecut prin “CRIZA DE ISTERIE” (Psihologic vorbind) DE LA 3 ANI. Nu stiu daca stiti ce este asta. Este faza cand copilul doreste ceva, deobicei, ceva ce nu este pentru varsta lui, sau nu este momentul potrivit, si tu il REFUZI. Ii explici ca o sa se accidenteze, ca e tarziu etc., dar el continua si vrea sa fie “CREATIV”. Atunci incepe sa tipe, sa se tavaleasca, ba chiar sa lesine (la noi nu au ajuns la asta, dar exista cazuri cand s-a intamplat).
    In tara unde stati, cum se procedeaza in situatiile astea? Se lasa copilul sa fie “CREATIV”, nu? S-au daca ii explici si copilul continua sa tipe, vin cei de la Protectia Copilului si iti iau copilul, nu?
    Prefer sa ii dau o palma la fund, DUPA CE I-AM EXPLICAT DE ZECI DE ORI, ca nu este bine , ca este periculos sa te duci singur in strada, decat SA IL LAS SA VADA PE PROPRIE EXPERIENTA CE ESTE LOVITURA DE MASINA. Si stiti ceva, FUNCTIONEAZA. NU SE MAI DUCE IN STRADA.

    Reply
    • Radu / 15 January 2016 15:14

      Ramona,
      Cred ca pui semnul egal intre educatie si bataie. Educatia nu inseamna bataie iar un copil nu se educa cu bataia. In Olanda, copii sunt lasati liberi, e adevarat. Dar pe de alta parte copii sunt educati folosind metode de educatie normale si corecte, dar nu bataia. Pedepsele exista, si ar fi anarhie sa nu existe, doar ca ele nu sunt fizice.

      Nu stiu ce ai inteles tu din Olanda, dar eu am locuit si acolo si am inteles ca sistemul de educatie e unul bazat de respect si corectitudine versus cel care e in Romania: frica si pedepse.

      Inteleg ca patriotismul ne spune sa fim loiali metodelor noastre, insa, cu tot respectul, in ceea ce priveste educatia, suntem cam cu 150 de ani in urma tarilor cu un nivel de trai decent.

      Reply
  11. Oana / 13 January 2016 21:45

    Educația nu se face la 18 ani prin bătaie, doamnă. Educația trebuia făcută cu mult înainte de acest moment. Dacă într-o zi în care ar trebui să fiți la serviciu „chiuliți” 2 ore și ieșiți la o cafea cu prietenele și vă întâlniți din întâmplare cu soțul, ar fi oare normal să vă tragă un pic de păr sau ar intra la violență domestică?

    Reply
  12. Bogdan / 13 January 2016 19:11

    Si la ei adolescentii treb prin perioadele de rebeliune. Si cu toate astea, nebatuti fiind, ajung oameni normali (normalitatea lor nu normalitatea noastra, sa fim foarte clari in privinta asta). De ce oare? Oare nu toata societatea e de vina la noi, dand numai exemple proaste peste tot? Oare nu promovam noi numai scurtaturile, combinatiile, antivalorile la FIECARE pas in Romania? Este o uriasa problema in Romania aceasta societate. Si este un cerc vicios si sus la varf si jos in strada. Trebuie o revolutie de constiinta, o reevaluare a scopului fiecaruia dintre noi in putinul timp pe care il avem pe planeta asta ca sa putem sa atingem un minim de civilizatie. Sa scapam odata de homofobie, xenofobie,antisemitism,violenta in familie, indoctrinarea si extremismul religios, oricare ar fi ea religia. Si, cel mai important lucru, trebuie sa scapam de AROGANTA extraordinara, pe care si-o aroga majoritatea romanilor.Noi stim cel mai bine,suntem cei mai buni, de ce sa luam exemplu de la altii? Foarte multi dintre noi au pareri gresite, si se apara cu “e parerea mea”. E momentul sa ne dam seama ca am gresit foarte multi in ultimii 26 de ani si sa ne reinventam.

    Reply
  13. FIXIE / 13 January 2016 19:04

    Fix de aceea a luat copilul bac-ul… pentru ca a fost umilit si batut in fata colegilor…cel mai probabil si-a dorit sa fie independent si sa nu mai depinda de o astfel de mama…la primul job sigur se muta de acasa…
    Cand trezesti pe cineva la ora 5.30 nu il poti acuza ulterior ca trage pe dreapta sa recupereze somnul. Un copil in clasa a 12-a ar trebui supravegheat lunar, nu te duci cu o luna inainte de BAC la scoala sa constati ca nu a dat pe acolo tot anul…

    Reply
  14. miha / 13 January 2016 18:32

    Nici eu nu-s de acord cu vreo forma de violenta, DAR (e mic, mare, luati-l cum vreti!) unii adolescenti, poate de cele mai multe ori minori (ei tind sa fie ostentativi) merita capaciti cu dragoste si spor. Ma adresez si domnului de mai sus extrem de pornit, i-ati auzit/vazut cum se comporta intr-un spatiu public? Vorbesc extrem de urat, ii batjocoresc pe ceilalti mai slabi, ce sa mai, perioada in sine le pune cornitele aferente. Spuneti-mi mie cum ar trebui sa reactioneze parintii de asemenea specimene? Vorbesti cu ei, ok, unii efectiv au nevoie sa mai stie si de frica. O frica constructiva, daca-i pot spune asa, uite, eu nu am pus o tigara in gura in viata mea pentru ca mi-era teama de ce ar spune ai mei. Si nu, nu imi luam bataie. Cel mult pedepsita si privata de anumite placeri. Mesajul meu poate parea ambiguu: bate-i (daca e cazul) dar nu prea. Ideea e ca unii ai impresia ca pur si simplu nu pricep altfel si nu o judec pe autoarea articolului pentru reactie. Si sunt convinsa ca daca l-as atinge m-as simti extrem de vinovata dupa aceea, insa grija cea mare ar fi sa ii trasez o linie cat se poate de clara intre bine/rau, sa fuga (pe cat posibil) de pierderea umanitatii la urma urmei…

    Reply
  15. Radu / 13 January 2016 16:50

    Si va mai intrebati de ce se bat astia in trafic, de ce se apuca sa fie violenti verbal si de ce nu exista civilizatia de care urlati. Ete de ce!

    Nu i-ati invatat sa va respecte,nu i-ati invatat sa va fie prieteni si nu ti-ati invatat sa fie OAMENI. E un mare concurs de “cine e mai tare” din care copilul, fie el si la 18 ani nu poate sa castige pentru ca nu asa e construit.

    Si uite cum o tantica ca “doamna jurnalist de opinie” se erijeaza in profesoara de viata si imi spune mie de “bun-simt”. Tanti, cand ai sa traiesti cel putin 30 de zile intr-o tara civilizata (undeva mai la vest de Budapesta si mai la nord de Venezia), mai discutam cum sta treaba. Pana una alta, da-te mataluta culta in Romania ta iubita… si ai grija la RADET si la balta aia mare. Apropos, sa stii ca si ala de la RADET care zice sa nu dea drumu la caldura a fost batut de ma-sa tot cand avea 18 ani. 😉

    Iar pe sistemul “si mama a facut asa si uite ce bine am ajus”, te sfatuiec cu caldura sa ii iei telefonul si calculatorul pentru ca ghici ce? maica-ta nu ti-a dat mobil si calculator si uite ce bine ai ajuns! Asta daca vrei sa nu intelegi ca lumea evolueaza, iar contextele de acum 25+ ani nu se mai aplica in era noastra. Daca s-ar aplica, pentru tine ar trebui sa fie de ajuns sa mergi cu RATB-ul la serviciu, nu cu masina in care intri atat de facil imbracata in cateva haine de prin casa. Ar trebui sa fie suficient sa mergi la fabrica, nu sa fii intelectuala de ocazie cu diploma de facultate.

    Oamenii ca tine inca tin in viata un sistem care ar fi trebuit sa fie mort.Tine minte: ce se naste din pisica soareci mananca!

    Reply
    • Dana / 13 January 2016 17:51

      Măi să fie, domnule Radu, dar ce educat şi cult eşti dumneata, care îi spui “tanti” si o batjocoreşti de numa’ pe femeia asta, fiindcă a îndrăznit să gândească diferit! Lasă-mă să ghicesc: părinţii te-au făcut cel mai bun prieten al lor, de aia te-ai inflamat aşa. Păi după cum ai şters pe jos cu autoarea, semeni cu unul din aceia care sunt violenţi verbal (dar rău de tot) când se înfurie în trafic. Cred că n-ai fost altoit la vremea potrivită 😀

      Reply
      • alta Dana / 13 January 2016 22:00

        Eh, mai stam de vorba cu dl Radu cand o avea si el copii, adolescenti la liceu…

      • Radu / 14 January 2016 14:51

        Deranjul nu e o polemica de idei. Deranjul este ca face un lucru cel putin reprobabil si se si lauda cu asta.

        Vad ca atunci cand esti de partea cealalta a baricadei nu e foarte confortabil, asa-i?

        Ia gandeste-te la asta! si apoi vorbim si de batjocura.

    • Monica / 14 January 2016 8:39

      Radu sa stii ca exprimarea ta nu ma duce cu gandul ca tu ai fi o persoana “umblata” prin partea civilizata a Europei. Pari un om ofticos si neingaduitor si cu siguranta iti sare tandara destul de des chiar daca ai aparent oaresce control. Civilizatia ta este facuta prin constrangere si nu ai constiinta a ce se face si nu se face, ci mai degraba legea si amenda este cea care te educa. Te vad aruncand pe strada chistocul de tigara cand nu te vede nimeni sau cand esti in Romania, a da, aici si asa nu sunt cosuri de gunoi si amenzi. Asta este parerea mea, altfel ti-ai fi exprimat parerea ta mai frumos chiar dace este contrara si nu ai fi jignit pe “tantica”, nu?

      Reply
      • Radu / 14 January 2016 14:49

        Te deranjeaza forma si nu fondul problemei? Ma limitez la nivelul exprimerilor de genul “Las’ că-l vezi tu pe dracu’. M-am săturat să trag de tine în fiecare dimineață. Măi, inconștientule! Bate Bacul la ușă și tu dormi.”

        Vrei sa avem o discutie elevata despre psihologia tranzactionala? Cred ca se poate…

        Cat despre violenta verbala, a fost un raspuns, dupa cum spuneam. E nasol cand esti “la primire” nu? Oare cum o fi sa fii copil si sa fii de partea celalata si sa ti-o iei de la cel ce se presupune ca trebuie sa te protejeze si cel de care depinzi emotional, financiar, etc?

        E putin ipocrit sa faci ce faci tu aici: ma judeci pentru ca am judecat. Macar eu nu imi bat copii si nu ii injur.

        Cat despre educatia coercitiva, educatia se face in prima faza punitiv, da, dar si coerent. Ceea ce iti displace tie la civilizatie sunt regulile respectate, fara prea multe intrebari. Cam asta inseamna, printre altele, evolutie; faptul ca nu te intrebi tot timpul de ce se invarte roata, o iei de dat si treci mai departe.

        E bine ca ma vezi aruncand tigara pe strada, e bine ca nu ma vezi intelegant diferenta esentiala intre spiritul unei regului si litera ei. E bine ca ma vezi needucat si necioplit. Dar pana una alta sunt doar niste prezumptii pe care le faci pentru ca asa iti sta bine: sa ai pareri.

        Concret nu cred ca ai studii minime de psihologie incat sa faci o analiza fie si primara a textului scris de mine, sa intelegi pleada de tranzactii emotionale prin care trebuie ca trece un om cand scrie ceva si, cu siguranta nu cred ca parerile tale conteaza cat negru sub unghie. Am senzatia ca ma confunzi cu una din rudele tale plecate pe usa din dos prin sudul Italiei sau al Spaniei, ceea ce crede-ma nu e cazul.

        Incearca, insa sa treci peste forma si sa discuti fondul problemei si anume ca educatia nu e face cu bataia. Niciodata nu a functionat si niciodata nu va functiona! La fel cum tortura nu functioneaza. Si aceste doua metode intotdeauna o sa lase traume (mai mici sau mai mari, dupa posibilitati).

        Ceea ce e terifiant de-a dreptul este faptul ca in societatea romaneasca bataia este o chestiune normala. la fel de normala cum, in evul mediu era ok sa il omori pe unul in duel pentru ca s-a uitat la nevasta-ta. Bataia este metoda coercitiva si punitiva suprema la fel cum in Vestul Salbatic era duelul.

        La fel de terifiant este ca coercitia fizica se aplica la romani in aproape aceleasi conditii ca in lumea animala. Cainele daca e deranjat, musca. Tot cainele musca si ca sa se impuna. Elevarea umana nu a trecut, in estul Europei de acest nivel, din pacate.

        Deci hai sa disuctam de asta, in loc sa te inflamezi subit fie de probleme non-existente fie de probleme de fond. Sincer, imi pasa prea putin spre deloc de ce si cum crezi despre mine daca iti place cum ma imbrac sau nu. Desi, am senzatia ca pentru tine conteaza enorm lucrurile astea cum de altfel conteaza modul in care imbraci o idee.

        Eruditia, stimabila, inseamna inclusiv ca reusesti sa extragi o idee, fie ea si proasta, dintr-o exprimare defectuasa sau licentioasa.

      • Hmm / 14 January 2016 20:09

        Si, brusc, se facu liniste. Chapeau, monsieur! :)))

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro