Dacă eram în Norvegia, înfundam pușcăria

12 January 2016

miriam soareSună alarma telefonului. E cinci și treizeci de minute. Dimineața. Nu, nu plec să muncesc la vreo fabrică, slavă Domnului! Mă dau jos din pat și strâng halatul în jurul meu. E noiembrie. Afară e zloată și frig. O ploaie rece și deasă… În casă, așa cum știm cu toții cum e când RADET-ul încă nu a băgat căldură în calorifere.

Mă duc în camera lui fiu-miu și îi spun cu blândețe să se trezească. Apoi, în bucătărie, să fac cafelele. Da, cafelele. Fiu-miu e clasa a douăsprezecea. An greu. Bac, facultate. Mi-e dor de vremea când era la gimnaziu. Mai puține griji.

Iar mă duc în camera lui. Iar îi spun să se trezească. Eu zic, eu aud. Pun placa cu “las’ că vezi tu cum îți confisc eu ție calculatorul și telefonul. Las’ că-l vezi tu pe dracu’. M-am săturat să trag de tine în fiecare dimineață. Măi, inconștientule! Bate Bacul la ușă și tu dormi. Dacă nu intri la facultate, o să mergi la săpat șanțuri.” Sunt convinsă că repertoriul e standard. Că aproape toate mamele din România îl știu de la mamele lor. Bineînțeles că și eu și el știm exact că eu nu-i iau telefonul și nici nu-l trimit la săpat șanțuri. Și că, în comunism, el se face că mă bagă în saemă și eu mă prefac că sunt luată în serios.

Cu chiu, cu vai, intră în baie, unde stă aproape un ceas, de-mi vine să rup ușa și să-l bat cu furtunul de la duș. Iese ferchezuit ca un ginere. Înalt, slab și plin de fițe, harfe și figuri. Părul dat cu gel. Mirosind a parfum scump. Că, de, ce era să-i iau de ziua lui? Și îmbrăcat cu o cămașă și cu un hanorac roșu, asortat la ghetuțele Puma. Bineînțeles că nu mai are timp să mănânce. Dă să iasă pe ușă. Încep să țip ca sirena lui Vasile Roaită. „Unde pleci așa despuiat, măi copile? Tu ai văzut ce e afară? Sunt opt grade în termometre și plouă ca la balamuc. Pune o haină pe tine!” N-ai să vezi! Zici că vorbesc cu pereții. Păi ce, e prost să-și strice freza și toată ținuta de fante?

copil floare

Când îl văd așa încăpățânat, alerg prin casă ca nebuna. Trag pe mine trei zdrențe la întâmplare, înșfac cheile mașinii și mă ofer să-l duc până la liceu. Mă gândesc că e mai convenabil să iau traficul în piept decât să-i dau antibiotice două săptămâni. Îl las la doi pași de liceu și, instinctiv, nu plec din parcare. Nu am niciun motiv să mai stau, dar așa simt.

Mă tot uit înspre poarta liceului și nu văd intrând pe ea niciun hanorac roșu. Mă uit la ceas și-mi dau seama că deja s-a sunat de intrare. Cobor din mașină și mă duc direct la el la clasă. Bat la ușă. Profesoara de desen tehnic mă întâmpină cu zâmbetul pe buze. Nu ne cunoaștem. Perii clasa cu ochii. Nici nu-i greu. În clasă, şapte elevi. Fiu-miu, așa cum am intuit, nu e printre ei. Îi spun cine sunt. Se bucură suspect de tare să mă cunoască. Și îmi spune că pe fiu-miu nici nu l-a văzut în acest an la orele ei. Deschide catalogul și constatăm că n-a prea fost pe la școală în general. Absențe – cu toptanul. E în pragul exmatriculării.

Simt că-mi fuge pământul de sub picioare și sângele din vene. Șocul se transformă în furie. Îi mulțumesc pentru bunăvoință profesoarei și, descumpănită, ies în fața liceului. Mă gândesc unde ar putea fi copilul meu, care cu o lună în urmă a împlinit optsprezece ani. Și iau la rând toate cafenelele din preajma liceului. Multe mai sunt, frate! Multe rău. Și toate pline de liceeni. La ora șapte dimineața, ăștia toți semnează condica la cafea și la țigară.

După multe căutări, îl găsesc. Stă relaxat la o masă cu încă doi băieți, sorb tacticos din cafea și pufăie din țigări. Când mă vede, înlemnește. Dacă se pogora Sfânta Fecioară, nu cred că se minuna atâta. Nu-l mai întreb nimic. Mă năpustesc cu o furie oarbă și dau cu pumnii și picioarele în el, unde nimeresc. Îl bat până obosesc. Nu știu ce se întâmpla în jurul meu, că nu mai vedeam nimic. Termin „lucrarea”, îl iau de guler și plec cu el acasă. Acolo, alt scandal. Toc mărunt ca o moară stricată.

Acum, când îmi amintesc, îmi fac cruci și mă gândesc că, dacă trăiam în Norvegia, mă condamnau la muncă silnică pe viață. Norocul meu că trăiesc, totuși, în Romania. E adevărat că statul nu-mi dă nimic și îmi ia tot ce poate, dar nu-mi ia copiii. În vară, fiul meu a luat Bacalaureatul. A intrat la cea mai bună facultate și îmi mulțumește că l-am adunat de pe drum și că nu l-am lăsat să „bată câmpii”.

P.S. Nu sunt de acord cu bătaia, cu abuzul, cu umilirea unui copil. Sunt de acord că în Romania unii părinți, și nu puțini, sunt violenți și neglijenți. Dar nici cu sistemul norvegian nu pot fi de acord. Extremele nu aduc nimic bun.

Pe Miriam o găsiţi întreagă aici

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂 Trimite-ne textul pe office@catchy.ro.



Citiţi şi

Christian Dior și WC-ul din fundul curții – Eleganța vieții pe trepte de contrast

Fata de zăpadă (poveste de dragoste cu final fericit)

Trimisul special al lui Dumnezeu la Băicoi

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Ella / 13 January 2016 15:19

    Stiti ce e mai ingrijorator? ca nu va dati nici acum, dupa atitia ani, seama de gravitatea gestului de a lovi un om! ca e si copilul dvs nu mai vorbesc. Ca nu realizati ca in acea perioada erati intr-o situatie in care psihic nu mai functionati corect, in care furia nu o mai puteati tine sub control, degenerind in violenta. Ar fi fost bine daca cereati ajutor. Nici acum nu e prea tirziu sa reparati ce ati stricat in trecut. Facind gestul de a cere inapoi violenta depusa asupra fiului dumneavoastra prin bataia data. Dimpotriva, insistati ca violenta a fost necesara. niciodata o violenta asupra unui om nu are absolut nicio justificare! si niciodata nu dispare. Lasa urme adinci, chiar daca de obicei le ascundem cit puteam de bine. Catre ceilalti care va citesc si va sustin: apelati la consiliere psihologica pentru voi insiva si pentru copilul vostru daca vedeti ca furia, violenta intra in familia voastra ca solutie de a rezolva conflicte!

    Reply
    • Cornelia / 13 January 2016 16:34

      Opinie: bataia NU e rupta din rai. Clar. Trebuie sa vorbim frumos cu cei mici, copiii, de? Da. Trebuie sa le acordam atentie? Da. Dar cine STIE cu adevarat sa faca asta? Scoli de parinti nu exista. Din pacate. Si tot din pacate, tendinta de a pica in extreme este din ce in ce mai des intalnita. Si nu, nu vorbesc din carti sau din ce mi-ar place mie sa vad/cred. Am copii. Mari. BAIETI. Au chiulit si ei, masiv chiar o perioada. I-am urmarit saptamanal la liceu si am verificat absente si note. Apoi si-au revenit. Asta e realitatea, baietii sunt….baieti! Stiu, cineva tot ma va contrazice. Stiu exact ce a simtit autoarea in momentul pe care l-a descris. Am simtit si eu la fel, nu doar o data. Te simti neputincios si te intrebi unde ai gresit, ce ar trebui sa mai faci ca sa ai liniste la acest capitol… Am ajuns la concluzia ca trebuie de fapt sa nu mai fac. Nici ce faceam. Dar cu adolescentii e alta poveste, alt teren, altfel de fragilitate psihica.
      As vrea sa primesc raspuns la urmatoarele:
      1. Ati vazut COPII (3-9 ani) care se tavalesc literalmente in magazine/parcari/mall-uri?
      2. Ce fel de parinti au?
      3. Cat de “ingerasi” sunt ei?
      4. Ati vazut cat de INDIFERENTI sunt parintii lor la manifestarile animalice ale odraslelor?
      5. Cam cum gestioneaza aceasta situatie (copil tavalindu-se pe jos si uraland dupa o jucarie/prajitura etc in mijlocul magazinului/parcarii) persoanele care infiereaza palma data la fund spre educare?

      Din ce in ce mai des vad astfel de scene, protagonisti fiind copii din ce in ce mai mici. Ma intreb: daca fac atata circ pentru o jucarie la 4 ani, la 18 ani ce vor face daca nu le cumperi masina/computerul/telefonul dorite? Te omoara cu mainile goale? Se arunca de la balcon?
      Daca parintii prefera sa ignore iesirile astea acum, deci NU FAC NIMIC, cand copiii au 18 ani ce vor mai face?
      Consider ca magazinele/mall-urile/parcarile sunt spatii publice, unde am dreptul sa merg si eu si sa fiu respectata de cei din jur, asa cum ii respect si eu. Daca eu nu imi smulg parul din cap din ce stiu eu ce pitic imi tropaie pe creier, nu fac scandal, nu urlu (toate astea in public) de ce trebuie sa suport asa ceva din partea unor “copii” needucati, copie fidela a parintilor lor, la fel de needucati?
      Deci da, bataia nu este rupta din rai, bun, nu ne batem copiii. Dar totusi, daca nu facem NIMIC in schimb, cum ii educam? Prin lipsa noastra si a liniilor directoare?

      Reply
      • Ella / 13 January 2016 21:28

        copiii care se tavalesc pe jos doar incearca parintii sa vada daca cedeaza. daca nu cedeaza, iar copilul se simte ascultat in criza aia a lui, crizele nu se repeta. daca parintii cedeaza la primele urlete, ca vezi doamne supara lumea sensibila de genul dvs, atunci copilul va repeta comportamentul stiind ca doar asa obtine ce vrea. sunt niste scheme clasice in educatia copiilor. suntem in secolul XXI si toata lumea inca se intreaba cum sa isi creasca copiii. studiati inainte de a da nastere unui om, studiati ce inseamna responsabilitatea, respectul. asta numai daca vedeti ca va depaseste rolul de parinte. si mai puneti-va oameni buni in pielea celuilalt. cum ar fi sa primesti jigniri, bataie asa pe nepusa masa?…

    • Valerica / 13 January 2016 17:07

      Draga Ella, de acord pana la un punct. baiatul era mare, mare de tot! Nu a dat intr-un copil ci in ditamai omul care nu isi sadea seama ca este om deja. Una la mana! A doua la mana: cum sa educi un copil, mai ales un baiat plin de energie si de personalitate, de dorinta de a se afirma? bataie nu! Ca pleaca Ingerasul nu ca il indoctrinezi. Ca il bate Doamne-Doamne NUUUUU ca il sperii. Pedeapsa nu ca e smecher si te acuza ca l-ai batut! Fiecare este destept cu copiii altora. Este bine ca, in afara de cazurile de abuz, parintii sa fie lasati in pace. Am un nepot la care tin ca la ochii mei din cap, ca eu nu am copii. Sora mea, mama lui, il simte imediat ce ceva nu este in regula cu el. Oricat l-ai iubi, oricat faci pentru un copil, mama este mama, in afara situatiilor cand mama este dusa cu pluta! Nici unul, bunici, matusi, parinti, nu suntem specialisti in cresterea copiilor. Crezi ca este mai bine sa institutionalizam copiii si sa ii creasca specialistii? Crezi ca ar fi mai bine pentru ei, ar fi mai relaxati decat cu cate o palmuta de la parinti?

      Reply
      • Ella / 13 January 2016 21:16

        e si mai grav ca a dat intr-un om mare, ce-ar fi sa ne batem cu totii pe strada cind ne enerveaza careva? repet- e o chestiune de autocontrol cind e vorba de violenta. cea care a scris articolul asta are probleme mari. poate chiar medicale, cu care nu e de glumit. pe de alta parte sa ne intoarcem la copii: aduci pe lume un om. asta uita multi. copiii nu sunt obiecte, nu sunt creatii proprii. a fi mama este o functie pe care ti-o asumi. multe femei nu o indeplinesc cum trebuie. daca sunt labile psihic, sa ceara ajutor specializat.
        omul pe care l-am adus pe lume are peste 20 de ani. i-am oferit strictul necesar, atit cit eram responsabila sa ii asigur: siguranta-un acoperis deasupra capului, mincare, imbracaminte sa nu umble descult sau dezbracat, acces la educatie, un set de valori pe care daca a vrut si l-a insusit, daca nu, si-a gasit altele. daca a vrut mai mult, a gasit cai sa obtina facind eforturi pentru asta. ori daca educi un om de care esti responsabil doar pina la 18 ani sa aiba singur grija de ce isi doreste, e imposibil sa ajungi sa te urci pe pereti de nervi. trebuie sa ii acorzi respect, daca vrei respect. daca el nu vrea sa invete, e problema lui. la un moment dat, cind va realiza ca are nevoie de invatatura se va mobiliza singur. a respecta pe cineva inseamna a nu-l lovi, jigni, a nu-i impune felul in care vezi tu viata pentru el, a il lasa sa se descurce, sa se impiedice si sa invete singur lectiile vietii. parintii mei asa m-au crescut, asa mi-am crescut si eu copilul. de la 16 ani incepuse sa cistige singur bani pentru telefon, bicicleta, parfumuri si altele. Nu uitati ca oamenii se descurca decent si fara o facultate. important e sa gaseasca lucrul ala care le face placere. Nu sa faca nu stiu cite facultati doar ca sa aiba cu ce se lauda parintii…confundati atitea lucruri, incit nici nu stiu ce sa mai zic…incercati sa intrati in pielea omului, de orice virsta ar fi, care in loc de ascultare, comunicare primeste lovituri. ma infior citindu-va…cum sa aperi violenta, cum? doar pentru ca nu esti capabil sa gasesti alte solutii? pai daca vezi ca treaba te depaseste, du-te si vorbeste cu unul care se pricepe, care te poate intelege si te poate ajuta sa inveti sa te respecti, sa-i respecti si pe cei din jur.

  2. tizul / 13 January 2016 14:48

    Problema este ca MINTI. Il mananc pe adolescentul pe care il umilesti in halul ala in fata prietenilor si-ti multumeste dupa aia.

    Reply
  3. Liana / 13 January 2016 13:05

    E de apreciat faptul ca baiatul a intrat la cea mai buna facultate si s-a descurcat mai apoi foarte bine in viata. Totusi, nu pot sa ma abtin sa nu spun faptul ca acest baiat are si mult noroc. Sunt studenta, iar in timpul liceului, nu am lipsit de la ore pentru a merge in cafenele. De ce? Pentru ca stiam ca numai daca voi invata nu voi ajunge sa “sap santuri”. Iar acest lucru nu m-au determinat sa-l constientizez parintii mei, ci l-am inteles de una singura. Parerea mea este ca parintii au datoria de a te invata o multitudine de lucruri utile pentru viata ta, dar este foarte important sa constientizezi si tu, in calitate de copil anumite chestiuni. Intr-adevar, o greseala in cazul prezentat ar putea fi faptul ca respectivului copil i s-au satisfacut toate mofturile si trist este ca la optsprezece ani mama a trebuit sa-l aduca cu picioarele pe pamant. Interesant este cat de repede si-a gasit motivatia dupa “bataia” aplicata si cum a putut sa recupereze timpul pe care ar fi trebuit sa-l dedice invatatului si pe care, de fapt, l-a petrecut in cafenele. Din pacate, foarte multi copii nu beneficiaza de atatea dragalasenii (ma refer la atitudinea de pana la plecarea copilului la liceu) si cu toate astea se descurca in viata. Concluzia ar fi ca nu numai parintii poarta vina in situatiile ca cea prezentata in articol, ci si copiii.

    Reply
  4. Nicolae Iorgulet / 13 January 2016 9:39

    Sistemul norvegian nu este extremist. Ei doar aplica legea.

    Reply
  5. Magda / 13 January 2016 2:02

    Deci madam asta care scrie habar nu are cine e profa lu’ fii-su nici in ultimul an de liceu, ii ia parfumuri si toale firmate, ca “ce era sa-i ia?” (cartile ii cadeau greu?), dar vine aici cu povestea asta JALNICA de cum a fost ea NEVOITA sa-si bata odrasla, in dimineata cand a avut ea ceva pe chelie si timp de pierdut dupa vlajgan.
    Pai muiere, inainte unde erai? Ai revenit din morti in ziua aia?

    Bine ti-a zis-o Maria mai sus, in Norvegia veneau si te luau de acasa si te puneau sa te interesezi de fii-tu.
    Continui cu “am procedat DE-A DREPTUL perfect”. Esti NORMALA LA CAP?

    Reply
    • IOANA / 13 January 2016 10:49

      Cu toata parerea de rau, nici nu cred ca doamna ar trebui sa cunoasca profesorii. Nici parintii mei nu i cunosteau, cu atat mai putin, cu toata parerea de rau, pe cei de muzica, sau desen. nici nu m am facut cantareata sau pictor. Si da, sunt de acord, scoala trebuia sa anunte parintele despre absentele copilului. De aceea suntem parinti, nu politisti. Trebuie sa incerci, macar, sa ai incredere in copilul tau. Nu sa i verifici fiecare pas.

      Reply
      • Magda / 13 January 2016 16:44

        Tu vorbesti serios???? Deci ca parinte, astepti doar sa fii convocat?
        Si te prezinti cu bata sau cu cureaua?
        Mare ti-e gradina….

    • Valerica / 13 January 2016 17:10

      Fa Magdo, tu cunosti toti profii la copiii tai? (ti-am scris la nivelul la care poti intelege, guritza!)

      Reply
  6. Monica / 13 January 2016 1:57

    Un copil nu ajunge asa daca ii esti prieten. Tocmai pt ca a fost amenintat, pedepsit si apoi recompense adidasi rosii, parfum de firma… :)))) total pe dos. Si apoi se mira ca prefera compania altora, care nu il desconsidera. Amuzante textele astea..mi ar fi rusine sa le scriu, mai ales daca ar fi adevarate… repetam toate prostiile pe care le faceau ai nostri in copilarie, ne e greu sa citim, sa ne informam… doar pt ca avem propriile frustrari. Grele 🙂
    Cat despre comentariile alea “fiecare palmuta isi are rostul ei”… no comment.
    Doamnelor, mai deschideti o carte, vedeti interviuri, au venit si in romania sa ne explice, au fost tradusi in ro pt dvs: alfie kohn, dan siegel (vorbeste f mult despre adolescenti), aletha solter, michael thomson… WAKE UP! UP UP!

    Reply
  7. Mihaela / 13 January 2016 0:23

    Nu se putea tine o discutie serioasa chiar la masa la care ati gasit baiatul? Doar fiindca dumneavoastra nu va puteti controla nervii, nu inseamna ca trebuie sa ii revarsati asupra unui adolescent. Nu, nu e un adult, prin urmare, nici bun de chelfanit, cum s-a zis. Tot ce am citit a avut legatura cum dumneavoastra nu faceti fata unui adolescent, pe care nici nu il cunoasteti (baietilor nu li se ofera cadou un parfum scump doar de dragul cadoului). Dumneavoastra sunteti cea care, din prima clipa, ati inceput cu ordine, tipete, frustrari, i-ati bagat in cap ideea ca e un esec ca fiinta, ii spuneti ce trebuie sa faca si cum sa faca. Nu ati mentionat nimic despre ceea ce va spune el, adolescentul. Cand ati avut o discutie in care este si el auzit? Ah, poate ca nu are nimic de spus, avand fite, parfum scump, ghetute Puma, daruite, nu-i asa? Mi se pare ca va justificati actiunile doar prin neputinta de a avea o conexiune cu fiul dumneavoastra, care este rasfatat. Lucrurile ar decurge altfel daca l-ati privi ca pe un om, la fel cum toti suntem, si ati incerca sa apelati la ceea ce gandeste si nu la ceea ce trebuie sa aiba. Pentru ca, desi pare sa aiba multe lucruri fizice, nu are nici cea mai mica idee ce inseamna o relatie si sa iti recunosti si respecti parintii.

    Reply
  8. danah / 12 January 2016 23:50

    “Nu sunt de acord cu bătaia, cu abuzul, cu umilirea unui copil. Sunt de acord că în Romania unii părinți, și nu puțini, sunt violenți și neglijenți”. Ce fel de om esti, Miriam Soare? Vii cu incheierea asta dupa ce in articol ne-ai explicat cum a fost cu bataia, umilirea si abuzul propriului copil? Ai fost complet neglijenta (fiul tau lipsea de la scoala intr-o veselie si tu habar n-aveai) si extrem de violenta facand o asemenea scena intr-un loc public. Mi se pare doar mie sau te-ai comportat exact ca tiganii pe care-i dispretuiesti la greu? Da, fara discutie ai fi meritat inchisoare sau macar o reeducare ca sa-ti redobandesti calitatea de om pe care ai pierdut-o pe undeva. In cazul asta sunt sigura ca niste palme dupa ceafa te vor ajuta sa gasesti drumul corect.

    Reply
  9. gabi / 12 January 2016 23:17

    În ziua de azi, în România, şi nu numai, la săpat de şanţuri se poate cîştiga mult mai mult decît absolvind o facultate. Sigur, cu mai mult efort fizic şi psihic. Fără-ndoială, problema băiatului din articol, sunt, evident, părinţii.

    Reply
  10. Monica V / 12 January 2016 22:39

    Chelfaneala unui adolescent de 18 ani-prima si ultima lui bataie, nu poate fi comparata cu traumatizarea,mai ales psihica, a unor copii in mod repetat.Multi dintre acesti copii devin adulti cu tulburari de comportament, neimpliniti sufleteste in plan privat, social,profesional. Multi dintre ei nu isi mai revin niciodata, le a fost anulat dreptul de a fi fericiti-sau au nevoie de multa consiliere psihologica, mult curaj…si mult noroc, mai ales in a intalni un partener de viata compatibil si rabdator. Nu bataia in sine este cea care distruge sufletul unui copil, ci teroarea, indoctrinarea,groaza, frica. Cine nu a trait asa ceva sa si stranga cu dragoste parintii in brate si sa stea la o parte.

    Reply
  11. maria / 12 January 2016 20:11

    De 6 ani traiesc in Norvegia si vreau sa va spun ca articolul m-i se pare nejustificat… cunosc mare parte din legile norvgiene si as vrea sa va spun ca daca ati fi trait in Norvegia copilul dvs nu ajungea sa chiuleasca si sa isi piarda timpul prin cafenele, autoritatiile si scoala s-ar fi sesizat in momentul in care baiatul ar fi ajuns la limita acceptata de absente, scoala v-ar fi sesizat si pe dvs si fi urmat cursuri de consiliere si parenting ( din articol reiese ca nu aveti control asupra vietii baiatului) si probabil nu s-ar fi ajuns la partea cu bataia. Si pentru a face o caomparatie cu Norvegia si Romania, in Norvegia nu gasesti cafenelele pline de elevi la orele diminetii…cred ca ar fi fost mai bine sa va fi documentat inainte de a scrie un articol fara argumente solide…

    Reply
  12. anka / 12 January 2016 18:54

    un articol scris cu indeletnicire si umor dar trebuie sa va aduc un contrargument, desigur cu tot respectul pentru opinia dumneavoastra. in norvegia copiii nu sunt batuti sau agresati in nici un fel, educatia se face cu metode si tactici care implica calm si rationalizarea faptelor lor dupa puterea de intelegere pe care o au la diferite varste. copiii norvegieni devin intra la facultati bune si devin adulti cu preocupari mature si serioase pregatiti pentru o lume complexa si progresista. in romania din pacate derbederia adolescentului si mitocania adultului fac statistici care ar trebui sa ne puna pe ganduri. nu va cunosc dar imi pareti o persoana educata, sunt convinsa ca daca abordarea dumneavoastra in dimineata cafenelei era una mai putin agresiva fizic, odrasla ar fi avut aceleasi sanse la un bac luat cu brio si o facultate de elita. din pacate mentalitatea in romania este cea de dat cu parul si functioneaza in toate straturile si imprejurarile sociale; din fericire copilul dumneavoastra este ancorat solid probabil la o dinamica familiala care ii ofera suport si sprijin si incurajare si un umar de plans la nevoie si cu siguranta a luat furia ocazionala a mamei drept un episod trecator pentru ca stie ca exista altceva mult mai solid pentru el in sufletul dumneavoastra. dar hai sa ne gandim putin la familiile in care copiii sunt literalmente saci de box si servitori, in care bataia si agresivitatea este o forma de “iubire” si in care nu exista altceva; ce se intampla cu acei copii? bataia si orice forma fizica de agresiune nu sunt solutia la nimic, este dovedit prin studii numeroase ca astfel de metode nu duc la nimic bun, nu fac decat sa racoreasca adultul si sa puna cicatrici greu de uitat in sufletul copilului. cu respect!

    Reply
    • Miriam / 12 January 2016 19:31

      In tarile nordice, procentul copiilor care termina liceul sau merg la facultate, este foarte scazut. Nu-l considera o necesitate, pentru ca, vin emigrantii cu studiile facute. In ce priveste bataia luata, sa fiti convins ca, furia mea era justificata. Daca in clasa a XII el era atat de inconstient incat sa fie in pragul exmatricularii, ma indoiesc ca ne-am fi inteles cu vorba buna, in ACEL moment. Permiteti-mi sa spun ca stiu mai bine situatia si cunosc mai bine caracterul propriului meu fiu. Am procedat de-a dreptul perfect. Astazi are 27 de ani, este inginer automatist. Are propria lui afacere si este cel mai bun prieten al meu. Si da. A avut si are o familie minunata, care l-a sustinut si il sustine neconditionat. Si inca un amanunt. Asta a fost singura bataie din viata lui.

      Reply
      • Mihaela / 13 January 2016 15:39

        Doamna, cu toata stima, dar bateti campii referitor la sistemele educationale scandinave. In Norvegia, in grupa de varsta 30-34 de ani, ponderea celor care au terminat (cel putin) educatie tertiara (facultate sau similar) este 52.1% (date Eurostat pt anul 2014). In cazul Romaniei este numai 25%. Media UE-28 este 37.9%.

        Ar fi util sa va informati inainte sa vorbiti – google is your friend!

      • Ana / 13 January 2016 15:58

        Da, in multe tari dezvoltate procentul celor ce merg la facultate e mult mai scazut decit in Romania, dar
        1) in tarile respective, si fara facultate poti trai bine mersi dintr-o meserie, cistigi cit sa ai o viata corecta, fara lipsuri, asa e construit sistemul;
        2) nu-ti cere nimeni, ca-n romania diploma universitara pentru a fi secretara sau a sta acasa pe banii parintilor pina la 30+ sa studiezi; poti avea multe joburi decente fara facultate;
        3) facultatile se platesc in multe tari occidentale, deci investitia se face daca merita si o doresti, nu pentru ca are vecinul si catelului lui diploma la universitatea privata din vale din caracal si tu vrei sa ai mai multe ca el;

  13. Iulia / 12 January 2016 17:58

    Tu ai chelfanit un adult, nu un copil. Sa nu confundam lucrurile 🙂

    Reply
  14. Liliana / 12 January 2016 17:50

    Avand in vedere ca atunci cand eram mica mama batea-n mine ca-n fasole, la vremea respectiva imi spuneam ca eu cand voi avea copii nu o sa-i ating nici macar cu un deget. Acum, chiar daca nu am copii mi-am schimbat parerea. Exceptand acele cazuri in care bataia este dusa la punctul extrem, stiu ca un parinte zdravan la cap nu-si bate copiii de placere si ca fiecare palmuta isi are un rost. Si gandindu-ma bine, cred ca preferam sa ma capaceasca mama mult si bine decat sa fiu mangaiata de niste “parinti” pe care nu-i stiam ai mei. Ce-i drept, eram un copil zvapaiat si rebel care si-o cauta cu lumanarea. Si nu stiu cum se facea dar nu era zi lasata de Dumnezeu in care eu sa fi scapat de cel putin o urecheala zdravana. Si mai interesant era faptul ca uitam repede de ce mi-am luat-o, repetam aceleasi prostii pana ma plictiseam. In schimb, cu tata era altceva…ce spunea tata era litera de lege. Nu m-a batut, n-a fost nevoie sa imi repete de doua ori acelasi lucru si culmea, nici macar nu ridica tonul la mine. Pur si simplu imi era drag sa-l ascult iar cand ma dojenea, parca imi spunea o poveste. Acum cateva zile vorbeam cu mama la telefon si din vorba-n vorba i-am spus ca mi-a traumatizat copilaria cu bataile ei. Desigur, am facut o gluma. Dar mama mi-a raspuns calma: “am vrut sa fac om din tine!” Am zambit si i-am replicat: “m-ai batut degeaba, oricum nu sunt asa cum vrei.” Mi-a taiat macaroana imediat: ” daca nu te bateam, nu ai fi nici macar asa cum esti astazi.” Din partea mea nu a mai venit vreun raspuns, stiam ca are dreptate. Fara chelfanelile de la mama copilaria n-ar fi avut farmec iar eu n-as fi ceea ce sunt!

    Reply
    • Ramona / 12 January 2016 19:54

      Liliana, este indubitabil că ești un tip de om care își dorea, cred genetic, bătaia, chelfănelile, cum vrei să le spui. Găsești și justificări pentru asta, că erai un copil zvăpăiat și rebel. De regulă, bătaia înrăiește, introvertește, încăpățânează, nu este o metoda didactică sau domestică bună (nu mă refer la o palmă peste fund, ci la o bătaie cum am să explic mai jos). Dovadă că nu învățai nimic din ea și a doua zi o luai de la capăt. Dar în adâncul tău se crease o aversiune față de ea, de vreme ce îți promisesei că tu nu-ți vei bate copilul. Ceva nu era bine, nici educațional, nici cu psihicul tău. Faptul că mama ta ți-a inoculat adânc subconștient ideea că a făcut om din tine și că astăzi nu ai o aversiune crasă asupra bătăii denotă că alt model nu cunoști și nici nu vei putea folosi, nici să vrei.
      Eu am o amintire sumbră despre bătaie. Nu e singura, dar asta m-a marcat groaznic. Eram clasa a VI-a, la vreo 2 ani după Revolutie, era cu o zi înainte de premiere, obținusem premiul II. Tata, beat, m-a lovit peste față cu niște sandale mai vechi cărora le tăiasem bretele și îi făcusem papuci. Atâta mă dusese mintea. Și pe el tot atât l-a dus mintea. Am plâns în noaptea aia de durere și chin cum nu cred să mai fi plâns vreodată în viața mea. Nu cred că meritam sandale peste față. Poate doar să nu-mi mai cumpere altele și să merg în noii papuci. Din clipa aia, nu l-am mai iubit, dacă l-oi fi iubit vreodată, iar considerația și respectul pe care i le port sunt limitate. Dar amintirea asta n-am să o uit vreodată. Și nu, nu cred că episodul ăsta m-a făcut să fiu mai om decât dacă nu ar fi existat deloc. Poate alte constrângeri m-au ajutat, poate alte exemple comparative băgate pe gât, gen “Invață, să ajungi cineva și nu ca X și ca Y” mi-au folosit. Dar bătaia niciodată ! Bătaia poate crea răni emoționale și psihice, mai ales dacă copilul este mai sensibil, peste care există riscul să nu treci niciodată.

      Reply
      • Loka / 12 January 2016 20:04

        Daca a doua zi veneau niste straini sa te ia cu forta de acasa si sa te duca intre alti straini (eventual sa te desparta de frati sau surori), erai mai multumita?!?

        Inteleg ca parintii sa fie avertizati si consiliati si numai daca gestul se repeta copilul sa fie luat din mijlocul familiei.

      • Ramona / 12 January 2016 21:03

        Loka, nu știu dacă reply-ul tău se referă la expunerea mea sau a autoarei, dar o să răspund întrebării tale. Da, aș fi plecat oriunde. Am vrut să fug în noaptea aia de acasă la bunica, dar erau vreo 60 de km distanță. Părinții mei erau despărțiți și mama nu era în țară. Oricum, ideea unui refugiu cald m-a însuflețit și am plecat peste vară și nu am mai revenit pentru că violența asta nu a fost singura. Peste ani, tata mi-a replicat că eu am ales așa, să plec și să locuiesc la bunica, că nu l-am vrut pe el. N-a înțeles că prin comportamentul lui m-a determinat să plec. Nu eram rebelă și neascultătoare, eram doar copil, vedeam prin alți ochi, ai jocului nevinovat, viața, aveam note mari la școală, nu meritam bătaia !
        Cât despre părinții din Norvegia, fiți pe pace. Autoritățile alea își fac treaba și dacă se demonstrează că nu sunt atât de violenți și că copiii nu au probleme psihice din cauza recunoscutelor bătăi, iar părinții își vor schimba comportamentul, îi vor primi înapoi. Mi se pare dubios că toată lumea plânge, inclusiv prin adunări stradale, soarta părinților despărțiți de copii și a copiilor despărțiți de părinții biologici, dar nimeni nu plânge soarta sau posibilele traume ale copiilor ălora. “Desigur, au făcut ei ceva dacă i-a bătut, au meritat-o!” gândește românul nostru, crescut în această cultură. E clar că mulți nu pot vedea problema decât dintr-un anumit unghi.
        Intreb și eu ca o proastă, neavizată, ziceți-mi cum doriți. De ce au făcut atâția copiii, dacă e greu să te descurci cu ei și trebuie să-i lovești ca să-i domolești, să ai control asupra lor, să fie cuminți și ascultători ?
        Și încă un argument. În multe cazuri din străinatate, un copil român adoptat de străini a avut viață și educație mai bune. Da, s-au întors să-și cunoască mama, cei care au fost aruncați/lepădați prin maternități. Dar legătura emoțională se formează doar cu oamenii pe care îi simți aproape, care te înțeleg și te educă cu vorba bună, oricât de rebel ai fi, care îți sunt exemplu prin ceea ce fac, nu prin ceea ce spun/constrâng. Dacă bătaia e la ordinea zilei (nu mă refer la o bătaie o dată-n viață, ca în cazul autoarei), nu știu cât de sănătoasă și benefică poate fi legătura dintre părinte și copil.
        Prea multe aspecte, fațete ale aceleași probleme.

      • Liliana / 12 January 2016 20:24

        Ramona, iti inteleg punctul de vedere si tin sa precizez ca sub nicio forma nu incurajez violenta si nu caut sa o justific, nici macar in cazul meu. Am subliniat faptul ca eram intr-un anume fel nu pentru a scuza violenta ci pentru a se intelege ca mama nu era vreo sarita de pe fix careia i s-a pus pata sa ma educe cu bataia. Cred ca majoritatea parintilor au ajuns intr-un punct cand rabdarea lor a fost egala cu multimea vida si si-au batut copiii. Slava Cerului, n-am avut parte de batai cu vanatai sau cu cine stie ce obiecte cum se intampla in multe cazuri (aici da, sunt de parere ca vorbim de un lucru grav) dar nici n-am cazut in depresii din pricina palmelor pe care le luam atunci. Intre noi fie vorba, cu siguranta nu am fost nici primul nici ultimul copil batut de mama. Cat timp nu mi-se fac observatii grave cu privire la comportamentul meu, cred ca atitudinea mamei vis-a-vis de mine nu si-a pus amprenta asupra mea intr-un mod negativ!

      • Flora / 13 January 2016 15:31

        Imi pare rau pentru experientele pe care le-ai avut cu tatal tau care insa nu se incadreaza in ce se intampla in Norvegia. Bautura ca si schizofrenia sunt boli. Netratate ii condamna pe cei de langa la viata grea. Dar de aici sa pui egal intre reactia unui parinte care isi vede odrasla luand-o “pe aratura” si monstrii cu care se lupta un betiv…. e distanta mult prea mare. Iti spun din pozitie omului care a avut o mana luxata de la bataie dar care i-a dat o palma la fund copilului cand acesta smulgandu-se din mana, a fugit in fata masinii! Si ca o completare : din punctul de vedere al psihologilor si ” invata ca sa nu ajungi ca…” ese un stres major si inacceptabil pentru un copil. Poate e cazul sa incepem sa vedem pana unde e lege si de unde devine abuz!

    • Loredana / 13 January 2016 12:16

      Treaba asta cu imi fac copii ca sa am si eu jucarie si sa ma aflu in rand cu societatea, copii care nu au facut cerere speciala sa vina in lume si sa fie impinsi spre asa-zisa implinire a potentialului lor (fiindca parintele are frustrari), ca apoi sa ii bat “ca sa fac oameni din ei” e cea mai toxica idee cu iz de frustrare romaneasca pe care am auzit-o in viata mea. Si am avut parte de ea din plin, pana am adus acasa o foaie de la legist. Eram cu doua facultati terminate, si nu datorita chelfanelii. Aia era ceea ce ma facea sa vreau sa mor dreq, nu sa “fac om din mine”.

      Reply
  15. Loka / 12 January 2016 17:24

    Vezi ca nu stiu daca s-a prescris chestia asta si poate citeste “guvernul tehnocrat al lui Iohannis” si te baga la bulau pe viata ca nu l-ai lasat pe fiu-tu sa vagabondeze!

    Lasand gluma la o parte, e clar ca e o politica de stat, altfel trebuia inceput cu un avertisment sau o consiliere a parintilor si dupa aia cu ‘confiscarea’ copiilor daca lucrurile nu se regleaza.

    Reply
    • Marian / 13 January 2016 14:36

      Ti se pare normal ca daca exista suspiciuni ca un copil isi mananca bataie acasa sa il mai lasi in grija parintilor pana aduni suficiente dovezi? Intr-o saptamana copilul ala isi poate manca atata bataie incat sa ramana traumatizat pe viata, autoritatile nu au de unde sa stie cum o sa reactioneze parintii, de asta copii sunt scosi din sanul familiei pana la finalizarea anchetei. Dupa ancheta copii revin sau nu in familie, in functie de concluzia anchetei.
      Asta e la modul general valabil pentru toate cazurile. Nu doar pentru romani, crestini sau imigranti.

      Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro