Cum ne punem copiii în pericol în mașină

19 August 2019

Nu vrea, dom’ne, în scaunul auto și pace! Urlă de când era bebeluș. Mai bine îl ține mami în brațe, pentru că, nu-i așa, unde e mai siguranță decât în brațele ei? Dar mami trebuie să știe că bebe poate să zboare prin parbriz în caz de impact, direct din brațele ei.

Sună dur, nu-i așa? Imaginile sunt și mai dure! Le vedem ocazional la știri, blurate, cu avertismentul de „imagini care vă pot afecta emoțional.” Ne punem copiii în pericol din momentul în care îi urcăm în mașină, deși avem cele mai bune intenții. Cum o facem?

  • Legislația, da, chiar și în România, obligă transportul copiilor în dispozitive corespunzătoare vârstei și înălțimii. Și nu, landoul nu este unul dintre acestea, chiar dacă neonatologul care habar n-are de legislație îți recomandă, senin și neinformat, atunci când pleci cu minusculul tău din maternitate, să îi ții coloana întinsă, de parcă ar fi făcut stretching nouă luni în uter. Părinții trebuie să știe că un landou neomologat contravine legislației și normelor de siguranță.

La polul opus, scoica auto este ergonomică și, indiferent dacă are sistem de prindere Isofix sau se fixează în centuri, le asigură bebelușilor cea mai bună protecție până atunci când capul lor depășește marginea superioară sau până când micuții depășesc greutatea recomandată de producător.

  • Nu-i place în scoică, așa-i? Urlă ca din gură de șarpe când îl pui acolo. Nici nu știai că poate produce atâția decibeli. Scaunul auto în care îl muți sperând că ai găsit soluția salvatoare are și el țepi. Așa că mai bine îl ții în brațe, în timp ce tu porți bine merci centura. Nu! E chiar cel mai rău lucru pe care îl poți face pentru copilul tău atunci când mașina se află în mișcare.

În brațe se liniștește instant. Dar tu poți sta liniștit știind că la orice frână, copilul tău poate migra prin mașină sau – și mai rău – poate ieși prin parbriz în caz de impact?

Nu mai bine îți frânge inima cu plânsul lui decât să-și frângă coloana într-un accident? Tu alegi.

  • Îi lăsăm să stea între scaunele din față. „Tata e șofer cu experiență, conduce bine și prudent!” Cam așa sună scuza pentru că puștiul de șase ani, care ar trebui să stea poate într-un booster, ajunge rezemat de scaunele părinților. Ba își mai și plimbă mașinuța pe tetiera șoferului și se întinde să dea muzica mai tare.

Nu numai el e expus pericolului acolo, ci toți cei din mașină pentru că poate distrage atenția celui care ar trebui să fie doar cu ochii la drum.

  • Îi ținem cu fața la sensul de mers când sunt bebeluși, convinși că nu văd bine dacă stau cu spatele. Și dacă stau cu fața, ce văd? O tetieră? Ceafa părinților? Încercați să stați în spatele șoferului nemișcați și spuneți-ne ce vedeți. Dacă ai impresia că nu-l poți supraveghea corespunzător pentru că este cu fața spre lunetă, există oglinzi speciale care îți asigură vizibilitate asupra micuțului tău.

Rear facing-ul prelungit este recomandat de experții în siguranța copiilor la bord. Acest lucru înseamnă că micuțul va sta cu spatele la direcția de deplasare cel puțin până când va împlini patru ani sau până când va atinge greutatea de 18 kilograme. Când sunt mici, poziția FF (front facing) este periculoasă pentru că forțele unui eventual impact sunt aplicate pe coloană, în zona cervicală, deosebit de fragilă în primii ani de viață, și pot produce o fractură.

  • Le oferim mâncare în mers și acadele împotriva răului de mașină. Bomboana rotundă se poate desprinde de pe băț. În mers, riscul de înec crește. În plus, din momentul în care observi că se îneacă și până când reușești să intervii, trec secunde prețioase.

Pentru o gustare la drum lung, cel mai bine este să tragem de dreapta, să oprim într-o parcare. Pauza îi face bine și celui aflat la volan.

  • Îi punem în scaune în haine groase de iarnă. O geacă groasă, un combinezon pot compromite siguranța micuțului la bord. Centurile alunecă, iar poziția celui mic în scaun nu e nici pe departe confortabilă. E complicat când este frig afară, dar există soluții. Poți aștepta afară, la aer, încălzirea cabinei. Odată instalat în scaun fără hainele de iarnă, poți pune o pătură sau chiar geaca peste copil până când obții temperatura dorită.

  • Folosim accesorii universale. Husele, pernele, protecțiile universale nu sunt garantate de producătorul scaunului, nu sunt testate împreună cu scaunul și nu oferă nicio garanție a siguranței.

  • Ne uităm urât la cei care își instalează copilul în scoică sau scaun auto pe scaunul din față. Nu este deloc greșită și nici nelegală instalarea acolo, atât timp cât în manualul scaunului este precizat că acesta poate fi utilizat și acolo, iar airbag-ul este dezactivat.

Pe Elena o găsiți la MissAuto

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂

Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro



Citiţi şi

Christian Dior și WC-ul din fundul curții – Eleganța vieții pe trepte de contrast

Fata de zăpadă (poveste de dragoste cu final fericit)

Într-o mașină, la drum de iarnă, vrei să ai vizibilitate bună și să-ți fie cald

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro