Paris, Champs-Elysées, cinema George V.
Doar ce am văzut filmul lui Giuseppe Tornatore “The Best Offer“:
“What’s it like to live with a woman?” – “Like taking part to an auction sale: you never know if yours will be the best offer.”
Cum e să traieşti cu o femeie? – E ca la licitație: niciodată nu ştii dacă oferta ta va fi cea mai bună.
Cadru “The Best Offer”
Această perspectivă masculină m-a făcut curioasă să merg la una dintre licitațiile de artă din Paris -“ventes aux enchères“.
Am preferat un spectacol franțuzesc şi am ales să vizitez Casa de licitații Drouot. Cum stația de metrou Drouot era închisă, am coborât la Galeries Lafayette. Merg pe jos pe Bulevardul Haussmann cercetând fiecare străduță din stânga mea pentru a găsi Rue Drouot. Doar ce trec de un colț de stradă unde dau de sediul revistei “Le Figaro” şi întorcând capul pentru a citi numele străzii mi se taie respirația!!!
Ȋn capătul străzii, Bazilica Sacré Coeur se ridică luând o formă ireală de un gri şters pe dealul Montmartre. Cu cât peisajul ți se înfățişează mai fantastic, cu atât mai puțin te-ai fi aşteptat la el!
De altfel, nu este singura stradă din Paris la capătul căreia eşti întâmpinat de esoterismul arhitectural al unei biserici.
Doua străzi mai încolo găsesc casa de licitații şi îi deschid uşile. La primul etaj se află câteva saloane cu obiecte expuse. Cei interesați să cumpere le pot vizita cu câteva zile înaintea licitației pentru a se informa cu privire la conținutul ofertei.
M-am distrat copios privind fel de fel de vechituri supraviețuitoare, cărora le este refuzată extincțiunea şi care aşteaptă obosite să aibă de-a face încă o dată cu un nou proprietar.
Cadru trailer “The Best Offer”, YouTube
Unul dintre saloane e plin de vase de ceramică. Zeci de obiecte vor fi vândute de cele mai multe ori în loturi şi nu separat.
www.drouot.com
Ȋn alt salon se află expuse numai cărți, unele dintre ele cu titluri haioase: “L’amour n’est seulement que l’amour” (Dragostea nu e numai dragoste), “Le dictionnaire de la noblesse française” (Dicționarul nobleții franceze), “L’encyclopédie de la noblesse, de la fausse noblesse et de la noblesse d’apparences” (Enciclopedia nobleții, a nobleții false şi a nobleții aparente), “La pluie et le beau temps” (Ploaia şi timpul frumos), “Un drôle de ménage” (Un menaj caraghios).
www.drouot.com
Un salon pare dedicat numai literaturii ruse fără a li se acorda exclusivitate marilor scriitori ruşi. Astfel, o carte pentru copii de la începutul secolului XX se intitulează ” Krokodil “, alta ” Apokalipsis Ruskoy Literature” (1923) (Apocalipsa literaturii ruse), “Stalinskaya Şkola Falsifikații” (Şcoala stalinistă a falsificării). Sper că îmi amintesc bine titlurile.
Salonul următor conține documente oficiale vechi, unele adresate majestății sale mult prea creştine – “sa majesté très chrétienne“.
Un plic mic mă face să râd datorită compasiunii expeditorului pentru poştaşul căruia i se adresa cu “gentil poştaş care nu îți cruți degetele de la picioare “.
Printre societățile care expun obiecte de vânzare la licitație se află şi “Pierre Bergé & Associés”, Pierre Bergé fiind partenerul de-o viață al lui Yves Saint Laurent. Obiectele prezentate sunt covârşitor chinezeşti.
www.drouot.com
A doua zi m-am întors pentru a urmări licitația: nimic din filmul lui Tornatore nu se potrivea cu ce se petrecea la Drouot.
Saloanele îmbrăcate în roşu păreau vechi şi foarte mici; oamenii care licitau nu păreau deloc nişte bogătaşi rafinați, dimpotrivă, de condiție modestă, unii cu haine de piele roase şi în vârstă, şi de ce nu aş spune cu un aspect destul de neglijent. Un bărbat, dintre puținii în costum, şi părând la vreo 60 de ani, a cumpărat două tablouri ale unui pictor francez orientalist. Nimic spectaculos în această licitație şi nimic vizibil prețios. Cu toate acestea, tablourile l-au costat 95.000 Euro fiecare. A scos cardul cu care a plătit cu o mână bolnavă şi tremurândă.
Revenind la femei şi la cea mai bună ofertă, mai ales nu pot uita imaginea unor doamne în vârstă care, lucru interesant, licitau probabil doar pentru a ridica prețul.
Aş vedea în clienții acestor licitații mai degrabă o pasiune pentru adâncurile timpului: vase mici şi figurine dinainte de Cristos, desene, obiecte de ceramică, bijuterii etc. Acestea predomină în peisajul de la Drouot şi nu neapărat picturile valoroase, simboluri perfecte ale caselor de licitație din filmele de gen.
Şi cu toate acestea, în jurul obiectelor “antice şi de demult” gravitează o lume intensă căci ele pun în mişcare o adevărată afacere.
Cadru video Camille Burgi & Europe Auction: Réouverture de l’Hôtel Drouot
YouTube
Citiţi şi
Idei de cadouri pentru femeile care apreciază rafinamentul
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.